Powstające na skutek zanieczyszczenie wtryskiwaczy zakłócenia normalnego cyklu tworzenia właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej powodują emisję większej ilości toksycznych składników spalin oraz zmniejszenie osiągów silnika. Poza tym, taki stan powoduje zwiększone zużycie paliwa, skraca żywotność katalizatora i sondy lambda. W związku z tym zwiększają się koszty eksploatacji takiego pojazdu, zarówno poprzez rachunki za paliwo, jak i ewentualne naprawy.
Wadliwe działanie wtryskiwaczy jest usterką trudną do zlokalizowania, ponieważ nie są one sprawdzane podczas typowych testów diagnostycznych silnika. Niestety kontrola stanu technicznego wtryskiwaczy (ilość i jakość rozpylenia paliwa) nie może być wykonana, gdy wtryskiwacze zamontowane są w pojeździe. Na naszym krajowym rynku motoryzacyjnym niewiele warsztatów ma możliwość sprawdzenia stanu technicznego wtryskiwaczy, nie tylko pod kątem pomiaru rezystancji uzwojenia cewki i kontroli przebiegu impulsu sterującego.
Nawet najnowocześniejszy diagnoskop nie jest w stanie sprawdzić tych parametrów, ponieważ wtryskiwacz jest jednocześnie elementem zarówno elektronicznym, jak i mechanicznym. Wadliwe działanie wtryskiwacza spowodowane jego zanieczyszczeniem jest jakby usterką właśnie mechaniczną.
Dlatego też aktualne parametry pracy wtryskiwaczy można ocenić tylko za pomocą specjalistycznego urządzenia. Dobrym przykładem takiego urządzenia jest przyrząd CNC-801 firmy LAUNCH, który pozwala na sprawdzenie większości produkowanych na świecie wtryskiwaczy.
Przyrząd CNC-801 umożliwia:
Czyszczenie ultradźwiękowe: funkcja ta służy do czyszczenia oraz usuwania osadów węgla z kilku wtryskiwaczy jednocześnie, za pomocą generatora ultradźwiękowego (proces jednoczesnego sterowania wtryskiwaczami i generowania ultradźwięków o odpowiedniej częstotliwości w płynie czyszczącym powodującym rozkład i oczyszczenie zapieczonych osadów).
Czyszczenie FLUSH-BACK: funkcja ta umożliwia usuwanie zanieczyszczeń przylegających do wtryskiwaczy poprzez przepłukiwanie ich strumieniem paliwa wraz ze specjalnym detergentem.
Czyszczenie bez demontażu: urządzenie jest wyposażone w specjalne adaptery i złącza umożliwiające czyszczenie wtryskiwaczy w samochodzie bez konieczności ich demontażu, oraz przeprowadzanie czyszczenia komory spalania silnika.
Test dawkowania: umożliwia testowanie dawek wtryskiwanych przez każdy wtryskiwacz.
Test rozpylania: funkcja ta służy do monitorowania statusu rozpylania każdego wtryskiwacza za pomocą funkcji podświetlenia lub przy użyciu specjalnej lampy.
Test szczelności: umożliwia testowanie szczelności wtryskiwaczy pod wysokim ciśnieniem.
Test wtryskiwania: umożliwia testowanie kąta wtrysku i stanu rozpylania.
Urządzenie ma regulowane ciśnienie zasilania paliwem za pomocą sterowania mikrokomputerowego. Dzięki temu możliwe jest:
- testowanie rozdzielania wtrysku,
- testowanie ciśnienia otwarcia oraz zamknięcia wtrysku,
- równoczesne symulowanie warunków pracy dla wtryskiwaczy w celu sprawdzenia różnicy.
Komentarze (0)