Blisko 80% badanych Polaków twierdzi, że motoryzacja to ich hobby, a najczęstszym przejawem tego jest oglądanie motoryzacyjnych programów telewizyjnych. Takie wnioski płyną z najnowszego badania zrealizowanego przez sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol we współpracy z agencją badawczą SW Research. Celem badania było m.in. sprawdzenie, jak Polacy oceniają siebie pod względem znajomości branży samochodowej.
Większość ankietowanych biorących udział w badaniu oceniła poziom swojego zainteresowania motoryzacją w stopniu wysokim. W skali 0-5 poziom 3 wskazało 33% osób, 4 – 32%, a 14% badanych stwierdziło, że są fanami motoryzacji i dało maksymalną ocenę w dostępnej skali, czyli 5. Osoby, które oceniły swoje zainteresowanie na poziomie najwyższym (czyli 4 i 5), przeważnie wskazują, że odczuwają duże zrozumienie ze strony rodziny i najbliższych dla ich pasji. W ten sposób odpowiedziało 48% badanych ze wskazanej grupy.
Wśród głównych przejawów zainteresowania motoryzacją ponad 2/3 ankietowanych wymienia oglądanie programów telewizyjnych o tematyce związanej z samochodami (62% badanych). 61% respondentów wskazało, że przegląda ogłoszenia dotyczące pojazdów. Jednym z popularniejszych przejawów zainteresowania motoryzacją jest również oglądanie filmów o samochodach na YouTube. Taką formę wskazała prawie połowa badanych Polaków (45%). Niemal tyle samo ankietowanych chętnie czyta artykuły o samochodach na portalach i blogach motoryzacyjnych (44%).
Kobiecy vs męski punkt widzenia
Mężczyźni i kobiety w różny sposób traktują hobby związane z samochodami. Obie płcie podchodzą do tego z zupełnie innej perspektywy. Panowie najczęściej przeglądają informacje na temat różnych modeli oraz czytają o motoryzacji w internecie. Na czynności związane z motoryzacyjną pasją poświęcają czas zarówno w domu, jak i w pracy. Z kolei kobiety skupiają się na bardziej praktycznym wymiarze – poszukują informacji na temat samochodu, który posiadają.
Ankietowani – zarówno kobiety, jak i mężczyźni – ocenili siebie i swój poziom znajomości branży motoryzacyjnej niemal tak samo.
Kobiety swoją wiedzę oceniały raczej na podstawie auta, które użytkują. Wśród aspektów, jakie wymieniły w badaniu, były m.in. znajomość podstawowych części samochodu i ich umiejscowienia w pojeździe. Mężczyźni podeszli do zagadnienia szerzej, dodając np. znajomość innych modeli samochodów, zainteresowanie nowinkami kosmetycznymi do aut czy też pojazdami zabytkowymi. Wśród Polek zainteresowanie samochodami wzrasta, gdy planują zakup nowego auta. Kobiety zwracają uwagę przede wszystkim na wygląd, który będzie stanowił odzwierciedlenie ich osobowości przy np. wyborze sportowego modelu.
– Pomimo różnic, jakie można zauważyć w podejściu do motoryzacyjnego hobby wśród kobiet i mężczyzn, cieszy ogólny poziom zainteresowania tą dziedziną – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol. – Jednym z najważniejszych wniosków, jaki wyłania się z badania, jest ogólne podejście do tematu motoryzacji. Zależy ono w dużej mierze od postrzegania zagadnienia przez daną osobę i sytuacji życiowej, w jakiej w danym momencie się znajduje. Inaczej traktują samochód osoby będące w stałych związkach, a z czym innym motoryzacja będzie się wiązać dla singli. Dla ludzi w związkach samochód stanowi narzędzie, które ma się wpasować w filozofię ich życia. Natomiast dla singli jest instrumentem wykorzystywanym w życiu codziennym, np. pracy.
Badanie zostało zrealizowane na próbie 614 osób kobiet i mężczyzn, wśród użytkowników lub właścicieli samochodów w wieku 25-60 lat.
Komentarze (1)