Choć w Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami, to poziom obsługi i kultury technicznej jest w nich niestety bardzo zróżnicowany
Czy wiesz, że koła nie powinny być dokręcane przy użyciu kluczy udarowych? Grozi to uszkodzeniem lub zerwaniem śrub, a w najlepszym przypadku kłopotem przy ich odkręcaniu ręcznym kluczem. Klucza udarowego pneumatycznego lub elektrycznego używa się do lekkiego przykręcenia – pełne dokręcenie można wykonać jedynie kluczem dynamometrycznym z siłą wskazaną przez producenta pojazdu. Niefachowe serwisy dokręcają śruby kół z pełną siłą, doprowadzając nawet do zniszczenia felgi lub naderwania gwintu w śrubach mocujących koło.
Po maksymalnym przykręceniu użycie klucza dynamometrycznego nic już nie wniesie – wartość dokręcenia śruby będzie o wiele większa niż poziom na kluczu dynamometrycznym, więc narzędzie nie da rady dodatkowo jej dokręcić. Klucze dynamometryczne nie są niestety odporne na głupotę – są w stanie zadziałać jedynie w przypadku, gdy śruba jest dokręcona zbyt słabo. Jeśli zdarzy się, że będziemy musieli wymienić koło w trasie, to samodzielne odkręcenie zbyt mocno przykręconych śrub może okazać się niewykonalne.
Pracownicy serwisów z Certyfikatem Oponiarskim PZPO wiedzą, jakim kluczem i z jaką siłą przykręcić koła – ta podstawowa wiedza powinna być znana każdemu fachowcowi pracującemu w dobrym warsztacie oponiarskim. Niestety, niewielu kierowców może stać na hali i patrzeć na ręce mechanikom, warto więc wybrać warsztat z Certyfikatem Oponiarskim PZPO – audytorzy TÜV SÜD dokładnie zbadają taki serwis.
Należy pamiętać, że przy wymianie opon serwis musi:
- zadbać o to, aby nie zniszczyć zaworów i czujników ciśnienia powietrza, odpowiednio układając koła na montażownicy,
- ostrożnie i delikatnie zdemontować oponę, żeby nie uszkodzić jej warstw wewnętrznych,
- używać narzędzi z plastikowymi osłonami i przystawek na montażownicy, by nie porysować felgi i nie narazić jej na korozję lub brak szczelnego styku z oponą,
- dokładnie (ale delikatnie) oczyścić felgę w miejscu zdjęcia starych ciężarków, aby zapewnić precyzję nowego wyważania,
- oczyścić piastę i felgę w miejscu styku, by zapewnić idealne przyleganie ich do siebie po dokręceniu,
- zaproponować wymianę zaworów, na które przez pół roku jazdy działają bardzo duże siły odśrodkowe i złe warunki atmosferyczne.
Certyfikowany serwis zadba o twoje opony!
- Nie uszkodzi opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi.
- Prawidłowo oczyści felgę, dokręci koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią dla twojego samochodu siłą.
- Wymieni zawory w kole i zadba o prawidłowe ciśnienie.
- Użyje profesjonalnych, serwisowanych narzędzi i urządzeń.
- Kiedy trzeba, w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawi przebitą oponę.
Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżnia się 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:
- SERWIS DOBRY – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów;
- SERWIS BARDZO DOBRY – kryteria poziomu DOBREGO i: bardziej zaawansowane wyposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta;
- SERWIS WZOROWY – kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajemniczego klienta.
Mapę certyfikowanych serwisów, kryteria i procedury znajdziesz na stronie certyfikatoponiarski.pl.
Wymiana opon a koronawirus
Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb. W przypadku kierowców, którzy nie przemieszczają się w tym okresie swoim autem, oraz tych objętych obowiązkową kwarantanną, nie ma pośpiechu – mogą jeszcze poczekać z wizytą w warsztacie. PZPO przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak postępować, by zachować bezpieczeństwo w trakcie epidemii. Po zastosowaniu się do nich kierowcy będą mniej narażeni na zarażenie się w serwisie koronawirusem niż na kolizję lub wypadek drogowy, jeżdżąc na złych oponach.
Kryteriów, które powinien spełniać profesjonalny warsztat, jest więcej – wszystkie można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.
W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami. Niestety, poziom obsługi i kultury technicznej jest w nich bardzo zróżnicowany. Brakuje też jednolitego systemu szkoleń. Zbyt wiele warsztatów wymienia opony w sposób absolutnie niedopuszczalny, często na siłę. Powoduje to rozciąganie i nadrywanie warstw wewnętrznych opony, a nawet rozerwanie stopek, czyli tych części, które przenoszą siły z opony na felgę. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadza system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji. Certyfikat Oponiarski pomaga warsztatom w polepszaniu jakości – co jest kluczowe dla bezpieczeństwa – zwiększa konkurencyjność, a klientom daje pewność, że usługę wykonają dobrze przygotowani fachowcy.
– Wbrew pozorom wymiana opon nie jest czynnością łatwą i banalną, którą można wykonać w 3 minuty. Wymaga wiedzy, doświadczenia i umiejętności obsługi nowoczesnych maszyn. Każdy błąd może być kosztowny dla właściciela opony i koła. Niewidoczne uszkodzenia mogą zemścić się na drodze, a to stwarza ryzyko utraty zdrowia i życia. Dlatego kierowcy powinni przykładać dużą wagę do każdego szczegółu wymiany opon, nie traktować tego jak kolejnego obowiązku z listy do odhaczenia. Jeśli nie wiemy, jakiej jakości usługi oferuje nasz warsztat, wybierzmy serwis z Certyfikatem Oponiarskim, który przeszedł audyt TÜV SÜD. To gwarancja właściwie wykonanej usługi – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Pamiętajmy, że profesjonalny serwis to nie pit-stop na wyścigach. Wymiana opon może być wykonana albo dobrze, profesjonalnie i bez uszkodzeń, albo tanio i szybko – jedno albo drugie. Jakość i szybkość wykluczają się, więc w swoich ocenach o serwisie nie kierujmy się czasem usługi czy ceną, bo są one najczęściej odwrotnie proporcjonalne do jakości wymiany kół. To, co przyspieszymy czy „oszczędzimy”, korzystając z marnego warsztatu, wróci w postaci awarii na trasie i przy likwidacji skutków kolizji.
Zobacz, jak ekspert wykonuje procedurę prawidłowego montażu i demontażu opon z felgi na kanale YouTube Certyfikatu Oponiarskiego: http://youtu.be/OJARYPcMMOo.
Komentarze (0)