Części i regeneracja

ponad rok temu  20.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czy można przedłużyć trwałość zawieszenia?

Jednym z ważniejszych i najbardziej podatnych na uszkodzenia elementów zawieszenia samochodów są połączenia metalowo-gumowe, czyli tuleje, zwane także silent blockami. Dzięki swym właściwościom amortyzacji wpływają one zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy.

Czynniki wpływające na trwałość tulei
Na trwałość tulei mają wpływ następujące czynniki: niekorzystne działanie warunków atmosferycznych, stan nawierzchni oraz nieprawidłowe obliczenia sił działających w zawieszeniu i niedostosowaniu parametrów tulei przez producenta. Szczególnie niekorzystne jest występowanie bardzo niskich temperatur, w których wkład gumowy traci swoje naturalne właściwości elastyczne, przez co jest narażony na pęknięcia i wykruszanie.
Z kolei stan nawierzchni dróg, po których jeździmy, powoduje powstawanie dużych sił przenoszonych na tuleje gumowe. Innym czynnikiem jest niedostosowanie oryginalnych tulei do specyfiki zawieszenia oraz warunków drogowych panujących w danym kraju. Niejednokrotnie tuleje zaprojektowane na autostrady Europy Zachodniej nie sprawdzają się podczas eksploatacji po nierównych nawierzchniach.

Poprawione właściwości elementów zawieszenia
Inżynierowie firmy TEDGUM postanowili podjąć wyzwanie polegające na poprawieniu właściwości gumowo-metalowych elementów zawieszenia tak, aby zwiększyć żywotność powyższych elementów oraz wpłynąć na komfort jazdy. W wyniku wieloletnich badań oraz cały czas zdobywanego doświadczenia zostały opracowane produkty, które poprzez odpowiednie dobranie jakości mieszanki gumowej oraz modyfikacje w strukturze tulei sprawiają, że ulepszone produkty lepiej radzą sobie z polskimi warunkami drogowymi, jednocześnie odznaczając się nawet 5-krotnie większą trwałością.
W przypadku niektórych elementów zawieszenia oprócz zbyt słabej wytrzymałości występować mogą inne problemy, które niekoniecznie dotyczą właściwości jezdnych. Ciekawym przykładem może być tuleja belki tylnej stosowana w samochodach Renault Laguna, która stanowi problem także dla mechaników. W przypadku oryginalnej tulei „słabym ogniwem” jest blacha zamykająca tuleję z jednej strony. Przy nawet lekkim uderzeniu blacha odrywała się od całej tulei, skutecznie ograniczając możliwość poprawnego montażu i użytkowania. Firma TEDGUM poradziła sobie z tym problemem poprzez trwałe przymocowanie blachy oraz dodatkowe uzupełnienie mieszanki gumowej, która zapobiega „stukaniu” tulei podczas eksploatacji.


Coś lepszego nawet od oryginału
Dotychczasowe doświadczenie dowodzi, że można stworzyć nawet coś lepszego od oryginału.
W odpowiedzi na sygnały z rynku o sporym zapotrzebowaniu na wielowahaczowe tylne zawieszenie do Forda Mondeo, Focusa i C-Maxa firma TEDGUM wprowadziła do swojej oferty kompletne zestawy tulei dedykowane do tych właśnie modeli. Argumentem za wymianą całego kompletu jest oszczędność czasu spędzonego w warsztacie i kosztów naprawy. Użytkownik pojazdu nie czeka, aż wybije się kolejna tuleja, ponieważ przy jednej wizycie w warsztacie następuje kompleksowa naprawa, zestaw tulei jest dużo tańszym rozwiązaniem niż zestaw wahaczy (często kilkukrotnie). Trwałość zawieszenia zależy również od tego, czy wymianie podlega cały układ, czy tylko jedna część. Jeżeli mechanik pozostawi kilka elementów niewymienionych, a ich żywotność dobiega końca, będą one negatywnie oddziaływać na pozostałe. Nie zawsze gniazda w wahaczach nadają się do ponownego wprasowania tulei. Wciskane tuleje nie mogą być wymieniane w nieskończoność. Operację w zależności od stanu otworu można powtórzyć najwyżej 2-3 razy, po czym należy zastosować nowy komplet części.
Uzupełnieniem zestawów tylnych tulei do Forda Focusa było wprowadzenie zestawu śrub. Często zdarza się, że przy wymianie tulei trzeba je po prostu ciąć, a do niedawna jedynym rozwiązaniem był zakup drogich śrub dostępnych w ASO. Proponowana przez firmę TEDGUM alternatywa jest dużo tańsza, a dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów śruby te nie odbiegają jakością od oryginalnych, a wręcz charakteryzują się lepszą trwałością.
Dużym problemem dla polskich producentów jest napływ sporej ilości tanich części niewiadomego pochodzenia, które niejednokrotnie nie tylko posiadają krótką trwałość, ale wręcz mogą być niebezpieczne w użytkowaniu. Produkty takie tworzą, niestety, złą renomę dla części spoza OE, co odbija się na producentach oferujących produkty aftermarketowe, nieodbiegające jakością od oryginalnych, a niejednokrotnie charakteryzujące się lepszą trwałością. Kolejnym bardzo ważnym problemem jest powszechna dostępność używanych elementów zawieszenia i nie tylko. Montaż, a następnie użytkowanie takich elementów są nie tylko nielegalne, ale przede wszystkim wysoce niebezpieczne.

Arkadiusz Pągowski
Dyrektor Marketingu
TEDGUM

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony