Części i regeneracja

7 dni temu  13.05.2022, ~ Administrator   

Cztery cenne wskazówki dotyczące profesjonalnej wymiany tarcz hamulcowych.

Jeżeli tarcza hamulcowa osiągnie grubość poniżej zdefiniowanej minimalnej wartości, należy ją wymienić

Cztery cenne wskazówki dotyczące profesjonalnej wymiany tarcz hamulcowych.

Tarcze hamulcowe podlegają bardzo dużym obciążeniom mechanicznym i termicznym. Jest to potęgowane przez czynniki środowiskowe, takie jak woda, brud i żwir na drogach, które dodatkowo wpływają na zużycie. Ze względu na fakt, że tarcze hamulcowe należą do najbardziej krytycznych komponentów pojazdu pod względem bezpieczeństwa, eksperci ZF Aftermarket zalecają, aby montażem podzespołów zajmowali się tylko wyszkoleni i uprawnieni do tego mechanicy. Istotne jest również postępowanie zgodnie z wytycznymi instrukcji danego producenta dotyczącej naprawy pojazdu.

Wymiana tarczy hamulcowej po osiągnięciu granicy zużycia
Kiedy tarcza hamulcowa osiągnie granicę zużycia, tj. minimalną grubość określoną przez producenta, musi zostać wymieniona. Przed zdjęciem tarczy hamulcowej należy ją porównać z nową. Oprócz prawidłowego numeru części, trzeba upewnić się, że dysponujemy wszystkimi elementami potrzebnymi do montażu tarczy hamulcowej do piasty koła, tj. nowymi śrubami, klinami i smarami, a także odpowiednimi narzędziami niezbędnymi do prawidłowej wymiany.
Pojazd musi zostać bezpiecznie podniesiony, a koło zdjęte – po odłączeniu układu ABS, wskaźnika zużycia klocków hamulcowych i wyjęciu siłownika hamulcowego, tłoczki hamulca muszą zostać nastawione mechanicznie. Aby to zrobić, trzeba zdjąć zaślepkę i przekręcić znajdujący się pod nią adapter w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Tłoczki odsłonią wtedy we wnętrzu klocek hamulcowy. „Moment rozruchowy” sprzęgła przeciążeniowego w regulatorze spowoduje dźwięk kliknięcia.

Wówczas można wyjąć zawleczkę, sworzeń zabezpieczający i sprężyny montażowe wraz z klockami hamulcowymi. Po wykręceniu śrub mocujących jarzmo zacisku hamulca może on zostać wyjęty.

Demontaż piasty koła z tarczami hamulcowymi
Uwaga: Proces ten może przebiegać inaczej w zależności od układu hamulcowego i producenta pojazdu.
Aby zdjąć piastę i dołączoną do niej tarczę hamulcową, najpierw należy ściągnąć osłonę nakrętki osi oraz samą nakrętkę. Zdjętą piastę i tarczę hamulcową trzeba umieścić na stabilnej powierzchni roboczej. Pierścień ABS możne zostać wyjęty, a wszystkie śruby łączące między piastą oraz tarczą hamulcową należy poluzować i wykręcić. Tarczę hamulcową można zdemontować z piasty za pomocą prasy hydraulicznej.
Przed zamontowaniem nowej tarczy hamulcowej powierzchnie stykowe na piaście trzeba dokładnie oczyścić – powinny być również wolne od korozji. Należy użyć nowego zestawu śrub do przykręcenia nowej tarczy hamulcowej do piasty.
Nigdy nie wykorzystuj ponownie używanych klocków hamulcowych!
W następnym etapie nowy pierścień ABS jest montowany na piastę koła. Piastę można ponownie przymocować do osi i zabezpieczyć nakrętką. Należy dokręcić nakrętkę osi określonym momentem i założyć osłonę. Przed ponownym zamontowaniem zacisku hamulca konieczne jest wyczyszczenie tarczy hamulcowej (np. za pomocą specjalnie opracowanego środka czyszczącego TRW). Kolejnym krokiem jest montaż nowych klocków hamulcowych bezpośrednio do zacisku hamulca po wcześniejszym zamontowaniu sprężyn pozycjonujących.
Śruby mocujące należy dokręcić momentem obrotowym określonym przez producenta pojazdu. Nigdy nie modyfikuj klocków hamulcowych na tym etapie. Szlifowanie lub zamontowanie odwrotnie może spowodować mechaniczne lub termiczne przeciążenie, a tym samym zwiększyć zużycie. Może to spowodować niepożądane szumy lub przywieranie prowadnic zacisku hamulca i tym samym zmniejszenie skuteczności hamowania. Dlatego w żadnym wypadku nie wolno wprowadzać zmian w układzie hamulcowym!

Zamontuj siłownik hamulcowy i podłącz przewody
Końcowa regulacja jest szczególnie ważna dla zapewnienia długotrwałego i niezawodnego funkcjonowania. Należy przeprowadzić ten proces zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu:

  • obrócić regulator zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż klocki dotkną tarczy hamulcowej. Nie należy przekręcać regulatora zbyt daleko!
  • następnie cofnąć regulator o 3-4 kliknięcia.

Po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca musi być możliwe ręczne obrócenie piasty koła. Następnie pozostaje zamontować koło, wyśrodkować i zabezpieczyć je, dokręcając momentem obrotowym określonym przez producenta. Na końcowym etapie wymiany tarczy hamulcowej szczególnie ważne jest przetestowanie części na stanowisku do badań hamulców i wykonanie jazdy próbnej.

Materiał opracowany na podstawie informacji ZF Aftermarket

GALERIA ZDJĘĆ

Przed zamontowaniem tarczy hamulcowej trzeba dokładnie oczyścić piastę
Zaleca się dokręcić śruby mocujące momentem obrotowym określonym przez producenta pojazdu

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 17

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 3
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ wiki 2 5 dni temu tarcze hamulcowe są narażone na wiele czynników a jak się o nie nie zadba to wypadek drogowy gotowy
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Ja 1 10 miesięcy temuocena: 75%  Drogi autorze niby po co zdejmować piastę przy wymianie tarcz ?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony