W dniach 23-24 maja br. na torze Nürburgring wystąpiły w 24 - godzinnym wyścigu dwa Volkswageny zasilane gazem ziemnym. Samochody VW Scirocco GT24 były napędzane silnikami o pojemności skokowej 2000 cm3 zasilanymi CNG. Do rywalizacji wystawiono też benzynową wersję tego pojazdu, który w zeszłym roku, jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem na rynek nowego Scirocco, osiągnął na tym torze podwójne zwycięstwo w klasie dwulitrowych silników z turbodoładowaniem. Moc silników zasilanych benzyną wynosi 300 KM.
Dwulitrowe silniki zasilane CNG stosowane do napędu pojazdów VW Scirocco GT24 dysponują mocą maksymalną 282 KM i maksymalną wartością momentu obrotowego 350 Nm. Powstały one na bazie benzynowej odmiany silnika, która jest odpowiedzialna za zeszłoroczny sukces. Celem inżynierów z Wolfsburga było wykorzystanie w pełni możliwości paliwa gazowego, w tym przede wszystkim liczby oktanowej, która w przypadku tego nośnika energii ma wartość około 130. Pozwala to na znaczne podniesienie stopnia sprężania, co skutkuje zwiększeniem sprawności obiegu i możliwością zwiększenia parametrów. Dużo uwagi poświęcono również zagadnieniu przygotowania mieszanki gazowo-powietrznej do spalania. Dzięki temu oraz zoptymalizowaniu pracy turbosprężarki (wykorzystanie energii spalin przy maksymalnej możliwej ich temperaturze) uzyskano znakomite parametry silników zasilanych CNG. Wysokie wartości mocy i momentu obrotowego są przenoszone na przednie koła przy zastosowaniu przekładni DSG (Direct Shift Gearbox).
Skrzynia tego typu charakteryzuje się bardzo szybką zmianą przełożeń (nie występuje przerwanie przepływu momentu obrotowego). Działa ona w taki sposób, że kolejne wymagane przełożenie jest już przygotowane, a jego załączenie to tylko kwestia załączenia jednego z dwóch sprzęgieł. Można powiedzieć, że skrzynia DSG to dwie połączone równolegle skrzynie automatyczne z dwoma sprzęgłami, dwoma wałkami sprzęgłowymi i dwoma wałkami głównymi w jednej obudowie. W ten sposób przy zastosowaniu automatycznej preselekcji przełożeń, zmiana biegów odbywa się błyskawicznie. Zastosowanie napędu gazowego w sportowych Scirocco GT24 powoduje ograniczenie o około 25 proc. emisji CO2 w porównaniu z silnikiem o zapłonie iskrowym zasilanym za pomocą benzyny. Napęd tego rodzaju zmniejsza praktycznie do zera emisję cząstek stałych, które nasycone niespalonymi węglowodorami stanowią jeden z najbardziej rakotwórczych składników spalin.
Z uwagi na parametry silnika zastosowanego w VW Scirocco GT24 w układzie zasilania zastosowano dwa regulatory ciśnienia (widoczne na lewym nadkolu), które zasilają kolektor rozdziału metanu umieszczony nad głowicą silnika (z widocznymi dwoma króćcami doprowadzającymi metan).
Udział Scirocco z napędem alternatywnym (CNG) oraz konwencjonalnym (benzyna) był udaną próbą pokazania możliwości technologicznych koncernu Volkswagena w zakresie różnych rodzajów napędu. Sukces VW z silnikami o zapłonie samoczynnym w rajdzie Dakar oraz zeszłoroczna wygrana na torze Nürburgring Scirocco z silnikami benzynowymi pokazuje potencjał koncernu w zakresie różnych sposobów zasilania silników. Tegoroczny udział w 24-godzinnej rywalizacji na torze Nürburgring, który oglądało 235 tys. widzów), zakończył się sukcesem. Pojazdy zasilane CNG i “zwykłe” benzynowe odniosły zwycięstwa w swoich klasach. Scirocco GT24 z innowacyjną technologią EcoFuel (wtrysk CNG), prowadzone przez Vaninę Ickx (B), Petera Tertinga (D), Klausa Niedzwiedza (D) i Thomasa Klenke (D) wygrało w kategorii pojazdów napędzanych alternatywnie (AT), zajmując jednocześnie 17 miejsce w klasyfikacji generalnej przed wieloma mocniejszymi samochodami. Kolejne gazowe Scirocco z członkiem Zarządu Volkswagena ds. Techniki dr. Ulrichem Hackenbergiem (D), któremu za kierownicą towarzyszyli Bernd Ostmann (D), Peter Wyss (CH) i John Barker (GB) zakończył imprezę na drugiej pozycji w klasie AT. Scirocco GT24 z silnikiem benzynowym Jimmiego Johanssona (S), Floriana Grubera (D), Nickiego Thiima (DK) i Martina Karlhofera (A) osiągnęło 15 pozycję w klasyfikacji generalnej. Pojazd wywalczył też trzecie z rzędu zwycięstwo dla Volkswagena w klasie samochodów z dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem (SP3T). Kolejna załoga: Altfrid Heger (D), Cheng Congfu (CN), Carlo van Dam (NL) i Franck Mailleux (F) zdobyła trzecią pozycję w klasie SP3T i dwudziestą w klasyfikacji generalnej. Ostatnie Scirocco, które prowadził Carlos Sainz (E), Dieter Depping (D), Wolfgang Kaufmann (D) i Patrick Simon (D), nie ukończyło wyścigu z powodu wypadku.
Również w naszym kraju, na rajdzie Barbórka, w zeszłym roku wystąpił samochód napędzany CNG. Był to także Volkswagen, tym razem Golf IV kit-car, który zajął trzecie miejsce w kategorii samochodów przednionapędowych oraz drugie w swojej klasie i 18 w klasyfikacji generalnej. Działania takie są bardzo ciekawą formą promocji napędu z wykorzystaniem sprężonego gazu ziemnego, w której aktywnie uczestniczą również podmioty odpowiedzialne za propagowanie CNG jako paliwa silnikowego. W przypadku występu Golfa CNG, uczestniczącego w rajdzie Barbórka, była to Gazownia Warszawska. Tego typu działania promocyjne pokazują również, że pojazdy gazowe mogą być dynamiczne, zasilanie alternatywne nie musi oznaczać spadku mocy, co z pewnością może przekonać wielu sceptyków do tego rodzaju napędu, który oprócz niewątpliwych zalet ekologicznych pozwala na osiągnięcie znacznych korzyści ekonomicznych.
Komentarze (0)