Podobnie jak inne części samochodowe również reflektory ulegają zużyciu. Gdy do tego dochodzi, zadajemy sobie pytanie: wymiana czy regeneracja? Odpowiedź bywa skomplikowana, dlatego eksperci z Elit Polska opracowali kilka argumentów przemawiających za wymianą i kilka za regeneracją lamp.
Gdy jeździmy przede wszystkim w dzień, przestajemy doceniać rolę reflektorów w naszym samochodzie. Dopiero po zmroku możemy gołym okiem ocenić, w jakiej kondycji są światła. Jeśli poświata rzucana przed samochodem daje niewielkie poczucie pewności za kierownicą, warto zastanowić się nad wymianą lub regeneracją reflektorów.
Argumenty za wymianą reflektorów na nowe
Optymalna widoczność w nocy jest tym, na czym powinno zależeć każdemu kierowcy. Oryginalne produkty lub wysokiej klasy zamienniki gwarantują lepsze oświetlenie drogi i ostrzejszą granicę światła i cienia – to zawsze sprawdza diagnosta. Jednym z najważniejszych argumentów za wymianą reflektorów na nowe jest łatwość ich obsługi. Podczas wizyty na stacji diagnostycznej fabrycznie nowe światła zdecydowanie łatwiej ustawić, aby dawały maksymalnie dalekie pole widzenia i nie oślepiały innych użytkowników drogi. Wyeksploatowane silniczki do ustawiania wysokości świateł lub źle zamontowane odbłyśniki mogą skomplikować sprawę.
Miłośnicy estetyki chętnie sięgają po zamienniki reflektorów, ponieważ dzięki nim można w łatwy sposób odświeżyć wygląd samochodu. Ładne, błyszczące lampy zawsze poprawiają prezencję. Dodatkowo wśród wysokiej klasy części zamiennych znajdują się wersje, które wyglądają nieco inaczej od oryginałów. Mają na przykład czarne wypełnienie. Jeśli jest ono zgodne z homologacją, taki zabieg stylistyczny dodaje sportowego sznytu. Interesującą wiele osób kwestią jest również montaż reflektorów po liftingu.
Duża dostępność części i oszczędność czasu to kolejne argumenty za wymianą lamp na nowe. Regeneracja wymaga dużo więcej zaangażowania w proces i w bardzo wielu przypadkach może być niewiele tańsza od wysokiej klasy zamienników.
Na koniec pozostaje sprawa świateł w technologii LED. Użytkownicy nowych samochodów na gwarancji mogą spać spokojnie, ponieważ każda nieprawidłowość związana z działaniem lampy powinna być uznana przez producenta za naprawę gwarancyjną. W przypadku zakończenia gwarancji sytuacja przestaje być tak jednoznaczna.
– Wymiana reflektorów z wykorzystaniem wysokiej klasy zamienników niemal zawsze jest dobrym pomysłem. Bezpieczeństwo i optymalna widoczność na drodze są kwestiami, na których nie powinno się oszczędzać – podkreśla Andrzej Ohirko, product manager, team leader z Elit Polska.
Dlaczego regeneracja może mieć sens?
W motoryzacji zdarzają się również sytuacje, kiedy wymiana elementu na nowy jest na tyle skomplikowana, że warto podjąć się jego regeneracji. Jeśli pojazd ma kilkadziesiąt lat, dostępność części wysokiej klasy może być ograniczona. Przykładem takich podzespołów są reflektory klasycznych samochodów, które mają oryginalne, szklane klosze lamp. Wówczas zdecydowanie opłaca się przeznaczyć czas i pieniądze na ich regenerację.
Innym przykładem, który pozostawia pole wyboru, są parujące reflektory. Kojarzone z autem o wypadkowej przeszłości, w rzeczywistości mogą mieć zupełnie inne przyczyny. Zdarza się, że uszczelki lub klej, odpowiadające za szczelność reflektora, pod wpływem lat tracą swoje właściwości. Warto się wówczas zastanowić nad wymianą uszkodzonych elementów. Inną przyczyną zbierania się wody wewnątrz lampy jest zatkanie otworów odpowietrzających i odprowadzających. Ich udrożnienie zajmuje chwilę i może przywrócić lampę do pełnej sprawności.
Co z najnowszymi reflektorami? Technologia LED daje ogromne możliwości, jednak od czasu do czasu również zawodzi. Gdy pojazd traci gwarancję producenta, wymiana całego reflektora na nowy może być bardzo kosztowna. Dlatego pojawiły się firmy, które specjalizują się w naprawie diod i innych elementów lampy w technologii LED.
– Decyzja o wymianie lub regeneracji lampy zawsze powinna być poprzedzona dokładną analizą sytuacji. W tym przypadku działania według określonego schematu mogą generować nadmierne koszty. Warto porównać ze sobą części zamienne, ocenić ekonomiczny sens całego przedsięwzięcia i na koniec podjąć optymalną decyzję – podsumowuje Ohirko.
Komentarze (0)