Czy warsztat może zatrzymać pojazd klienta, który, z różnych powodów, nie chce zapłacić za wykonaną naprawę? Choć wydaje się to oczywiste, przepisy prawa na to nie pozwalają. Co prawda w Kodeksie Cywilnym funkcjonuje tzw. prawo zatrzymania, ale - jak przekonują eksperci ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego - nie dotyczy ono wynagrodzenia za naprawę samochodu. Taką interpretację przepisów kilkukrotnie potwierdzały sądy w różnych instancjach.
W jaki sposób warsztat może więc się zabezpieczyć przed nieuczciwym klientem? Ostatecznością jest droga sądowa, ale to zawsze trwa... Prawnicy ze wspomnianego stowarzyszenia zaznaczają jednak, że "przepisy w żadnym miejscu wprost nie zabraniają umieszczenia w umowie zapisu dotyczącego prawa zatrzymania".
Można taki zapis zawrzeć we własnej umowie, którą warsztat daje każdemu kientowi do podpisania przyjmując pojazd. Jak taki zapis powinien wyglądać? Jak później skorzystać z tego prawa? Szczegółowe porady Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego znajdziecie na stronach Związku Dealerów Samochodów.
Komentarze (1)