Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  06.10.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Czyste powietrze. Klucz do lakierniczego sukcesu i oszczędności

Modułowy system filtrów SATA series 500 pozwala na dopasowanie do potrzeb każdej lakierni

Strona 1 z 2

Wielu lakierników, szczególnie tych pracujących poza autoryzowanymi serwisami, marginalizuje jakość powietrza w swoich instalacjach. Dodatkowo większość takich instalacji opartych jest na produkcji sprężonego powietrza z kompresorów tłokowych. Dostępność i cena plasują je w czołówce urządzeń, za pomocą których możemy zasilać niemal wszystkie urządzenia w warsztacie lakierniczym, poczynając od pistoletów lakierniczych i szlifierek pneumatycznych, a na akcesoriach do ochrony dróg oddechowych kończąc.

Niestety kompresory oparte na tłoku, z uwagi na swoją budowę, wprowadzają do naszej instalacji sprężonego powietrza cząstki stałe, śladowe ilości oleju, a gdy dodamy do tego kondensat występujący w zbiorniku i przewodach, mamy cały wachlarz czynników, które mogą wpłynąć na finalną pracę lakierniczą.
Przy obecnych cenach energii elektrycznej, gazu czy oleju opałowego oraz kosztach wytworzenia sprężonego powietrza powinniśmy postarać się zminimalizować ryzyko wystąpienia wtrąceń i wad lakierniczych podczas naszych prac. Każda poprawka zmniejsza zysk z wykonanego zlecenia, co jest zdecydowanie niepożądane. W związku z tym powinniśmy zastanowić się, jakie są metody na zabezpieczenie się przed takimi sytuacjami.
Idąc po linii mniejszego oporu, w pierwszej kolejności spróbujmy wyeliminować wady, na które wpływu nie ma czynnik ludzki. Każdy lakiernik dobrze wie, że w rozpylaczu pistoletu lakierniczego następuje atomizacja – mieszanie powietrza z materiałem. Gdy pędnik (powietrze) jest zanieczyszczony, istnieje duża szansa na transfer tych zanieczyszczeń wraz z materiałem na lakierowany detal. O ile usunięcie pojedynczego wtrącenia nie jest problemem, o tyle w przypadku zanieczyszczenia olejem lub wodą, gdy na detalu pojawią się  „oczka” lub „kratery”, naprawa tego generuje poważne problemy, koszty i istotnie wydłuża czas potrzebny na jej wykonanie.

Z pomocą w takich sytuacjach przychodzą systemy oczyszczania powietrza. Jednym z polecanych przez nas jest system filtrów niemieckiego producenta narzędzi i akcesoriów lakierniczych marki SATA. Modułowy system filtrów SATA series 500 pozwala na dopasowanie do potrzeb każdej lakierni. Niezależnie od tego, jakie urządzenia mamy zamontowane w instalacji powietrza, możemy wybierać spośród trzech modułów filtra.

Pierwszym, podstawowym typem filtra jest, jak potocznie go nazywamy, odwadniacz/odolejacz, czyli separator cyklonowy, który dosłownie odwirowuje z przechodzącego przez niego powietrza cząstki cieczy i cząstki stałe o wielkości powyżej 5 µm. Udoskonalenie wkładu tego modułu w stosunku do filtrów serii 400 zwiększyło przepływ powietrza i jego stabilność, dzięki czemu zminimalizowane zostały spadki generowane przez poprzednie linie separatorów. Dzięki temu wykonujemy pierwszy krok do czystego powietrza, najbardziej szkodliwe dla efektu końcowego czynniki zostały wyeliminowane, a nadal jesteśmy w stanie utrzymać przepływ na poziomie 3800 Nl/min przy ciśnieniu 6 barów. Brzmi imponująco? Na pewno, a dodatkowo zapewnia bezproblemową pracę kilku urządzeń w tym samym czasie (również pistoletów HVLP).

Przechodząc dalej, po wstępnej filtracji powinniśmy oczyścić powietrze z cząstek stałych. Jest to drugi krok, który pozwala na usunięcie zanieczyszczeń większych niż 0,01 µm, przy czym producent deklaruje skuteczność takiego oczyszczania na poziomie 99,998%. Powietrze po przejściu przez drugi stopień filtrowania jest wolne od zanieczyszczeń, które mogą zostać zauważone na aplikowanej powłoce.
Z naszego doświadczenia wynika, że te dwa kroki są niezbędne, jeżeli chcemy, aby nasze prace były nieskazitelne. Ma to szczególne znaczenie, gdy dokonujemy napraw samochodów klasy premium, showcarów lub restaurujemy oldtimery. Należy również zaznaczyć, że pierwsze dwa moduły filtra mogą pracować w skrajnie wysokich temperaturach, a ich skuteczność nie spada nawet przy temperaturze otoczenia sięgającej 120°C, co umożliwia zastosowanie również wewnątrz kabin lakierniczych.
Ostatnim krokiem w oczyszczaniu powietrza jest moduł z filtrem węglowym. Ten stopień filtracji jest według nas opcjonalny, jeżeli nie korzystamy ze środków ochrony osobistej, takich jak maski zasilane powietrzem z instalacji. Jeżeli nasza praca wymaga spędzania kilku godzin w kabinie lakierniczej, powinniśmy szczególnie zadbać o drogi oddechowe. Najlepszym rozwiązaniem są maski typu SATA Air Vision 5000 lub SATA Air Star C, a kluczowa w ich przypadku jest jakość powietrza, jakie sobie dostarczamy, a ta zależy w dużej mierze od posiadania lub nie filtra węglowego. Filtr węglowy oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń biologicznych, groźnych dla naszych płuc patogenów, cząstek mniejszych niż 0,01 µm, usuwa przykre zapachy, które są przechwytywane przez powietrze przechodzące przez kompresor i podczas transferu przewodami instalacji. Przy czym należy jeszcze raz wyraźnie zaznaczyć, że obecność filtra węglowego nie ma istotnego wpływu na jakość wykonywanych powłok lakierniczych.
Oferowane przez nas filtry SATA serii 500 mają też zastosowanie poza kabiną lakierniczą, w strefie przygotowawczej. Oczyszczone powietrze pozwala na dłuższą eksploatację urządzeń pneumatycznych, ponieważ niweluje zużycie części, takich jak napędy szlifierek. Drobinki, które wyłapuje filtr, podawane pod ciśnieniem działają jak papier ścierny, skracając ich żywotność.

GALERIA ZDJĘĆ

Niezależnie od tego, jakie urządzenia mamy zamontowane w instalacji powietrza, możemy wybierać spośród trzech modułów filtra
Niezależnie od tego, jakie urządzenia mamy zamontowane w instalacji powietrza, możemy wybierać spośród trzech modułów filtra
Przekrój filtrów SATA
Wkłady do filtra SATA
Wkłady do filtra SATA

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony