Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  19.12.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Cieniowanie w praktyce

Jest to metoda lakierowania, która umożliwia płynne i niezauważalne przejście ze starej powierzchni do nowej, świeżo lakierowanej. Cieniowanie jest bardzo ważne podczas rekonstrukcji powierzchni, ponieważ dopasowanie koloru w 100 procentach i lakierowanie „do kantu” pozostaje niemożliwe.

Techniki malowania mają zdecydowany wpływ na uzyskany ostatecznie odcień lakieru. Używając identycznej mieszanki, dwóch różnych lakierników stworzy różniące się odcienie (zdjęcie: A – element lakierowany; B+C – elementy sąsiednie, B – powierzchnia cieniowana). Biorąc pod uwagę czynniki różnicujące ostateczny kolor powłoki, profesjonaliści wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest cieniowanie.

Kiedy stosować cieniowanie?
Najprościej mówiąc, cieniowanie stosujemy, aby uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii a pozostałymi, które nie będą pokrywane nową warstwą lakieru.
Wykonanie cieniowania jest niezbędne, fabryki mają bowiem różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się niejednokrotnie w różnych krajach. Obecne metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice odcienia w ramach całego nadwozia – można to stwierdzić, robiąc pomiary spektrofotometrem. Wyniki takiego badania wskażą zróżnicowane odcienie dla poszczególnych partii karoserii.

Marek Lemiszewski doradca techniczny Multichem Sp. z o.o., producenta lakierów marki Profix rightJak zacząć?
Po pierwsze, kluczową rolę odgrywa poprawne przygotowanie powierzchni. Należy zacząć od oczyszczenia zmywaczem silikonów, a następnie zmatowić je szarą włókniną – najlepiej z dodatkiem pasty matującej. Gdy powierzchnia jest gotowa, a pozostałe elementy zabezpieczone przez maskowanie, można przystąpić do pracy. Bardzo ważny jest stosowany sprzęt – najlepiej sprawdzi się pistolet HVLP z manometrem, na którym jest możliwość kontroli ciśnienia natrysku. Sprzęt musi być oczywiście w pełni sprawny, z prawidłowym kształtem natryskiwanego strumienia lakieru.
Następnym krokiem podczas przygotowania powierzchni do cieniowania jest natrysk żywicy (np. CP 998 marki Profix), dzięki której cząsteczki lakieru, a szczególnie ziarna metaliczne, ułożą się na lakierowanej powierzchni tak, aby przejście było niezauważalne.

Na co zwrócić szczególną uwagę?
Natryskiwana na powierzchnię żywica nie może być przesuszona, co wymusza wykonanie prac lakierniczych bez zbędnych przerw. Czas jest wrogiem perfekcyjnego cieniowania. Należy pamiętać także o stopniowym zmniejszaniu ciśnienia, zbyt wysokie może „postawić” ziarno metaliczne i niekorzystnie wpłynąć na ostateczny wygląd powłoki. W przypadku wykonywania operacji na dużej powierzchni musimy pamiętać, aby po zakończeniu pracy usunąć odkurz lakieru, używając szmatki antystatycznej.
 
Jakie błędy lakiernicze najczęściej pojawiają się przy cieniowaniu?
Częstym błędem jest lakierowanie przy użyciu zbyt wysokiego ciśnienia, co w rezultacie skutkuje „postawieniem” ziarna i zaznaczeniem miejsca przejścia lakieru. Cieniowanie będzie widoczne, jeśli nie zastosujemy żywicy. Szczególnie w przypadku lakierowania jasnych kolorów, tj. srebrny czy złoty. Ogromnym błędem jest także pominięcie testu rozcieńczalnikowego. Bezwzględnie należy bowiem skontrolować powierzchnię cieniowaną, by wiedzieć, czy jest stabilna i w pełni utwardzona. Wykonując przejście, powinno się unikać lakierowania „do kreski”, tak aby granica nowego lakieru nie była w jednym miejscu, tylko została rozprowadzona z wykorzystaniem miejsca i kształtu elementów karoserii.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony