Za nami dobry rok dla polskiego rynku jednośladów. Zmiana przepisów sprawiła, że na drogach przybyło wielu nowych kierowców motocykli i skuterów. Jakie modele wybierali najczęściej?
Najpopularniejsza pojemność to 125 cm, a najczęściej wybierany w Polsce motocykl to uniwersalny street. Popularnością cieszy się również komfortowy big scooter oraz chopper i cruiser.
Przypomnijmy, zgodnie z nową ustawą od dnia 24 sierpnia 2014 roku wszyscy kierowcy, którzy od minimum trzech lat posiadają prawo jazdy kategorii B, mogą legalnie poruszać się na jednośladach o pojemności silnika do 125 cm3. Ich moc nie może przekraczać 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie może być większy od 0,1 kW/kg. W początkowej fazie prac ustawa przewidywała jedynie pojazdy wyposażone w automatyczną przekładnię (skutery), jednak po poprawkach znalazły się w niej również motocykle.
W sezonie 2015 popyt na klasę 125 okazał się mocno wzmożony. Już w styczniu mogliśmy zaobserwować wzrost rejestracji nowych motocykli na poziomie aż 96,1%.
- Przypominamy, że kategoria „motocykl” w statystykach odnosi się również do skuterów powyżej 50 cm3 – mówi Agnieszka Starzyk, dyrektor Romet Motors. - W najlepszym miesiącu sezonu, którym był kwiecień, na drogach pojawiło się aż 220% więcej maszyn tego typu! Ponad 100-procentowy wzrost sprzedaży utrzymywał się aż do sierpnia, żeby następnie ustabilizować się na poziomie 74% przez kolejne dwa miesiące. Bardzo zaskakujący okazał się grudzień, w którym wzrost osiągnął poziom 513,9%! Niewątpliwie motocykl lub skuter jest świetnym prezentem na święta, jednak za takim wynikiem kryją się przede wszystkim atrakcyjne oferty wyprzedażowe.
Cały rynek motocykli nowych w Polsce wzrósł w roku 2015 o 142,5%, co można podsumować jako wynik dobry, ale umiarkowany w interpretacji nowych przepisów, a zatem nowych możliwości zakupowych dla tak dużej grupy osób posiadających kategorię prawa jazdy kategorii B.
- Można powiedzieć, że sezon 2015 był czasem edukacyjnym i popularyzującym 125-tki i ich nowe możliwości w Polsce, co może przełożyć się na dynamikę sprzedaży w obecnym sezonie – dodaje Agnieszka Starzyk.
Wzrost sprzedaży motocykli naturalnie skorygował liczbę nowo zarejestrowanych motorowerów, zmniejszając proporcje ich udziału w rynku jednośladów (spadek rynku „pięćdziesiątek” o 36,5%), jednak pozostawiając je na pierwszym miejscu w udziale rynku.
- Patrząc na ilościową sprzedaż pojazdów do 50 cm3, nie możemy powiedzieć, że sezon 2015 był zły – zwraca uwagę dyrektor Romet Motors. - Motorowery to ciągle bardzo popularny i dominujący w Polsce sektor, chociażby ze względu na fakt, że wszystkie osoby, które ukończyły 18 lat do stycznia 2013 roku, nie muszą posiadać specjalnych uprawnień na poruszanie się „pięćdziesiątką”.
Komentarze (0)