Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czy rynek się skonsoliduje?

Najwięksi dystrybutorzy samochodowych części zamiennych spotkali się 4 października 2007 r. w Warszawie, by rozmawiać o przyszłości rynku, poszukując jednocześnie istotnych rozwiązań dla branży.

Spotkanie otworzył prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych SDCM Alfred Franke. Zaprezentował on kluczowe obszary działań SDCM: wprowadzenie w Polsce Klauzuli Napraw, kwestię dostępu do danych technicznych związanych z naprawami, re – homologacje, kampanię edukacyjną dla kierowców Akademia Bezpiecznego Samochodu oraz problem sprzedaży części zamiennych w tzw. szarej strefie.



Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych skupia liderów niezależnego rynku dystrybucji samochodowych części zamiennych. Zadaniem Stowarzyszenia jest reprezentowanie niezależnego rynku w kontaktach z rządem, parlamentem polskim i europejskim. Celem tej reprezentacji jest z kolei poszerzenie i ochrona rynku samochodowych części zamiennych.

Następnie przedstawione zostały plany działań SDCM na rok 2008, m.in. kampania “Prawo do naprawy”. Ma ona na celu kształtowanie właściwego wizerunku aftermarketu przede wszystkim wśród osób odpowiedzialnych za prawodawstwo związane z sektorem motoryzacyjnym, jak również wśród konsumentów i mediów. Kampania “Prawo do naprawy” ma uświadamiać, że rynek części samochodowych i napraw to istotny sektor gospodarki, tworzący tysiące miejsc pracy i zapewniający wolność wyboru konsumentom.

Współpraca dystrybutorów w ramach stowarzyszenia SDCM pokazuje jak wiele można osiągnąć działając razem, dążąc do wspólnego celu, jakim jest stworzenie optymalnych warunków rozwoju i ochrona rynku części samochodowych i napraw.

W drugiej części spotkania miały miejsce indywidualne wystąpienia przedstawicieli dystrybutorów części zamiennych. Krzysztof Oleksowicz, prezes Zarządu Inter Cars S.A., przedstawił zagadnienie konsolidacji na rynku dystrybucji części zamiennych w krajach UE, nawiązując jednocześnie do niedawnego połączenia firmy Inter Cars S.A. z firmą JC Auto S.A. Następnie Lucjan Kolbusz, prezes Zarządu AD Polska Sp. z o.o., omówił trendy rozwoju sieci warsztatowych na rynku europejskim. Cykl prelekcji zamknął Piotr Tochowicz, prezes Zarządu Moto – Profil Sp. z o.o., prezentując procesy dotyczące kształtowania się marży i obrotów na europejskim rynku dystrybucji części zamiennych. Trzecia część spotkania poświęcona była dyskusji na temat przyszłości rynku dystrybucji części motoryzacyjnych. Uczestnicy debatowali nad możliwym kształtem tego rynku: czy nieunikniona jest jego silna konsolidacja, czy też raczej pozostanie rozdrobniony. Obie teorie zyskały wielu zwolenników, jak i przeciwników. Osoby przekonane o korzyściach płynących z konsolidacji wskazywały na efekt synergii, dostęp do nowych technologii i nowych rynków. W przypadku mniejszych firm zaletą konsolidacji jest również zyskanie profesjonalnego zarządu. Zwolennicy teorii rozdrobnienia kontrargumentowali, że mniejsze firmy są bardziej elastyczne, łatwiej mogą kontrolować koszty oraz mają większą możliwość specjalizacji. Podczas panelu dyskusyjnego często podkreślano alternatywę dla konsolidacji, nazywając ją kooperacją, jaką wypracowali niektórzy dystrybutorzy. Pytanie o formę przyszłego rynku pozostaje wciąż otwarte, zwłaszcza w kontekście niedawnych wydarzeń, jakie dotąd miały miejsce w 2007 r. – zarówno konsolidacji, jak i dzielenia się firm.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony