Części i regeneracja

6 godzin temu  16.09.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Czujniki do silników - rodzaje, działanie, serwis [OFERTA  NTK VEHICLE ELECTRONICS]

Czujniki do silników odgrywają dziś coraz ważniejszą rolę w branży motoryzacyjnej i ten trend utrzyma się również w przyszłości. Ponieważ redukcja emisji staje się kwestią coraz ważniejszą, NTK Vehicle Electronics, marka producenta układów zapłonu i czujników Niterra, odgrywa przy tym kluczową rolę.

Sondy lambda

Kiedy w latach 80. wprowadzono na rynek sondy lambda NTK, firma Niterra była jednym z pionierów w tej dziedzinie. Od tego czasu udało się znacząco ograniczyć emisję substancji szkodliwych, m.in. dzięki rozwojowi innowacyjnych technologii oraz intensywnym badaniom.

Sondy lambda firmy NTK są stale udoskonalane w celu dokładnego pomiaru składu spalin, wytwarzanych przez silniki spalinowe i zapewnienia ich większej czystości. Precyzyjnie zmierzona zawartość tlenu resztkowego w spalinach jest przesyłana do elektronicznego sterownika pojazdu (ECU), który dostosowuje mieszankę paliwowo-powietrzną. W ten sposób zmniejsza się emisję zanieczyszczeń, optymalizuje zużycie paliwa i zapewnia długą żywotność katalizatora.

Obecnie oferowane są trzy rodzaje sond lambda: sondy z tlenkiem cyrkonu, sondy z tlenkiem tytanu oraz sondy szerokopasmowe.

Oferta sond lambda firmy NTK obejmuje obecnie około 623 produktów, pokrywając zapotrzebowanie dla ponad 66% pojazdów.

Czujniki temperatury spalin (EGTS)

Czujniki temperatury spalin służą do monitorowania turbosprężarek, katalizatorów, filtrów cząstek stałych i układów redukcji tlenków azotu. Służą do kontroli optymalnego punktu pracy i ochrony odpowiednich podzespołów przed przegrzaniem. Czujniki temperatury spalin odgrywają ważną rolę w ograniczaniu emisji substancji szkodliwych przez pojazdy.

Istnieją dwa różne rodzaje czujników temperatury spalin: czujniki PTC i NTC. W przypadku czujników PTC (dodatni współczynnik temperaturowy) rezystancja zwiększa się wraz ze wzrostem temperatury. W czujnikach NTC (ujemny współczynnik temperaturowy) rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury.

Firma NTK od wielu lat oferuje czujniki NTC przeznaczone do montażu fabrycznego oraz na rynek wtórny, a w tym roku wprowadziła na rynek także czujniki PTC. Rozwój ten uwzględnia coraz bardziej złożone wymagania stawiane silnikom pojazdów i bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. W rzeczywistości wielu producentów pojazdów instaluje zarówno czujniki PTC, jak i NTC, aby zapewnić niezawodny pomiar temperatury spalin w różnych punktach.

Firma NTK ma w ofercie około 270 produktów, pokrywając w przybliżeniu zapotrzebowanie dla 45% pojazdów w regionie państw niemieckojęzycznych.

Zawory recyrkulacji spalin (zawory EGR)

Zawory EGR są montowane w wielu silnikach wysokoprężnych oraz w coraz większej ilości silników benzynowych i służą do redukcji emisji tlenków azotu. Tlenki azotu powstają w procesie spalania, jako że wysoka temperatura spalania sprzyja łączeniu się azotu i tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej.

Aby ograniczyć emisję substancji szkodliwych, zawór EGR pobiera spaliny z kolektora wydechowego i kieruje je z powrotem do kolektora dolotowego, gdzie są mieszane ze świeżym powietrzem. Ma to dwa skutki: zmniejsza ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej, co powoduje obniżenie temperatury i redukcję ilości tlenków azotu wytwarzanych przez silnik.

NTK ma w ofercie trzy różne typy zaworów EGR – „pneumatyczne”, „elektryczne” i „elektryczne z chłodnicą”. Pneumatyczne zawory EGR posiadają membranę sterowaną próżniowo.

Elektryczne zawory EGR są sterowane przez zintegrowaną elektronikę. Zawory te są sterowane bezpośrednio przez sterownik silnika, dzięki czemu możliwa jest ich dokładniejsza regulacja. Ponadto istnieją elektryczne zawory EGR, które mają jednostkę chłodzącą, dodatkowo obniżającą temperaturę spalin.

Oferta zaworów EGR marki NTK obejmuje obecnie 150 produktów, które pokrywają 40% rynku.

Czujniki kolektora dolotowego/ciśnienia doładowania (MAP) i czujniki masowego przepływu powietrza (MAF)

Czujniki MAP i MAF stanowią integralną część systemu sterowania silnikiem i odpowiadają za przesyłanie informacji do sterownika silnika pojazdu (ECU), który dzięki nim może określić prawidłową dawkę paliwa i zoptymalizować pracę silnika.

Czujniki MAF występują w dwóch wariantach: technologia drutu gorącego i gorącego filmu. Czujniki MAF nie posiadają żadnych ruchomych części i do pomiaru masy powietrza wykorzystują prąd elektryczny. Czujnik MAF, umieszczony pomiędzy kolektorem dolotowym a filtrem powietrza, odgrywa ważną rolę w systemie sterowania silnikiem i określa masę powietrza dopływającego do układu dolotowego silników wysokoprężnych i benzynowych. W oparciu o informacje o masie powietrza, sterownik silnika doprowadza odpowiednią dawkę paliwa. W silnikach wysokoprężnych czujnik MAF służy przede wszystkim do regulacji układu recyrkulacji spalin (EGR).

Czujniki MAP można podzielić na dwie grupy: czujniki ciśnienia doładowania i czujniki kolektora dolotowego/ciśnienia doładowania. Czujnik ciśnienia doładowania znajduje się zwykle na końcu układu dolotowego, przed przepustnicą. Mierzy ciśnienie bezwzględne powietrza dolotowego. Sterownik silnika wykorzystuje tę wartość do określenia optymalnego ciśnienia doładowania dla turbosprężarki. Ponieważ czujnik ciśnienia doładowania jest bezpośrednio związany z turbosprężarką, czujnik ten jest obecny wyłącznie w samochodach z silnikiem turbodoładowanym. W wielu starszych samochodach, zwłaszcza pojazdach z silnikami bez turbodoładowania, ta część nie jest obecna.

W przeciwieństwie do czujnika ciśnienia doładowania, czujnik kolektora dolotowego/ciśnienia doładowania znajduje się za przepustnicą. Mierzy podciśnienie w kolektorze dolotowym. Ta wartość służy do określenia ilości powietrza dolotowego i dostosowania stosunku paliwa i powietrza na podstawie dawki paliwa.

Mając w ofercie 370 czujników MAP i MAF, NTK zapewnia duże pokrycie rynku.

Czujniki prędkości obrotowej i czujniki położenia (ESPS)

Timing jest kluczowym czynnikiem, umożliwiającym utrzymanie silnika spalinowego w ruchu. W bardzo złożonych procesach podczas pracy silnika czujniki prędkości obrotowej i położenia mają za zadanie, dostarczać sterownikowi silnika najważniejszych informacji dotyczących jego pracy, wysyłając sygnały o prędkości obrotowej oraz względnym położeniu wału korbowego i wałka rozrządu.

Firma NTK ma w ofercie dwa rodzaje czujników prędkości obrotowej i położenia: czujniki wału korbowego i czujniki wałka rozrządu. Wał korbowy, który jest połączony z tłokami, zamienia liniowy, pionowy ruch tłoków na ruch obrotowy, który napędza silnik i wprawia pojazd w ruch. Czujnik prędkości obrotowej wału korbowego wykrywa prędkość obrotową wału korbowego oraz jego położenie.

Z kolei zadaniem wałka rozrządu jest otwieranie i zamykanie zaworów. Jest on połączony z wałem korbowym oraz napędzany przez niego i obraca się z połową prędkości obrotowej wału korbowego. Czujnik położenia wałka rozrządu mierzy ciągle położenie wałka rozrządu i pomaga sterownikowi określić prawidłowy moment zapłonu i wtrysku.

Mając w ofercie 560 produktów firma NKT zapewnia 70% pokrycia rynku.

Czujniki spalin i różnicy ciśnienia (EDPS)

Czujniki spalin i różnicy ciśnienia (EDPS) marki NTK odgrywają istotną rolę w optymalizacji pracy silnika. Ich zadaniem jest dostarczanie sterownikom niezbędnych informacji o ciśnieniu spalin i poziomie nasycenia filtra cząstek stałych. To z kolei przyczynia się do redukcji emisji spalin pojazdu. Asortyment czujników EDPS firmy NTK obejmuje: czujniki różnicy ciśnienia (DPS), czujniki ciśnienia spalin (EPS) i czujniki wysokiego ciśnienia (HPS).

Czujnik DPS mierzy spadek ciśnienia pomiędzy dwoma punktami w układzie przepływowym. W zależności od umiejscowienia czujnik albo reguluje recyrkulację spalin niskiego ciśnienia, albo monitoruje działanie filtra cząstek stałych, jednocześnie zgłaszając poziom jego nasycenia do sterownika.

Czujnik EPS mierzy ciśnienie wylotowe i wlotowe filtra cząstek stałych i przesyła te informacje do sterownika.

Czujnik HPS mierzy ciśnienie zwrotne spalin. Te informacje są przesyłane do sterownika, który na ich podstawie monitoruje i chroni zespół turbosprężarki/sprężarki. Monitorowanie ciśnienia powietrza wylotowego zapobiega uszkodzeniom kolektora wydechowego przez ciśnienie zwrotne.

Firma NTK ma w ofercie około 70 produktów, pokrywając w przybliżeniu zapotrzebowanie dla 45% pojazdów w regionie państw niemieckojęzycznych.

Jako wiodący producent czujników, firma NTK nadal będzie dalej rozszerzać swoją bogatą ofertę dla rynku wtórnego, aby zapewnić efektywne spalanie we wszystkich pojazdach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony