Czas usług należy mierzyć i sprzedawać rzetelnie
Czym różni się serwis samochodowy od sklepu motoryzacyjnego? Tym, czym różnią się miejsca świadczące usługi od miejsc sprzedających produkty. Podstawowym produktem sprzedawanym przez serwis jest czas. Ktoś może powiedzieć, że przecież klient kupuje również części i akcesoria. Zgadza się, ponieważ klient kupuje usługę (czas niezbędny do jej realizacji) oraz niezbędne do wykonania usługi części zamienne, płyny eksploatacyjne i akcesoria.
Motoryzacja jest jedną z nielicznych branż, gdzie sprzedaż usług (czasu) oparta jest na bardzo szczegółowych tabelach czasochłonności z podziałem na grupy czynności i poszczególne operacje wg marek i modeli pojazdów. Dlaczego jest to takie istotne? Ponieważ głównym kosztem stałym serwisu jest czas, a dokładniej wynagrodzenie dla mechaników za ich obecność w pracy. Im więcej tego czasu sprzedamy klientowi, tym większe będzie pokrycie kosztów pracy mechaników, a w dalszej konsekwencji – zyski ze sprzedanej robocizny. Żeby to czynić w sposób skuteczny, mechanicy muszą być wydajni.
Jak mierzyć wydajność mechaników?
Najprościej zrobić to, porównując czasochłonność usługi wg tabel z czasem realizacji usługi przez mechanika. Dlatego niezbędne są wspomniane tabele czasochłonności. Innym sposobem, mniej dokładnym, jest porównanie wartości robocizny sprzedanej klientom do potencjału warsztatu wg wzoru:
Wartość sprzedanej robocizny netto
Profesjonalne serwisy wskaźnik ten mają na poziomie 80-100%. Oczywiście za sprzedażą robocizny musi iść sprzedaż części zamiennych i akcesoriów na poziomie nie mniejszym niż wartość robocizny.
Co ma największy wpływ na parametr wydajności?
Po pierwsze, kompetencje mechaników, tzn. ich wiedza i doświadczenie. Po drugie, organizacja pracy serwisu. Za te aspekty odpowiada właściciel serwisu lub osoba zarządzająca serwisem. Nawet najlepszy mechanik z dużym doświadczeniem nie będzie w stanie skutecznie realizować usług, a doradca serwisowy sprzedawać ich klientom, jeśli właściciel nie zadba o właściwą i sprawną organizację. 2-3-tygodniowa kolejka klientów i pełen parking samochodów nie muszą świadczyć o profesjonalizmie serwisu, ale o problemach organizacyjnych. Jak sobie z tym radzić? To już temat na oddzielny artykuł.
Wracając do kwestii sprzedaży czasu (robocizny), podsumujmy dlaczego jest ona tak ważna? Są dwa główne powody:
- Sprzedana robocizna jest podstawowym źródłem wynagrodzenia i utrzymania mechaników, nie marża na częściach. Trudno utrzymać dobrego mechanika za niska pensję, nie dbając o jego szkolenia i rozwój;
- Praktyka pokazuje, że warsztat niepotrafiący sprzedawać czasu pracy mechaników nie umie również sprzedawać części zamiennych z dobrą marżą. Warsztat niesprzedający robocizny to nic innego jak sklep motoryzacyjny z darmowym montażem części.
Dlatego czas jest najważniejszy
Czas usług należy mierzyć i sprzedawać rzetelnie klientowi. Do tego służą programy warsztatowe, a w wersji zaawansowanej czytniki czasu pracy. W sieci Bosch Car Service pierwszym parametrem, o który pytamy właściciela, jest zawsze sprzedaż robocizny (czasu) na mechanika. Krótka odpowiedź mówi bardzo wiele o stanie organizacji warsztatu, wiemy wówczas, jakie kolejne pytania postawić właścicielowi, od czego zacząć wprowadzanie zmian i usprawnień mających na celu zwiększenie zyskowności serwisu. Bo przecież podstawowym celem każdego właściciela nie powinno być naprawianie samochodów i zadowolenie klientów, lecz zyskowne prowadzenie firmy.
Więcej informacji na temat autoryzacji Bosch Car Service znajdą Państwo na stronie www.warsztatybosch.pl
Komentarze (0)