Podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017 swoją premierę miał raport „Transformacja Cyfrowa Kolei”, przygotowany przez Szkołę Główną Handlową przy współpracy z firmą Siemens Sp. z o.o. oraz Fundacją ProKolej.
Jak będzie wyglądała kolej, jak wygodny i sprawny będzie transport Kolei 4.0 i jakie usługi będą dostępne dla pasażerów w przyszłości – te pytania były inspiracją do stworzenia raportu „Transformacja Cyfrowa Kolei”, w którym zaprezentowano główne technologie i rozwiązania wspierające transformację cyfrową i przedstawiono pięć głównych trendów cyfryzacji w tym sektorze.
Dzięki wykorzystaniu internetu rzeczy, chmury obliczeniowej, analityki dużych zbiorów danych, a także automatyzacji na kolei, możliwe jest wdrażanie rozwiązań na miarę koncepcji Kolej 4.0, takich jak:
- usieciowiony pasażer (Connected Commuter),
- mobilność jako usługa (MaasS),
- zapobiegawcze utrzymanie taboru (Pmaas),
- automatyzacja i współdziałanie systemów sterowania ruchem (GoA4),
- internet pociągów (Internet of Trains).
– Transformacja cyfrowa w sektorze kolejowym to nie tyle zastosowanie nowych technologii w działalności operacyjnej przewoźników i zarządców infrastruktury, a także podmiotów produkujących na rzecz kolei, ile radykalna zmiana dotychczasowych modeli biznesowych i filozofii myślenia, pozwalająca na wykreowanie wartości dodanej dla wielu uczestników procesu przewozowego i przyczyniająca do wdrożenia nowych koncepcji mobilności – podkreśliła podczas prezentacji autorka raportu dr hab. Jana Pieriegud, profesor nadzwyczajna w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Raport powstał dzięki współpracy między sektorem nauki i biznesu, wspieranej przez firmę Siemens Sp. z o.o. oraz fundację ProKolej.
– Wprowadzając najnowsze technologie cyfrowe do kolejnictwa, podnosimy poziom bezpieczeństwa, zwiększamy międzynarodową konkurencyjność polskich firm i tworzymy nowe miejsca pracy dla młodego pokolenia – powiedział Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility w Siemens Sp. z o.o. – Pociągi, które się nigdy nie spóźniają, to w obliczu technologicznych zmian nie jedynie wizja przyszłości, ale dzięki cyfryzacji – bliska rzeczywistość. Poprzez komunikację z centrum serwisowym i przekazywanie danych z czujników systemy komputerowe mogą na bieżąco analizować m.in. zużycie części i eliminować potencjalne awarie. Tak zaawansowane technologicznie składy będą jeździć po torach np. w rejonie Nadrenii Północnej-Westfalii już w 2018 roku. Przewiduje się, że ich dostępność będzie wynosić ponad 99%.
Komentarze (0)