Części i regeneracja

ponad rok temu  09.01.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Części zamienne pojazdów samochodowych – ich zużycie i regeneracja

Magazyn części zamiennych.

Strona 2 z 2

Przykładowy opis procesu regeneracji
Regeneracja przekładni kierowniczej do samochodu osobowego, tzw. maglownicy, polega na demontażu jej na części pierwsze. Wyselekcjonowane zostają trzy elementy: listwa zębata, wałek ślimakowy i obudowa. Muszą być one dobre, aby można było bezproblemowo naprawić przekładnię. Wszystkie elementy są myte, aby nie pozostały żadne zanieczyszczenia, smary itp.
Listwę zębatą posiadającą wżery korozyjne szlifuje się na szlifierce do wałków, nie mogą pozostać na niej żadne nierówności, rysy, aby nowy simmering zbyt szybko się nie wytarł. Sprawdza się ją również, czy nie jest skrzywiona.
Obudowę sprawdza się, czy gwinty nie są zerwane, dokładnie się ją czyści, aby zobaczyć, czy nie ma mikropęknięć. Sprawdza się, czy wałek ślimakowy nie ma ubytków wewnątrz tulei sterującej, odpowiadającej za wydajność siły wspomagania.
Pozostałe elementy podlegają wymianie: uszczelniacze (simmeringi, o-ringi, pierścienie teflonowe), tuleje prowadzące listwę zębatą, klin dociskający listwę do wałka, łożyska. Wyżej wymienione elementy muszą być wymienione ze względu na dalszą wieloletnią, bezawaryjną eksploatację przekładni kierowniczej po regeneracji. Końcowym, ale najważniejszym etapem jest sprawdzenie przekładni na stanowisku diagnostycznym. Musi ono nam potwierdzić poprawne działanie mechanizmu. Przekładnia kierownicza nie może mieć wycieków, a siła wspomagania musi się mieścić w granicy między 80 a 120 barów. Wówczas można powiedzieć, że przekładnia działa prawidłowo i można ją z powrotem montować do samochodu.
Bardzo podobnie wygląda regeneracja przekładni kierowniczej śrubowo-kulkowej do samochodu ciężarowego. Różnica polega na tym, że składa się ona z czterech głównych części: wałka ślimakowego, tłoka, wału segmentowego i obudowy. Pozostałe części: uszczelnienia (simmeringi, o-ringi, pierścienie teflonowe), łożyska, podkładki oporowe i kulki łożyskowe są wymieniane na nowe.
Do regeneracji przekładni wykorzystujemy frezarkę (najczęściej pomocna jest w roztaczaniu uszkodzonego korpusu, aby wkleić tuleję stalową). Na zdjęciu przedstawiono przygotowanie do tzw. tulejowania obudowy VW Crafter.
Tokarnia jest niezbędna do wykonania np. tulei teflonowych, prowadzących listwę zębatą w przypadku, gdy listwa jest szlifowana.

Opracował: Edward Rymaszewski
Zdjęcia z regeneracji przekładni kierowniczych udostępniła firma Hydrosystem.

GALERIA ZDJĘĆ

Magazyn środków eksploatacyjnych (oleje).
Etykieta – część zamienna wraz z kodem (szczęki hamulcowe Mazda 323).
Magazyn części – paski klinowe i zębate.
Fiat 1.4 12 V, wytarte krzywki wałka rozrządu.
Komplet (4 wałki rozrządu) Audi 2.5 TDI V6 (bez kół zębatych).
Krzywka wałka rozrządu przed, w trakcie i po regeneracji.
Fiat 1.2, 1.4 16 V EX – wałek rozrządu wykonany jako nowy.
Wyważarka do wyważania wirników turbosprężarek pracująca przy prędkości 200.000 obr./min.
Przyrząd GateTest do kontroli oraz korekty nastaw zmiennej geometrii turbosprężarki.
Korekta masy na nakrętce rdzenia za pomocą frezu zamocowanego do ręcznej szlifierki.
Szlifierka do wałków.
Automatyczne stanowisko diagnostyczne z ekranem wyników.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony