W silniku z zapłonem iskrowym, wyposażonym w zainstalowaną sprawną technicznie, odpowiednio dobraną instalacją gazową, warunki pracy nie odbiegają zasadniczo od tych, które zachodzą podczas zasilania silnika benzyną. Podstawowa różnica to wyższa o ok. 10 proc. temperatura spalin. Czy w dobie nowoczesnych syntetycznych olejów silnikowych, przystosowanych do pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach eksploatacji, jest zatem konieczne stosowanie specjalnych olejów do silników zasilanych gazem?
Typ i jakość oleju, który powinno stosować się w danym silniku zależy od typu zapłonu, konstrukcji silnika, rodzaju i jakości stosowanego paliwa, produktów spalania, osadów powstających podczas pracy silnika i wielu innych czynników. We współczesnych samochodach spotykamy dwa podstawowe rodzaje silników: ZS z zapłonem samoczynnym (Diesla) i ZI z zapłonem iskrowym (potocznie nazywane benzynowymi). To konstruktor silnika przewiduje i bada wszystkie czynniki mające wpływ na typ i jakość oleju używanego do smarowania silnika. W celu ich systematyzacji powstały międzynarodowe specyfikacje olejowe takie jak API i ACEA.
- Do silników ZI – API Sx i ACEA Ax
- Do silników ZS – API Cx i ACEA Bx
(gdzie “x” oznacza kolejną normę)
Zarówno te normy, jak i zalecenia producentów pojazdów, dzielą silniki na dwie grupy, ze względu na sposób zapłonu. Wśród ich specyfikacji trudno doszukać się choćby wzmianki na temat olejów, czy chociażby innych wymaganych testów dedykowanych specjalnie dla silników zasilanych gazem. Koncerny samochodowe produkujące samochody z silnikami ZI o podwójnym zasilaniu benzyna–LPG nie wymagają stosowania w swoich silnikach specjalnego oleju. Nie istnieją więc żadne poważniejsze przesłanki do stosowania specjalnych olejów przeznaczonych do silników zasilanych gazem LPG. Można nawet ryzykować stwierdzenie, że ich powstanie to przede wszystkim zabieg marketingowy. Należy jednak pamiętać, że dla danego silnika konstruktor dobiera minimalną jakość oleju silnikowego określoną przez wspomniane wyżej normy API, ACEA lub wymagania producenckie (OEM) i do takich zaleceń należy się bezwzględnie stosować. Szczególnie w przypadku stosowania systemu dwupaliwowego (benzyna-gaz) wskazane jest, by korzystać z wysokojakościowego oleju syntetycznego, zawierającego nowoczesny pakiet dodatków, które spełniają wymogi zmiany profilu wymagań w zakresie podwyższonej odporności na utlenianie, właściwości myjąco-dyspergujących i przeciwkorozyjnych. Zespół badawczy firmy Castrol zaleca użycie w samochodach na gaz najwyższej jakości olejów syntetycznych, takich jak produkty z serii Egde, czy olej Magnatec 5W-40.
Dariusz Bartoszewicz, Technical Manager Castrol
Komentarze (0)