Delphi ma zastosowanie kodów korekcyjnych dla wtryskiwaczy Common Rail, pompowtryskiwaczy oraz wtryskiwaczy Smart. Kody pozwalają sterownikowi silnika na przeniesienie bardzo dokładnych ilości paliwa do silnika.
- Dlaczego kody są konieczne?
Każdy wtryskiwacz ma różne parametry i nie ma dwóch identycznych mechanicznie wtryskiwaczy. Jeśli testujemy dwa wtryskiwacze jednocześnie, wydadzą różne ilości paliwa w różnym czasie. Autoryzowane urządzenie testowe Hartridge dokładnie zmierzy różnice, a oprogramowanie Delphi IRIS może obliczyć dokładny kod korekcji. Gdy wtryskiwacz zostanie naprawiony, urządzenie przetestuje wtryskiwacz i stworzy indywidualny kod charakterystyki w zależności od poszczególnych potrzeb tego wtryskiwacza – to gwarantuje, że komplet wtryskiwaczy dostarczy te same ilości paliwa w tym samym czasie. Najnowsze wtryskiwacze Delphi są testowane w 750 punktach testowych w całym zakresie ciśnienia – ta ilość pomiarów jest wymagana dla zakodowania bardzo dokładnej charakterystyki.
- Jaki wpływ na pracę ma kodowanie wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze, które zostały naprawione w Autoryzowanym Serwisie naprawczym, będą dostarczane z nowym kodem charakterystyki. Gwarantuje to, że każdy wtryskiwacz przeszedł i ukończył rygorystyczną próbę i jest zgodny ze specyfikacją Delphi.
- Czy należy przeprogramować układ sterowania silnika?
Po zamontowaniu naprawionego wtryskiwacza Delphi należy zaprogramować sterownik silnika pojazdu. Informacje zawarte w kodzie korekcji informują sterownik o dokładnej specyfikacji wtryskiwaczy, pozwalając na poprawne ustawienie czasu impulsu i czasu trwania sygnału do wtryskiwacza. Po zapisaniu danych wtryskiwaczy w sterowniku silnik będzie działał płynniej i będzie utrzymywał standard emisji pojazdu tylko wtedy, gdy pozostałe komponenty będą sprawne.
Wtryskiwacz po zregenerowaniu do standardów Delphi będzie dobry jak wtryskiwacz nowy. Autoryzowane oprogramowanie Delphi IRIS pozwala na ścisłe skontrolowanie i sprawdzian możliwości: dostarczanych dawek paliwa, czasu reakcji, zgodności elektrycznej i ogólnej wydajności. Kluczem do prawidłowej naprawy jest uzyskanie nowego kodu charakterystyki, który może być wprowadzony do sterownika silnika. Wprowadzenie nieprawidłowych danych może skutkować:
- brakiem mocy,
- wydzielaniem szarego/czarnego dymu,
- zużyciem paliwa,
- przyczyną nierównomiernej pracy silnika,
- niską wydajnością.
Zapisane informacje o aktualnej charakterystyce wydajności do sterownika pojazdu pozwalają na użycie dodatkowych funkcji układu wtryskowego w zależności od wymaganych i szybkich potrzeb zmiany obciążenia silnika czy dostosowania parametrów wtrysku do jego sprawności. Uzyskiwane informacje, pobierane do zintegrowanego systemu sterowania silnika, pozwalają na uzyskanie równej i dynamicznej pracy jednostki napędowej oraz na wskazanie pracy.
Łukasz Szafraniec
J.R. Motor Services G.B.
Komentarze (0)