Czteropunktowy wahacz ZF dla pojazdów użytkowych zasłużył sobie na miano bardzo udanego produktu: od rozpoczęcia produkcji w 2002 r. do chwili obecnej z linii zakładu produkcyjnego ZF w Dielingen zeszło już ponad sto tysięcy jego egzemplarzy. Główną zaletą tego elementu jest to, że do prowadzenia i stabilizacji tylnej osi nie wymaga żadnej dodatkowej części. Oznacza to redukcję wagi i prostszy montaż pojazdu.
Aż do końca lat dziewięćdziesiątych do prowadzenia i stabilizacji tylnych osi samochodów użytkowych stosowano cały szereg komponentów. Dwanaście lat temu dział inżynierowie koncernu ZF rozpoczęli pracę nad połączeniem ich zadań w jednej tylko części. Efektem tych prac stał się wahacz czteropunktowy. Dzisiaj jest on wytwarzany seryjnie w fabryce ZF w Dielingen, początkowo przy współpracy z MAN, który był też pierwszym odbiorcą tego nowego rozwiązania.
Wersja odlewana jest lżejsza
W 2007 r. koncern ZF wprowadził swój produkt na rynek w wersji odlewanej. Przy zachowaniu wszystkich pożądanych cech poprzednika, jest to produkt o wiele bardziej zaawansowany i aż o 28 procent od niego lżejszy.
Dalszy rozwój, budowa koncepcji systemu
ZF stale doskonali swój bestseller. Koncern planuje rozwój nowatorskiego systemu zawieszenia tylnej osi, opartego o wahacz czteropunktowy. Nowe rozwiązanie ma na celu obniżenie wagi pojazdu, umożliwienie transportu większych ładunków oraz zwiększenie wygody użytkowników samochodów ciężarowych. Czteropunktowy wahacz to przecież także aktywny stabilizator poprzeczny.
Komentarze (0)