Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Co robi menedżer?

Ludzie kapitałem firmy – jak zarządzać pracownikami?

“Znalezienie i zatrzymanie najlepszych pracowników jest najbardziej wartościową zdolnością. Dałbym wszystko, co mam, wszystkie moje pieniądze, aby tylko mieć tę umiejętność”. (John D. Rockefeller)


Wielu z pracodawców w lokalnych warsztatach samochodowych spotyka się z problemem “ucieczki” pracowników na lepiej płatną posadę, za granicę. Wielu styka się z kwestią coraz większych żądań płacowych. Jak sobie radzić w tej sytuacji? Od czego zależy lojalność i zaangażowanie pracowników w warsztacie samochodowym czy w firmie handlowej z branży motoryzacyjnej? Jak przełożony może wpływać na motywację do pracy? Jak budować w ludziach odpowiedzialność? Jak efektywnie realizować cele? Czy w ogóle są narzędzia możliwe do zastosowania w firmie działającej na lokalnym rynku? Na te i inne pytania z dziedziny zarządzania personelem odpowiadamy w kolejnych artykułach z cyklu pt. “Ludzie kapitałem firmy – jak zarządzać pracownikami”.

Zanim jednak przejdziemy do opisywania sposobów zarządzania pracownikami, musimy wprowadzić pewną podstawową wiedzę z zakresu zarządzania firmę, do której będziemy się odnosić w kolejnych artykułach.

W świecie, który ulega przemianom szybciej niż kiedykolwiek dotąd, ludzie są
kluczowym ogniwem dającym firmie szanse rozwoju. To oni pozyskują informacje od klienta, z rynku, z działań konkurencji i zamieniają ją w zysk, oferując klientowi (zewnętrznemu lub wewnętrznemu – koledze z pracy) to, czego potrzebuje. To właśnie wiedza i umiejętności pracowników umożliwiają korzystanie z innych zasobów firmy w sposób efektywny. To również oni decydują o jakości i zakresie dostarczanych usług; szczególnie widoczne jest to w firmach takich jak warsztaty samochodowe, gdzie największy wpływ na sukces marketingowy ma pracownik liniowy – ten, który obsługuje klienta, z którym (często) jako jedynym kontaktuje się użytkownik pojazdu.

Co to jest zarządzanie personelem?
W firmach usługowych szczególnie istotna jest kontrola procesu świadczenia usługi, zarządzanie nim. A skoro, jak już wiemy, kluczowym elementem procesu są pracownicy, to naturalna jest konieczność zarządzania nimi jako istotnym zasobem firmy. Co to znaczy zarządzać zasobami ludzkimi? Co oznacza to pojęcie, często obco brzmiące w uszach lokalnych przedsiębiorców, właścicieli serwisów samochodowych, lokalnych hurtowni części zamiennych? Nie ma się czego obawiać – zarządzanie zasobami ludzkimi to pewien proces, nazwijmy go “procesem kadrowym”, który składa się z szeregu funkcji:
- planowanie zasobów ludzkich – odpowiadające na pytanie, jacy pracownicy będą potrzeba firmie w przyszłości;
- rekrutacja i selekcja – dziś nierzadko skupiona na aktywnym poszukiwaniu kandydatów i zachęcaniu ich do przyjęcia naszej oferty;
- wdrożenie (adaptacja), czyli działania mające na celu efektywne włączenie się nowo przyjętych pracowników do organizacji;
- szkolenie i doskonalenie, którego celem jest zwiększenie umiejętności pracowników, a przez to poprawienie konkurencyjności firmy;
- ocenianie efektów pracy – w oparciu o cele i zadania wyznaczone na stanowisku pracy;
- nagradzanie pracowników – związane z ich motywowaniem finansowym;
- przesunięcia pracowników do innych zadań, na inny szczebel lub do innego miejsca;
- odejścia pracowników, w tym między innymi rezygnacja z pracy, redukcja stanowiska, zwolnienie.

Zarządzanie zasobami ludzkimi to także funkcja menedżerska, która składa się z następujących elementów: PLANOWANIE to wytyczanie celów firmy i określenie sposobu ich najlepszej realizacji z uwzględnieniem możliwości pracowników i posiadanych urządzeń.

ORGANIZOWANIE i KOORDYNOWANIE to określenie listy zadań w czasie i przydzielenie ich odpowiednim (nieprzypadkowym) pracownikom oraz wyznaczenie zakresu autonomii, ustalenie zależności między pracownikami i wskazanie koordynatora działań pracowników.
MOTYWOWANIE to stosowanie takich działań, które aktywizują pracownika i sprawiają, że przez dłuższy okres pragnie on zaspokajać swoje potrzeby poprzez wykonywanie swoich zadań dla realizacji celów firmy.



Funkcje zarządzania - zadania przełożonego.

KONTROLA to obserwowanie i ocena postępów w realizowaniu celów: czy praca wykonywana jest w należytym tempie, czy jest dobrej jakości, czy zastosowana technika i procedury ułatwiają czy przeszkadzają w osiąganiu celów (uwaga – zrozumiałe dla klienta procedury są szalenie istotne w usługach, szczególnie w serwisach autoryzowanych, które posiadają wiele standardów!); to również instruowanie jak najlepiej wykonać zadania – wdrażanie technik i wprowadzanie innowacji.

Przewodzenie: “Żeby innych zapalać, trzeba samemu płonąć” – Ludwik Hirszfeld. Jednak powyższa wiedza nie wystarczy, by zarządzać ludźmi. Owszem,
planowanie, organizacja, motywowanie i kontrola to ważne czynności, których nie wolno zaniedbywać, aby wzbudzić w pracownikach chęć podejmowania wysiłków na rzecz wspólnego celu. Należy jednak również wytworzyć emocjonalne relacje z tymi, którym się przewodzi. Przywódcy inspirują pracowników, dostarczając im wizji i motywacji, wyznaczają kierunek rozwoju ludzi i organizacji jako całości. Menedżer jest tym skuteczniejszy, im częściej myśli o sobie nie tylko w kategorii zarządcy, lecz również przywódcy. Czym różnią się te dwie postawy? Różnica pomiędzy zarządzaniem a przewodzeniem to różnica pomiędzy sprawieniem, by inni coś zrobili, a sprawieniem, by inni chcieli to zrobić.

W kolejnym artykule napiszemy więc między innymi, jakie cechy powinna mieć osoba zarządzająca, właściciel dużego czy małego warsztatu samochodowego, kierujący mniejszą hurtownią lub też jednym działem w ogromnej hurtowni motoryzacyjnej. Zachęcamy Czytelników, by sprawdzili, czy mają takie cechy!

(ka)
współpraca: Maciej Matczak,
Motomarketing.pl

W razie pytań lub uwag, prosimy kierować je na adres poczty elektronicznej: info@motomarketing.pl
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony