Części i regeneracja

ponad rok temu  07.09.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Co wziąć pod uwagę podczas montażu i demontażu części gumowo-metalowych?

Oprócz głównych podzespołów podwozia należy również regularnie sprawdzać części, takie jak elementy gumowo-metalowe

Wpływ wadliwych elementów układu kierowniczego i zawieszenia na układ kierowniczy pojazdu, a tym samym – bezpieczeństwo pasażerów, jest ogromny. Szczególnie w przypadku nowoczesnych konstrukcji zawieszenia ważne jest, aby działanie wszystkich istotnych komponentów było właściwe i bezproblemowe. Oprócz głównych części zawieszenia należy również regularnie sprawdzać i wymieniać komponenty gumowo-metalowe.

W układzie zawieszenia części gumowo-metalowe (rubber-to-metal, tj. RTM) pochłaniają niepożądane wibracje i hałas. Działają jak elastyczne połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami podwozia. Ponadto podzespoły te mają wpływ na niwelację wytwarzanego i przenoszonego hałasu, zachowanie układu kierowniczego i stabilność podczas jazdy. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku nierówności na drodze, podczas hamowania i manewrów omijania. Elementy te, o ściśle określonych wymiarach i kształcie, mają wpływ na zestrojenie zawieszenia: poprawiają zachowanie układu kierowniczego i stabilność jazdy przy wsparciu górnego mocowania kolumny amortyzatora, łożyskowania ramy pomocniczej, łożysk wahaczy, łożysk stabilizatora lub łożysk belki tylnej osi. W zależności od marki i modelu pojazdu w układzie zawieszenia może znajdować się nawet do dwunastu różnych elementów gumowo-metalowych.
Innymi ważnymi częściami – oprócz konwencjonalnych elementów metalowo--gumowych – są tuleje hydraulicznie, mające zastosowanie w łożyskowaniu silnika, skrzyni czy belki osi i łożyska wahacza. Ze względu na właściwości tłumiące znajdującego się w nich płynu, oprócz gumowego rdzenia, części te osiągają optymalną redukcję drgań w wyższych zakresach częstotliwości.
Mimo że elementy gumowo-metalowe nie należą do klasycznych części eksploatacyjnych, ich złożone zadania oznaczają, że podlegają dużym obciążeniom dynamicznym i szkodliwemu wpływowi środowiska, jak wysokie temperatury czy występująca zimą sól drogowa. Czynniki te mogą prowadzić do ich intensywnego zużycia. Uszkodzone komponenty gumowo-metalowe w zawieszeniu nie tylko pogarszają bezpieczeństwo i komfort, mogą również mieć negatywny wpływ na sąsiadujące z nimi elementy podwozia. W przypadku wykrycia wady uszkodzone części należy niezwłocznie wymienić – najlepiej parami w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.

Montaż i demontaż części gumowo-metalowych
Instalacja i usunięcie tych elementów wymaga odpowiednich narzędzi. Przed demontażem należy zwrócić uwagę na położenie łożyska, aby zidentyfikować pozycje istotne dla instalacji – jest to ważna informacja w późniejszym etapie montażu. Eksperci ZF Aftermarket zalecają wcześniejsze zaznaczenie miejsca instalacji. W niektórych przypadkach znaki pozycjonujące na częściach i/lub w pozycji montażowej umożliwiają precyzyjne dopasowanie nowego łożyska. Zdecydowanie niezalecane jest stosowanie smarowania olejem, ponieważ reaguje on z gumą i może doprowadzić do jej uszkodzenia. Jeżeli konieczna jest pomoc przy montażu, zaleca się skorzystanie z roztworu mydła. Tuleje wahaczy i łożyskowanie kolumny należy dokręcać zalecanym momentem obrotowym, dopiero gdy pojazd znajdzie się na ziemi po opuszczeniu z podnośnika. Pozwala to uniknąć odkształceń w łożysku, co prowadzi do przedwczesnego zużycia nowych części.

Sprawdzanie gumowych osłon
Mechanikom zaleca się również sprawdzenie, czy gumowe osłony na przegubach podwozia nie są zużyte, uszkodzone lub nieszczelne. Jeśli cząsteczki brudu dostaną się do zabezpieczenia przegubu, mogą zniszczyć wewnętrzną plastikową obudowę łożyska kulowego i uszkodzić całą część. Oznaczać to będzie, że luz sworznia nie spełni już zakładanych norm i wymagań. Dzieje się tak również wtedy, gdy korozja stanie się widoczna na sprężynowych pierścieniach zaciskowych osłon. W układzie kierowniczym drążki wymagają szczególnej uwagi: oprócz gumowych osłon przegubów należy sprawdzić, czy nie są uszkodzone manszety gumowe. ZF Aftermarket zaleca stosowanie specjalistycznych narzędzi wyciskających do demontażu połączeń przegubów.
Aby zagwarantować klientom większy komfort jazdy, warsztaty powinny rozważyć użycie części zamiennych w jakości oryginalnego wyposażenia. Zapewnia to optymalną interakcję różnych komponentów. Należąca do portfolio firmy ZF Aftermarket marka Lemförder oferuje szeroką gamę elementów układu kierowniczego i zawieszenia w jakości OE, charakteryzujących się długą żywotnością i zapewniających maksymalny komfort jazdy.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony