Paliwa i oleje

ponad rok temu  02.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Coraz więcej wymagań, nieustanny rozwój

Funkcje oleju

Pomimo ciągłego rozwoju technologii produkcji silników, wysilania jednostek oraz dążenia do jak najniższych lepkości, olej silnikowy nadal spełnia te same zadania, czyli dba o jak najlepszą ochronę silnika przed warunkami pracy panującymi w jego wnętrzu.

Główne zadania oleju to:

  • Smarowanie. Olej zapewnia cienki film smarny oddzielający elementy i chroniący przed zatarciem się jednostki. By smarowanie było odpowiednie, stosowane są różne dodatki uszlachetniające.
  • Doszczelnianie jednostki napędowej, ponieważ żaden silnik nie może być spasowany za ciasno. Przy wysokich temperaturach metal rozszerza się, zmniejsza się również przerwa (wyrażana w setnych częściach milimetrów), którą doszczelnia właśnie olej.
  • Wymywanie zanieczyszczeń i utrzymywanie ich w zawiesinie. Olej klasy premium ma zwiększoną ilość dodatków myjących. Proces spalania wytwarza zanieczyszczenia. Olej rozpuszcza powstałe złogi do jak najmniejszych rozmiarów, by nie zapchały kanalików olejowych lub filtra. Nierozpuszczalne zanieczyszczenia grawitacyjnie opadają do miski olejowej, gdzie dodatki dyspergujące zawarte w oleju utrzymują je w zawiesinie aż do wymiany.
  • Działanie antykorozyjne. Podczas spalania wytwarzają się tlenki siarki – produkty te mieszają się z parą wodną, tworząc kwas. Olej specjalnie wytwarzany jest w odczynie zasadowym w celu neutralizacji kwasów.
  • Ochrona przed spalaniem stukowym. Spalanie stukowe, zwane również LSPI, występuje w wysilonych silnikach (100 KM na litr pojemności) turbodoładowanych jednostek. Wywołane jest przedwczesnym spaleniem mieszanki. Ciśnienie wywołane przez oderwanie cząsteczek oleju ze ścianek cylindra rozrywa płaszcz tłoka lub uszkadza wał korbowy. Przyjęło się, że powodem są krople lub osady oleju osiadające w komorze spalania. Aby temu zapobiegać, wprowadzono specjalną klasę jakości API SN Plus, która skutecznie chroni przed tym zjawiskiem.
  • Chłodzenie. Podczas spalania paliwa wytwarzana jest wysoka temperatura, więc jednym z istotniejszych zadań oleju jest odbiór temperatury.

Aby w pełni chronić jednostkę w całym okresie eksploatacji, Ravenol stworzył ultranowoczesne technologie CleanSynto i USVO. Ta pierwsza to technologia bazowa. Silnik musi pozostać czysty, aby jego sprawność była utrzymana na fabrycznym poziomie. CleanSynto sprawia, że silnik jest smarowany błyskawicznie w każdych warunkach. Najwyższej jakości bazy olejowe i specjalne formuły dodatków zapewniają stabilne parametry, gwarantując pełną ochronę silnika. Oleje Ravenol zawierają podniesione ilości dodatków przeciwutleniających, myjących i dyspergujących. Wszelkie depozyty, sadze i inne zanieczyszczenia muszą pozostać w zawiesinie oleju.
USVO to oleje wykonane w najbardziej zaawansowanej technologii, wykorzystujące całkowicie syntetyczne oleje PAO, wysokopolarne komponenty bazowe oraz wyjątkowo stabilne polimery gwiaździste. Dzięki innowacyjnej formule oleje Ravenol uzyskały ultrawysoką odporność na ścinanie i stabilną lepkość utrzymywaną w najtrudniejszych warunkach. Film olejowy zachowuje stabilność zarówno podczas uruchamiania silnika w niskich temperaturach, jak i przy największych obciążeniach mechanicznych.
Współczesne silniki potrzebują wysokiej jakości olejów, a ich parametry są określane jako OEM (Orginal Equipment Manufacturer). Parametry OEM danego oleju wskazują jednak tylko minimalne wymagania, które musi spełniać olej, aby zapewnić bezpieczną pracę silnika. Oleje Ravenol znacznie przekraczają minimalne wymagania OEM, gwarantując bezawaryjną pracę pomiędzy maksymalnymi interwałami wymian niezależnie od warunków użytkowania.


LSPI wywołane jest przedwczesnym spaleniem mieszanki

GALERIA ZDJĘĆ

Wyciek oleju
Zbiornik płynu chłodniczego
Silnik bez korozji (a) vs silnik z korozją (b)
CleanSynto USVO vs zwykły olej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony