Liqui Moly ma w swojej ofercie zarówno oleje syntetyczne, jak i produkty wykonane w technologii syntetycznej, a więc z udziałem wysokiej klasy baz PAO w połączeniu z bazami hydrokrakowanymi
Coraz niższe limity emisji CO2 powodują, że producenci uciekają się do każdego rozwiązania, które pozwala uciąć chociażby pojedyncze gramy dwutlenku węgla w spalinach. A ponieważ blisko 10% czasu pomiaru emisji samochód stoi, zastosowanie systemów wyłączających silnik po zatrzymaniu i automatycznie go uruchamiających przed ruszeniem stało się regułą.
Wraz z rozpowszechnieniem się aut z funkcją start-stop na rynku pojawiły się oleje silnikowe przeznaczone do takich modeli. I tu warto zadać sobie pytanie: czy w takich sytuacjach rzeczywiście potrzebny jest specjalny produkt?
Największymi problemami przy częstym wyłączaniu się silnika są zanik ciśnienia spowodowany wyciekami spośród współpracujących elementów, a także towarzyszące temu wzrost temperatury i zmiana charakteru tarcia. Spadek ciśnienia jest wypadkową dwóch czynników: lepkości oleju i luzów między współpracującymi elementami. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że lepkości olejów są w zasadzie narzucone wymogami lekkobieżności, a wartości luzów są czynnikiem determinowanym konstrukcją silnika, to okazuje się, że wpływ samego oleju jest minimalny. Producenci aut stosują rozwiązania wspomagające w postaci zaworów zwrotnych w filtrach oleju (zapobiegających jego cofaniu się po wyłączeniu silnika) czy niezależnych od pracy silnika obiegów chłodzenia turbosprężarki. Olej natomiast musi być stabilny temperaturowo i utrzymywać swe parametry przez jak najdłuższy czas. Są to wymogi pożądane również w jednostkach bez systemu start-stop. Wysokie parametry olejów są osiągane w wyniku stosowania odpowiednio dobranych baz i właściwego pakietu dodatków.
O przydatności oleju do danego typu silnika decyduje norma (aprobata) producenta pojazdu, która determinuje, czy olej może być użyty w konkretnym typie silnika. Oleje Liqui Moly, mając stosowne aprobaty, mogą być stosowane również w pojazdach wyposażonych w system start-stop. Koncern Liqui Moly ma w swojej ofercie zarówno oleje syntetyczne Synthoil wykonane w technologii PAO (polialfaolefiny PAO są stosowane m.in. w Formule 1), jak i produkty wykonane w technologii syntetycznej Top Tec, a więc z udziałem wysokiej klasy baz PAO w połączeniu z bazami hydrokrakowanymi. Wszystkie oleje Liqui Moly z serii Top Tec nadają się do stosowania w silnikach z systemem start-stop.
Modyfikatory tarcia
Niezależnie od rodzaju oleju, jaki znajduje się w naszym silniku, jeżeli jeździmy głównie w mieście, to jest on narażony na ciągłe gaszenie, warto więc poprawić jego właściwości. Służą do tego modyfikatory tarcia oparte o dwusiarczek molibdenu, np. Oil Additive (nr art. 8342) i Ceratec (nr art. 7181). Media te idealnie zabezpieczają silnik na wypadek chwilowego zaniku ciśnienia oleju i chronią go przed chwilowym brakiem smarowania, zwiększają ciśnienie oleju i kompresję i, co ważne, redukują tarcie, przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.
Komentarze (0)