Części i regeneracja

7 dni temu  26.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czujnik położenia wału korbowego - objawy, awarie i naprawa

Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu marki VEMO, Fot. archiwum warsztat.pl

Czujnik położenia wału korbowego to niewielki, ale niezwykle ważny element układu sterowania silnikiem. Odpowiada on za precyzyjne informowanie komputera sterującego o położeniu i prędkości obrotowej wału korbowego. Te informacje są niezbędne do prawidłowego sterowania wtryskiem paliwa i zapłonem, a tym samym do zapewnienia optymalnej pracy silnika.

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego

Objawy mogą być różnorodne i obejmować:

Nierównomierną pracę silnika (przerywanie, falowanie) - jest to jeden z najczęstszych objawów awarii czujnika. Wynika on z tego, że komputer sterujący nie otrzymuje precyzyjnych informacji o położeniu wału korbowego, co powoduje zaburzenia w dawkowaniu paliwa i zapłonie.

Spadek mocy i pogorszenie osiągów - uszkodzony czujnik może powodować spadek mocy silnika i pogorszenie jego osiągów. Dzieje się tak, ponieważ komputer sterujący nie może optymalnie sterować pracą silnika, co prowadzi do spadku jego efektywności.

Trudności z uruchomieniem silnika, szczególnie na zimno - w niektórych przypadkach awaria czujnika położenia wału korbowego może utrudniać lub uniemożliwiać uruchomienie silnika. Wynika to z tego, że komputer sterujący nie jest w stanie prawidłowo zsynchronizować pracy silnika.

Nagłe gaśnięcie silnika - nagłe gaśnięcie silnika podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Jedną z przyczyn tego zjawiska może być awaria czujnika położenia wału korbowego.

Zapalenie się kontrolki Check Engine (MIL) -

zapalenie się kontrolki Check Engine (MIL) na desce rozdzielczej może sygnalizować awarię czujnika położenia wału korbowego.

- W czasie obrotu wieńca zębatego dochodzi do wywołania sygnałów napięciowych przez zmiany pola magnetycznego – są one kierowane do modułu sterującego. Na tej podstawie moduł oblicza obroty wału korbowego oraz jego położenie. Natomiast z tych wartości obliczane są podstawowe dane dla momentu wtrysku oraz kąta wyprzedzenia zapłonu - mówi Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.

Przyczyny awarii czujnika położenia wału korbowego

Uszkodzenie mechaniczne - czujnik może ulec uszkodzeniu mechanicznemu na skutek uderzenia, wibracji lub innych czynników zewnętrznych.

Zabrudzenia i korozja - z biegiem czasu czujnik może ulec zabrudzeniu lub skrodowaceniu, co może prowadzić do jego awarii.

Zwarcia lub przerwania przewodów - zwarcia lub przerwania przewodów zasilających czujnik lub przewodów sygnałowych mogą powodować jego awarię.

Uszkodzenie koła sygnałowego - koło sygnałowe to element, który jest montowany na wale korbowym i generuje sygnał dla czujnika. Uszkodzenie koła sygnałowego może również powodować awarię czujnika.

Wady fabryczne - w niektórych przypadkach czujniki położenia wału korbowego mogą być wadliwe fabrycznie.

Diagnostyka i naprawa

W przypadku podejrzenia awarii czujnika położenia wału korbowego, należy przeprowadzić diagnostykę komputerową w celu odczytania kodów błędów. Kody błędów mogą wskazać na przyczynę awarii. Następnie, należy sprawdzić stan czujnika i jego przewodów. W razie potrzeby, należy wymienić uszkodzony element.

Ważne! Do wymiany czujnika położenia wału korbowego proponujemy używać wyłącznie oryginalnych części zamiennych. Należy również zwrócić uwagę na prawidłowy montaż czujnika, zgodnie z instrukcją producenta.

Podsumowanie

Czujnik położenia wału korbowego to ważny element układu sterowania silnikiem, którego awaria może prowadzić do szeregu problemów. Dlatego ważne jest, aby znać objawy i przyczyny uszkodzenia, aby móc szybko i skutecznie zareagować.

Pamiętaj! Ten artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady mechanika. W przypadku problemów z czujnikiem położenia wału korbowego, należy skonsultować się z wykwalifikowanym warsztatem.

Artykuł aktualizowany, dat. 20.06.2024

Komentarze (11)

dodaj komentarz
  • ~ Jan 11 ponad rok temu Czy ktoś z Państwa posiada wiedzę, jaki powinien wynosić opór wewnętrzny sprawnego czujnika położenia wałka rozrządu w silniku AVF 1.9TDI 130KM? U mnie czujnik położenia wałka rozrządu pokazuje przerwę (nie zwarcie, tylko przerwę w obwodzie brak rezystancji wewnętrznej). Natomiast czujnik położenia wału (popularny G28) rezystancja 460 Ω.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Sebastian 10 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Sebastian 9 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Sebastian 8 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ edyta 7 ponad rok temuocena: 63%  jaka moze być przyczyna wymieniony czujnik a nadal pokazuje błąd czujnika i samochod gaśnie
    oceń komentarz 5 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ pilo 6 ponad rok temuocena: 0%  Przy Chrysler voyager 2.5 CRD. Awaria czujnika położenia wału u mnie objawił sie tak: na zimno odpalił na dotyk a po rozgrzaniu lub przejechaniu około 10 km szarpnął i zgasł nie było mowy o dopaleniu (zapalona kontrolka silnika), chyba że ostygł wtedy ponownie można go było odpalić. Koszt naprawy około 150 zł + mechanik. pozdrawiam
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Leo/Se 5 ponad rok temuocena: 25%  Mam Saaba 95 2,0T benzyna, rok 2004, silnik pali , ale diagnoza pokazuje blad p0340, caly czas swieci kontrolka check jaki może być powod , czyzby listwa zaplonowa? Z gory dziekuje za pomoc.
    oceń komentarz 1 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Kasia 4 ponad rok temuocena: 100%  W dalszym ciągu nie wiem jak wygląda usterka tegoż w życiu codziennym.
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Rafal 3 ponad rok temuocena: 75%  Po przejechaniu kilkunastu kilometrów przy 2000 obrotów silnik pracował nie równo, kiedy zatrzymywał się na światłach silnik gasł
    oceń komentarz 3 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ mex 2 ponad rok temuocena: 63%  albo gaśnie po rozgrzaniu silnika, po paru kilometrach
    oceń komentarz 5 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ opel 1 ponad rok temuocena: 86%  przy walniętym czujniku np astra h nie odpali
    oceń komentarz 6 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony