Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

DEGAmix
– najbardziej zaawansowana instalacja LPG do silników Diesla. Receptą na rosnące ceny ON może być montaż dostępnego od niedawna na polskim rynku systemu DEGAmix firmy ELPIGAZ. To innowacyjne rozwiązanie polega na zasilaniu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi jednocześnie dwoma rodzajami paliwa – olejem napędowym (ON) oraz gazem (LPG). System zasilania DEGAmix pozwala obniżyć koszty eksploatacji pojazdu o ok. 10-15% dzięki zmniejszeniu zużycia ON przy podaniu w jego miejsce LPG, który jest znacznie tańszy od oleju napędowego.

Oferowany przez ELPIGAZ system DEGAmix jest pierwszą instalacją na polskim rynku mającą wszelkie niezbędne homologacje do stosowania w szerokiej gamie pojazdów: od osobowych (M1) przez dostawcze (N1) i ciężarowe (N2 i N3) do autobusów (M2 i M3) i jedyną instalacją w Europie, która może być stosowana w pojazdach drogowych przeznaczonych do transportu towarów niebezpiecznych wg Umowy ADR.


- Z uwagi na drastyczne podwyżki cen oleju napędowego, zainteresowanie kierowców i przewoźników możliwością obniżenia kosztów paliwa dzięki zastosowaniu instalacji DEGAmix stale wzrasta i zapotrzebowanie na ten produkt jest coraz większe – wyjaśnia Grzegorz Jarzyński, prezes firmy ELPIGAZ, oferującej system DEGAmix. - Wzrost zainteresowania tym produktem pokazał również konieczność nieustannej edukacji o instalacjach autogazu dedykowanych do silników wysokoprężnych, bowiem do tej pory nikt w Polsce nie zajmował się systemami gazodiesla.

DEGAmix to Diesel and Gas Mixture – czyli Dual Fuel system, który może być stosowany w szerokiej gamie silników wysokoprężnych od wolno ssących (bez doładowania) przez doładowane (turbo) do Comon Rail niezależnie od ich przeznaczenia. Może więc być montowany w następujących typach urządzeń: samochodach (osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy), dużych i małych maszynach rolniczych (kombajny), ciągnikach rolniczych, ale także generatorach prądu oraz innych urządzeniach zasilanych silnikami Diesla. System DEGAmix jest głównie przeznaczony do samochodów ciężarowych, a jedną z głównych zalet są długie przebiegi między przeglądami serwisowymi – 50 tys. km.

Na czym polega specyfika systemu DEGAmix?
W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Zastosowanie systemu DEGAmix pozwala na zmniejszenie zużycia ON od 20 do 30 procent, przy podaniu w jego miejsce LPG (około 20-30 procent), który jest znacznie tańszy od oleju napędowego. Rozwiązanie firmy ELPIGAZ nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania zarówno w część mechaniczną (wysokociśnieniową), jak i sterownik elektroniczny. W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Przy normalnej jeździe pojazdem zasilanym samym ON dawka paliwa jest regulowana poprzez nacisk na pedał przyspieszenia (gazu). Po wyposażeniu pojazdu w instalację DEGAmix system samoczynnie podaje do silnika dawkę gazu. Dodanie LPG powoduje zwiększenie momentu obrotowego silnika, w wyniku czego określoną moc silnik z systemem DEGAmix uzyskuje się przy mniejszym nacisku na pedał przyspieszenia (gazu) niż przy zasilaniu tylko ON. Moc silnika wyposażonego w system DEGAmix wzrasta do ok. 10%, a moment obrotowy zwiększa się nawet do 30%, szczególnie w zakresie niskich prędkości, czyli tam, gdzie jest najbardziej pożądany. Pojazd ma wyraźnie lepsze przyspieszenie, a jazda jest bardziej elastyczna. System DEGAmix nie podaje gazu na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na wysokich obrotach. Efektywność systemu DEGAmix jest największa dla pojazdów pracujących pod obciążeniem – przewożących duże wagowo ładunki; natomiast pokonywanie dużych tras wpływa na szybki zwrot inwestycji w instalacje Dual Fuel. Do instalacji DEGAmix firma ELPIGAZ opracowała specjalne zbiorniki LPG (LC – Large Capacity) do montażu na ramie pojazdów ciężarowych o gabarytach i pojemności zbliżonych do zbiorników na ON.

Korzyści z zastosowania
Zastosowanie systemu przynosi także wymierne korzyści ekonomiczne, głównie w postaci zmniejszenia kosztów eksploatacji poprzez zastąpienie drogiego ON tańszym LPG.

Jednak koszty ekonomiczne – choć dla wielu właścicieli samochodów są decydujące - nie stanowią wszystkich plusów, jakie można zapisać po stronie systemu. Po stronie korzyści eksploatacyjnych możemy wymienić zwiększenie dynamiki jazdy (wzrost momentu obrotowego i mocy), mniejsze ciśnienie w elementach układu zasilania paliwem oraz dywersyfikację nośników energii. Nie bez znaczenia, szczególnie w obecnych czasach, w których zwraca się uwagę na ekologiczne rozwiązania, ma zmniejszenie emisja spalin poprzez lepsze dopalenie ON i zmniejszenie emisji CO2, jak również wykorzystanie paliw ekologicznych – do których należą paliwa gazowe.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony