Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Cifam

– przeguby najwyższej jakości

Firma Cifam powstała w 1979 r. jako spółka-córka koncernu Metelli. Początkowo jej zasadniczą działalnością była produkcja hydraulicznych elementów sprzęgieł i układów hamulcowych, którą wydzielono z firmy Metelli, zajmującej się tym od 1975 r.



Tomasz Latosi, przedstawiciel Metelli w Polsce.

W 1984 roku Cifam został przekształcony w osobną, niezależną spółkę. W 1996 roku, ze względu na potrzebę zwiększenia środków przeznaczonych na rozwój, zdecydowano o ponownym przyłączeniu firmy Cifam do koncernu Metelli.
Za wysoką jakością wszystkich produktów sygnowanych marką Cifam stoi 30-letnie doświadczenie na polu motoryzacji. Na całym świecie Cifam jest synonimem zaawansowanej technologii produkcji elementów układu hamulcowego (hydrauliki, tarcz, bębnów oraz szczęk hamulcowych) oraz części układu przeniesienia napędu (przegubów homokinetycznych oraz półosi). Metelli produkuje półosie od 1991 roku we włoskiej fabryce w Cologne, miejscowości położonej 60 km od Mediolanu. Ten uprzemysłowiony region słynie we Włoszech z produkcji metalurgicznej.

Jak się robi przeguby?
Przeguby homokinetyczne, od czasu ich wynalezienia, nie zmieniły się w znaczącym stopniu. Nadal składają się z tych samych zasadniczych elementów: czaszy, piasty, koszyka i kulek. Oprócz tradycyjnych przegubów z sześcioma kulkami, Metelli produkuje również elementy ośmiokulkowe. Dzięki temu rozwiązaniu mają one mniejsze rozmiary i mogą przekazywać większy moment obrotowy niż tradycyjne konstrukcje. Wdrożenie do produkcji nowego typu przegubu było efektem rozwoju technologicznego, bez którego w warunkach ostrej konkurencji nie da się utrzymać pozycji jednego z największych producentów tego rodzaju części. Cifam wykorzystuje w produkcji najnowsze rozwiązania technologiczne. Czasze przegubów wytłaczane są za pomocą potężnych pras. Wytworzone w ten sposób elementy są poddawane następnie wieloetapowej obróbce mechanicznej: wytaczaniu, frezowaniu, walcowaniu oraz utwardzaniu i szlifowaniu bieżni kulek. Technologia ta pozwala uzyskać doskonałą precyzję wykonania, a co za tym idzie, wysoką odporność mechaniczną i trwałość elementu. Piasta przegubu, podobnie jak czasza, może być wytwarzana za pomocą wytłaczania, jak również metodą obróbki skrawaniem. W trakcie procesu produkcyjnego element ten jest następnie przetaczany, rozwiercany, utwardzany termicznie, a na koniec szlifowany. To właśnie precyzyjne oszlifowanie wszystkich stykających się ze sobą detali przegubu (nie tylko prostych powierzchni) świadczy o jakości wykonania tych części, ponieważ operacja ta wpływa bezpośrednio na ich trwałość. Do tego niezbędny jest jednak najnowocześniejszy park maszynowy i w pełni zautomatyzowana produkcja, która pozwala uzyskać doskonałą powtarzalność oraz wyeliminować ludzkie błędy.
Istotne dla funkcjonowania całego przegubu jest również właściwe wykonanie koszyka. Elementy te wytwarzane są zazwyczaj z rury stalowej. Odpowiednio przycięte pierścienie są następnie formowane na zimno i przetaczane. Kolejną operacją jest wycięcie w nich otworów na kulki. Końcowym etapem jest zaś szlifowanie wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni koszyka oraz brzegów otworów na kulki. Obróbka ta pozwala na bardzo precyzyjne spasowanie koszyka i kulek, co również ma istotny wpływ na trwałość przegubu. Warto wspomnieć również, że bieżnie powinny mieć kształt eliptyczny, który zapewnia lepsze smarowanie i toczenie się kulek.

Znane na całym świecie
Wszystkie przedstawione powyżej cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przegub, mogą niektórym wydawać się nieistotnymi detalami. Jak wiadomo jednak, diabeł tkwi w szczegółach i to właśnie one stanowią o różnicy między przegubem najwyższej jakości, a wyglądającym na pierwszy rzut oka tak samo produktem, wykonanym według mniej zaawansowanej technologii. Owa różnica wychodzi na jaw dopiero w trakcie użytkowania. Gorszy produkt działa o wiele mniej precyzyjnie i znacznie szybciej odmawia posłuszeństwa.



Gama przegubów homokinetycznych Cifam pokrywa zapotrzebowanie całego europejskiego parku samochodowego, a także wielu pojazdów produkcji amerykańskiej i rosyjskiej. Przeguby Cifam są szeroko stosowane na całym świecie, zarówno w samochodach osobowych, jak i lekkich autach dostawczych, zarówno jako wyposażenie przeznaczone na pierwszy montaż, jak również na niezależnym rynku wtórnym. Powierzchnia zakładów w Cologne, wytwarzających przeguby Cifam, wynosi blisko 15 tys. m2 i podzielona jest na kilka oddziałów: sektor maszynowy, montażownię, dział metrologiczny, magazyny oraz dział kontroli jakości. Metelli dysponuje urządzeniami potrzebnymi do przeprowadzania testów statycznych i dynamicznych przegubów. Próby doskonale imitują warunki prawdziwej eksploatacji tych elementów na dystansie wielu tysięcy kilometrów, przy wszystkich kątach skręcenia półosi. Włoski producent stale też przeznacza ogromne środki na rozwój technologii, zapewnienie najwyższej jakości wytwarzanych części, a także ciągłe poszerzanie oferty. Dzięki temu utrzymuje czołową pozycję na rynku motoryzacyjnym.


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony