Części i regeneracja

ponad rok temu  21.07.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Strona 1 z 2

Przyjemność z jazdy, maksymalny komfort w kabinie, niski poziom hałasu i brak wibracji zbyt często pozostają w sferze marzeń. Dlaczego?

Z jednej strony powierzchnia drogi nie jest wystarczająca równa i ma wpływ zarówno na jakość podróży, jak i na samą konstrukcję pojazdu, a z drugiej strony elementy kontroli wibracji jako części zamienne są często niedowartościowane podczas wymiany. Mają one zdolność do tłumienia hałasu i wibracji, ale ludzie często ignorują ich skuteczność, tłumacząc, że wiek i przebieg samochodu usprawiedliwia nadmierny hałas, pomijając fakt wpływu tych elementów na bezpieczeństwo jazdy. Aby lepiej wyjaśnić, wibracje często powstają w wyniku starzenia się elementów lub słabej jakości tłumików drgań. Drgania te nie tylko wpływają na komfort jazdy. Niechciane wibracje mogą rozprzestrzeniać się w całym pojeździe i spowodować uszkodzenie silnika i innych elementów. To również z tego powodu dla tych części jakość jest naprawdę ważna.

Produkty kontroli drgań i tłumienia wibracji dzielimy na cztery kategorie: układu przeniesienia napędu, zawieszenia silnika i skrzyni biegów, części podwozia oraz zawieszenia. Poniżej przedstawiamy szczegółowo poszczególne kategorie.

Zawieszenie samochodu. Koła lub opony, które są tylko nieznacznie niewyważone, mogą powodować zauważalne drgania podwozia. Na przedniej osi w pewnych zakresach prędkości prowadzi to do niebezpiecznych drgań kierownicy i kół (efekt shimmy). Wibracji tych można uniknąć dzięki zastosowaniu starannie zaprojektowanych tulei hydraulicznych. Klasyczne tuleje podwozia bez hydraulicznego tłumienia nie są w stanie wyeliminować tych wibracji. Wykonane tradycyjną metodą tuleje metalowo-gumowe, które nie są przeznaczone do danego modelu pojazdu, nie osiągają takiego samego stopnia tłumienia.

Zawieszenie silnika i skrzyni biegów, czyli zawieszenie całej jednostki napędowej. Najważniejsze jest to, co jest w środku, a nie to, jak wygląda z zewnątrz. Materiał, z którego jest wykonana poduszka, a w szczególności mieszanka kauczuku – elastomer, musi mieć odpowiednio dopasowane właściwości tłumiące i musi być dokładnie dopasowany do konkretnego zastosowania. Moc silnika różna o 10% dla podobnej jednostki zmienia charakterystykę poduszki i wymaga od konstruktora i producenta innego zestrojenia, Co w efekcie prowadzi do powstania odmiennej części zamiennej. Poduszki silnika zapewniają dwie funkcje: nośną dla ciężaru całej jednostki oraz elastyczną w celu wytłumienia drgań między silnikiem i podwoziem. Zastosowanie gorszej jakości poduszek powoduje podwyższony poziom drgań w porównaniu do poduszek oryginalnych, co skutkuje zarówno zmniejszeniem komfortu jazdy i przyśpieszonym zmęczeniem pasażerów, jak również zwiększonymi wychyłami silnika, co z kolei prowadzi do przyśpieszonego zużycia lub – w krytycznych przypadkach – do uszkodzenia urządzeń napędzanych przez silnik.

Realizując dzisiejsze pro-ekologiczne wyzwania producentów samochodów, Grupa Freudenberg wprowadza do poduszek silnika rozwiązania, które z jednej strony zapewniają wytrzymałość konstrukcji i najwyższe parametry tłumienia, z drugiej zaś, poprzez redukcję masy o ok. 40%, wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisje spalin to atmosfery.

Mocowania amortyzatora. Odgrywają one istotną rolę integrującą amortyzator z nadwoziem samochodu. Podstawową funkcją mocowania amortyzatora jest odizolowanie dynamicznej siły tłumienia amortyzatora ze sprężyną od pozostałych elementów nadwozia, dzięki czemu unika się przenoszenia wibracji. Zużyte lub uszkodzone amortyzatory i/lub ich górne mocowania amortyzatora nie są w stanie skutecznie funkcjonować. To powoduje nie tylko zmniejszony komfort jazdy, ale stanowi zagrożenie bezpieczeństwa poprzez wydłużoną drogę hamowania, brak wyczucia przez kierowcę trakcji i optymalnego trzymania się drogi.

Układ napędowy (elastyczne koła pasowe wału). Są one wykorzystywane do przeniesienia napędu z wału korbowego poprzez pasek wielorowkowy na pozostałe urządzenia. Przed nimi kładzione są też bardzo różnorodne wymagania: przeniesienie napędu, redukcja lub znaczące zmniejszenie drgań skrętnych w układzie wału korbowego, niedokładności montażu pozostałych elementów układu, odporność na korozję, odporność na przeciążenia, odporność termiczna (w czasie „elastycznej” pracy wytwarzana jest duża ilość ciepła) i wiele innych. Oprócz największego wyboru elastycznych kół w jakości oryginalnej Corteco dostarcza zestawy wraz z kompletem elementów montażowych (śruby, podkładki itd.), których zastosowanie zapewnia poprawną technologicznie jakość wymiany koła pasowego i całego układu. Rozwiązania w zestawie są cenione na rynku z wielu powodów, przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu dla łatwiejszego zaopatrzenia oraz pewnego montażu.

Należy podkreślić, że śruby nie mogą być ponownie użyte po wymianie koła pasowego. Powodem, dla którego ich wymiana jest warunkiem m.in. gwarancji, jest to, że śruby elastyczne używane do montażu koła pasowego są dokręcone wysokim momentem podczas montażu, tuż nad ich zakresem elastyczności, co powoduje trwałe odkształcenia i rozciągnięcia ich struktury. Ponowne ich użycie jest wysokim ryzykiem przedwczesnego odkręcenia się koła lub zerwania połączenia, co prowadzi do gwałtownej awarii i bardzo wysokich kosztów naprawy silnika lub nawet do jego wymiany.

GALERIA ZDJĘĆ

Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
Corteco: Ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony