Części i regeneracja

ponad rok temu  01.09.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Delphi przedstawia i omawia czujniki

Większość czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego firmy Delphi wykorzystuje technologię opartą na efekcie Halla. Adaptacyjne schematy wykrywania progowego znajdują zastosowanie w czujnikach dla zwiększonej wydajności i zmniejszenia czułości czujnika na miejsce zamontowania względem celu.

Delphi posiada w swojej ofercie czujniki wykorzystujące trzy rozwiązania technologiczne:

  • Czujniki magnetyczne: czujniki bezstykowe, przekładają ruch mechaniczny na sygnały elektryczne, wykorzystując cewkę z biegunem i magnesem metalicznym.

  • Czujniki Halla: przetwornik moduluje sygnał wyjściowy czujników w odpowiedzi na pole magnetyczne.

  • Czujniki magneto-rezystancyjne: po wystawieniu na działanie zewnętrznego pola magnetycznego następuje zmiana oporu elektrycznego.

Czym są czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego?

Czujnik wału korbowego, znany też jako czujnik prędkości obrotowej silnika lub czujnik położenia, to urządzenie elektroniczne stosowane w silniku wewnętrznego spalania, które pozwala na monitorowanie pozycji lub prędkości obrotowej zarówno wałka rozrządu, jak i wału korbowego. W skrócie czujnik przekształca ruch mechaniczny na sygnał elektryczny. Następnie sygnał jest przekazywany do jednostki sterującej w celu określenia pozycji i prędkości wału w dowolnym momencie.

Z kolei czujnik położenia wałka rozrządu określa, w którym cylindrze następuje zapłon, a także synchronizuje wtrysk paliwa i sekwencję zapłonu cewek w modułach zapłonowych DIS.

Czujniki wału korbowego ustalają czas zapłonu, określają prędkość obrotową silnika oraz przekazują sygnał prędkości obrotowej (RPM) do jednostki sterującej.

Co powoduje awarie czujników?

  • Wibracje silnika powodujące poluzowanie czujnika

  • Obecność wody lub zanieczyszczenie złącza sygnału elektrycznego

  • Korozja złączy czujnika (jeśli złącza nie są ocynkowane)

  • Krótkie spięcie, zerwanie przewodów w wiązce czujnika

  • Zakłócenia EMI/EMF

  • Zanieczyszczenia magnetyczne cząsteczkami metali z części ulegających zużyciu

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii?

  • Napięcie/prąd wyjściowy czujnika niezgodne z parametrami podanymi przez producenta

  • Nieprawidłowa instalacja czujników powodująca powstanie szczelin powietrznych

  • Nieprawidłowe uziemienie czujnika

  • Poluzowany, przyciśnięty lub uszkodzony przewód, poluzowane złącze lub śruby montażowe

  • Ślady uszkodzeń mechanicznych czujnika

  • Przerwany zapłon silnika spowodowany niespójnym profilem kąta krawędzi opadającej/ wznoszącej wałka rozrządu/ wału korbowego

Następne kroki

Jeśli napotykasz którykolwiek z powyższych problemów, prawdopodobnie nastąpiła awaria czujnika wałka rozrządu i/lub wału korbowego. W większości przypadków należy wymienić całe czujniki.

Firma Delphi posiada wyczerpującą ofertę czujników wałka rozrządu i wału korbowego o jakości OE (przykładowe numery części: SS10513-12B1 i SS10932) do popularnych pojazdów grupy General Motors, Renault oraz Nissan.

Korzyści z wyboru Delphi:

  • Adaptacyjne schematy sygnału Halla zapewniają większą dokładność pomiaru czasu, optymalizują szerokość szczeliny powietrznej i czułość na wychylenia, a także usprawniają wykrywanie prędkości zerowej.

  • Dzięki precyzyjnemu sygnałowi wyjściowemu w kształcie fali prostokątnej, wyeliminowano funkcję korekty zbocza narastającego sygnału w sterowniku silnika.

  • Zwiększone możliwości wykrywania ograniczają emisje i zwiększają niezawodność oraz komfort jazdy.

  • Ochrona przepięciowa zabezpiecza przed zakłóceniami pól elektromagnetycznych.

  • Zmniejszona liczba złącz przewodów zapewnia wyjątkową niezawodność.

  • Automatycznie generujący się sygnał elektryczny nie wymaga zewnętrznego zasilania.

  • Czujniki są poddawane wyczerpującym testom wytrzymałościowym zgodnie z rygorystycznymi wymogami OE.

  • Dostarczone z uchwytami montażowymi, uszczelkami i podkładkami OE ułatwiającymi montaż.

Zastosowanie pojedynczego elementu pozwala na uproszczoną budowę oraz zastosowanie VPOS (Valid Power On State) dla rozwiązań związanych z wałkiem rozrządu, co minimalizuje czas synchronizacji z wałem korbowym silnika.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony