W roku 1883 Friedrich Fischer wynalazł młyn kulowy, który po raz pierwszy w historii pozwolił na oszlifowanie stalowych kulek do idealnie okrągłego kształtu. Ta genialna idea była jednakże czymś więcej niż tylko wynalazkiem – stała się podstawą firmy FAG.
10 lat później, po śmierci Friedricha Fischera, Georg Schäfer przejął „First Automated Cast Steel Factory” (znaną wcześniej pod nazwą Friedrich Fischer AG) i uczynił z niej firmę przemysłową o światowej sławie. Obecnie marka FAG ma za sobą ponad 130 lat sukcesów na rynku i jest wiodącym na świecie specjalistą w dziedzinie łożysk tocznych. Od 2001 roku FAG należy do Grupy Schaeffler.
Firma FAG opracowała konstrukcję czterorzędowych kulkowych łożysk skośnych – zwanych „Twin tandem” – w celu zastąpienia stosowanych do tej pory łożysk stożkowych w modułach piasty pojazdów samochodowych. W rezultacie nowa konstrukcja łożysk kół sprawia, że samochody stają się bardziej ekonomiczne i przyjazne środowisku. Nowy moduł piasty jest w szczególności przeznaczony dla lekkich samochodów użytkowych, dostawczych, terenowych oraz typu SUV. Zastąpienie standardowego łożyska stożkowego przez czterorzędowe łożysko FAG „Twin tandem” na obu osiach powoduje zmniejszenie zużycia paliwa do 1,5% podczas normalnego cyklu jazdy.
Tradycyjne łożyska stożkowe składają się z masywnych pierścieni zewnętrznych i wewnętrznych o stożkowych bieżniach i wałeczkach stożkowych z koszykami. Łożyska są rozłączne, dlatego pierścień wewnętrzny wraz z wałeczkami i koszykiem oraz pierścień zewnętrzny mogą zostać zamontowane oddzielnie. Łożyska stożkowe przenoszą duże obciążenia promieniowe i osiowe z jednego kierunku. Do ustalenia osiowego z przeciwnego kierunku potrzebne jest drugie łożysko stożkowe, którego ustawienie będzie stanowić lustrzane odbicie pierwszego łożyska.
W łożysku „Twin tandem” rzędy łożysk stożkowych zastąpione zostały podwójnymi rzędami kulek. Oznacza to, że dwurzędowe łożysko stożkowe zamieniło się na czterorzędowe łożysko kulkowe. W rezultacie styczność liniowa między stoczkami a bieżnią jest zastąpiona przez styczność punktową kulek, co zmniejsza tarcie o około 50%. To powoduje również, że łożysko „Twin tandem” ma niższą temperaturę prac, która w znaczący sposób wpływa na dłuższy czas eksploatacji i lepszą wytrzymałość smaru w łożysku. W porównaniu do łożysk stożkowych poprawiony jest również współczynnik sztywności poprzecznej kół.
W celu zastąpienia klasycznego rozwiązania nowym, czterorzędowym poprzecznym łożyskiem kulkowym „Twin tandem” nie potrzeba żadnych dodatkowych zmian w konstrukcji pojazdu. Nowy moduł piasty koła został zaprojektowany tak, aby wymiana była łatwa, bez żadnych problemów i bez wymogu dodatkowego miejsca potrzebnego do montażu. Zastosowanie mają również wszystkie typy czujników (np. ABS). W porównaniu ze standardowymi, stożkowymi modułami łożysk kół gabaryty nowej konstrukcji łożysk kulkowych pozostają niezmienne. Różnicę w konstrukcji stanowi czujnik prędkości obrotowej, który w standardowym, dwurzędowym łożysku stożkowym znajduje się pomiędzy rzędami rolek, co w przypadku jego ewentualnej wymiany powoduje ryzyko przedostania się do łożyska zanieczyszczeń. Uszczelniony czujnik w konstrukcji „Twin tandem” FAG nie ma kontaktu z bieżnią rolek, co minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia podczas wymiany.
W dzisiejszych czasach optymalizacja spalania i zmniejszenie emisji spalin stało się priorytetem podczas projektowania nowych rozwiązań podzespołów pojazdów samochodowych. Wymogi te zostały również zastosowane podczas rozwijania technologii czterorzędowego skośnego łożyska kulkowego FAG „Twin tandem”, np. jeśli pojazd dostawczy o rocznym przebiegu 15.000 km generuje około 300 g CO2 na kilometr, łożysko FAG „Twin tandem” pozwala ograniczyć jego emisję o 67,5 kg przez cały rok eksploatacji pojazdu. Dla typowego samochodu dostawczego z przebiegiem 15.000 km rocznie zużycie paliwa spada o 1,5%, czyli około 40 litrów rocznie.
Komentarze (0)