Najstarszy na rynku europejskim dostawca produktów do wyceny wartości rynkowej pojazdów, kalkulacji kosztów naprawy i identyfikacji pojazdów jest już obecny na rynku polskim. Polska spółka jest częścią międzynarodowego koncernu DAT Group, który jest obecny w 17 krajach. O historii firmy, ale też zmianach czekających nasz rynek blacharsko-lakierniczych rozmawiamy ze Zdzisławem Ogrodnikiem, Prezesem Zarządu DAT Polska Sp. z o.o.
- Proszę przybliżyć genezę firmy DAT i powody, dla których zdecydowaliście się Państwo wejść na rynek polski.
Gdy w 1931 r. założono DAT, po niemieckich drogach jeździło około pół miliona samochodów. Dziś jest ich 100 razy więcej. W długiej, bo 82-letniej działalności DAT rynek samochodowy przeszedł wiele zmian. Główne narzędzia do kalkulacji szkód komunikacyjnych oraz wyceny wartości powstały na rynku niemieckim (AUDATEX, EUROTAX, SCHACKE, DAT).
Podjęta w 2012 roku decyzja o firmie DAT Polska miała na celu umożliwienie wyboru narzędzi IT wszystkim uczestnikom procesu likwidacji szkód (towarzystwa ubezpieczeniowe, dealerzy, rzeczoznawcy) oraz wprowadzenie nowych rozwiązań. Na rynku polskim w pierwszej kolejności oferujemy produkt o nazwie SilverDAT II, służący do kalkulacji kosztów naprawy pojazdów, optymalizacji części zamiennych i identyfikacji pojazdów. SilverDAT II opiera swoje dane na technologii producenta, a polska wersja SilverDAT II zawiera aktualne ceny części zamiennych od importerów pojazdów. Jak wskazują doświadczenia pierwszych kilku miesięcy, decyzja o założeniu firmy i wprowadzeniu narzędzi informatycznych DAT była słuszna i spotyka się z pozytywną oceną oraz bardzo dużym zainteresowaniem użytkowników systemów konkurencyjnych. Oferta jakościowa i finansowa DAT w Polsce to nowe otwarcie dla procesów likwidacji szkód oraz czas na zmiany, które rozpoczęła BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkód).
- Jak poważną pozycją wyceny wartości rynkowej pojazdów, kalkulacji kosztów naprawy i identyfikacji pojazdów cieszy się DAT w Niemczech?
Szacuje się, że z programów do kalkulacji stawek DAT korzysta dziś 60% warsztatów w Niemczech. Produkty DAT mają otwartą architekturę, dzięki czemu możemy elastycznie dostosować moduły do indywidualnych potrzeb, ale to tylko jedna z wielu zalet, która sprawia, że najstarszy na rynku europejskim dostawca produktów do wyceny wartości rynkowej pojazdów, kalkulacji kosztów naprawy i identyfikacji pojazdów cieszy się tak ogromną wiarygodnością. Neutralność, niezawodność i innowacje są znakiem firmowym DAT, a kompletacja wyposażenia pojazdów w DAT €uropa Code to nowość dla serwisów i rzeczoznawców.
- Ktoś powie, że niemiecki i polski rynek warsztatów samochodów to dwa różne światy. Tam dominują punkty autoryzowane, u nas liderzy rynku rekrutują się pośród niezależnych punktów naprawczych.
Od początku działalności DAT Polska, czyli od końcówki roku 2013, zainstalowano kilkaset wersji testowych programów SilverDAT II, w których wykonane kalkulacje są wysyłane do towarzystw ubezpieczeniowych w celu weryfikacji i akceptacji. To dowód, że na rynku jest wiele do zrobienia, a dobry produkt obroni się sam. Z drugiej strony, faktycznie trudno porównywać oba rynki, bo też dzisiejszej pozycji DAT sprzyjały i okoliczności historyczne oraz fakt, że nasze produkty powstają przy ścisłej współpracy i zaangażowaniu producentów pojazdów. Wspomniany SilverDAT II poza danymi umożliwiającymi kalkulację kosztów naprawy powypadkowej otwiera nowy dostęp do wiedzy technicznej wszystkim serwisom – określa zakres i koszty innych usług serwisowych (przeglądy mechaniczne, wymiana części, zawieszenia, płynów eksploatacyjnych, opon).
- Co ciekawe, wcześniej niż w Polsce, bo w 2008 roku firma ulokowała się w Czechach i na Słowacji. Rok potem w Rumunii, w roku 2012 w Bułgarii, a w 2013 roku na Węgrzech i w Holandii. Dlaczego tak długo trzeba było czekać na debiut firmy w Polsce?
W 2011 roku nastąpiły zmiany w Zarządzie DAT Group, które umożliwiły nową ocenę potencjalnych rynków. Doświadczony zespół tworzący dzisiaj firmę DAT Polska to osoby z wieloletnią praktyką, doskonale znające narzędzia, procesy oraz potrzeby funkcjonalne osób zarządzających bezpośrednio użytkujących systemy kalkulacyjne. Również zmiany personalne w strukturach Audatex i Eurotax w Polsce potwierdzają nowe potrzeby i możliwości dla dostawców IT. Przygotowaliśmy nowe rozwiązania dla rynku warsztatowego, jak np. projekt „Fair Garage”, a dla procesów likwidacji szkód i automatyzacji procesów nową platformę „My. Claim”. W tej chwili przede wszystkim szkolimy użytkowników programu SilverDAT II i zainteresowanych prosimy o wejście na stronę www.datpolska.pl w celu wyboru miejsca i terminu szkolenia.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)