Większość czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego firmy Delphi wykorzystuje technologię opartą na efekcie Halla. Adaptacyjne schematy wykrywania progowego znajdują zastosowanie w czujnikach dla zwiększonej wydajności i zmniejszenia czułości czujnika na miejsce zamontowania względem celu.
Delphi posiada w swojej ofercie czujniki wykorzystujące trzy rozwiązania technologiczne:
-
Czujniki magnetyczne: czujniki bezstykowe, przekładają ruch mechaniczny na sygnały elektryczne, wykorzystując cewkę z biegunem i magnesem metalicznym.
-
Czujniki Halla: przetwornik moduluje sygnał wyjściowy czujników w odpowiedzi na pole magnetyczne.
-
Czujniki magneto-rezystancyjne: po wystawieniu na działanie zewnętrznego pola magnetycznego następuje zmiana oporu elektrycznego.
Czym są czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego?
Czujnik wału korbowego, znany też jako czujnik prędkości obrotowej silnika lub czujnik położenia, to urządzenie elektroniczne stosowane w silniku wewnętrznego spalania, które pozwala na monitorowanie pozycji lub prędkości obrotowej zarówno wałka rozrządu, jak i wału korbowego. W skrócie czujnik przekształca ruch mechaniczny na sygnał elektryczny. Następnie sygnał jest przekazywany do jednostki sterującej w celu określenia pozycji i prędkości wału w dowolnym momencie.
Z kolei czujnik położenia wałka rozrządu określa, w którym cylindrze następuje zapłon, a także synchronizuje wtrysk paliwa i sekwencję zapłonu cewek w modułach zapłonowych DIS.
Czujniki wału korbowego ustalają czas zapłonu, określają prędkość obrotową silnika oraz przekazują sygnał prędkości obrotowej (RPM) do jednostki sterującej.
Co powoduje awarie czujników?
-
Wibracje silnika powodujące poluzowanie czujnika
-
Obecność wody lub zanieczyszczenie złącza sygnału elektrycznego
-
Korozja złączy czujnika (jeśli złącza nie są ocynkowane)
-
Krótkie spięcie, zerwanie przewodów w wiązce czujnika
-
Zakłócenia EMI/EMF
-
Zanieczyszczenia magnetyczne cząsteczkami metali z części ulegających zużyciu
Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii?
-
Napięcie/prąd wyjściowy czujnika niezgodne z parametrami podanymi przez producenta
-
Nieprawidłowa instalacja czujników powodująca powstanie szczelin powietrznych
-
Nieprawidłowe uziemienie czujnika
-
Poluzowany, przyciśnięty lub uszkodzony przewód, poluzowane złącze lub śruby montażowe
-
Ślady uszkodzeń mechanicznych czujnika
-
Przerwany zapłon silnika spowodowany niespójnym profilem kąta krawędzi opadającej/ wznoszącej wałka rozrządu/ wału korbowego
Następne kroki
Jeśli napotykasz którykolwiek z powyższych problemów, prawdopodobnie nastąpiła awaria czujnika wałka rozrządu i/lub wału korbowego. W większości przypadków należy wymienić całe czujniki.
Firma Delphi posiada wyczerpującą ofertę czujników wałka rozrządu i wału korbowego o jakości OE (przykładowe numery części: SS10513-12B1 i SS10932) do popularnych pojazdów grupy General Motors, Renault oraz Nissan.
Korzyści z wyboru Delphi:
-
Adaptacyjne schematy sygnału Halla zapewniają większą dokładność pomiaru czasu, optymalizują szerokość szczeliny powietrznej i czułość na wychylenia, a także usprawniają wykrywanie prędkości zerowej.
-
Dzięki precyzyjnemu sygnałowi wyjściowemu w kształcie fali prostokątnej, wyeliminowano funkcję korekty zbocza narastającego sygnału w sterowniku silnika.
-
Zwiększone możliwości wykrywania ograniczają emisje i zwiększają niezawodność oraz komfort jazdy.
-
Ochrona przepięciowa zabezpiecza przed zakłóceniami pól elektromagnetycznych.
-
Zmniejszona liczba złącz przewodów zapewnia wyjątkową niezawodność.
-
Automatycznie generujący się sygnał elektryczny nie wymaga zewnętrznego zasilania.
-
Czujniki są poddawane wyczerpującym testom wytrzymałościowym zgodnie z rygorystycznymi wymogami OE.
-
Dostarczone z uchwytami montażowymi, uszczelkami i podkładkami OE ułatwiającymi montaż.
Zastosowanie pojedynczego elementu pozwala na uproszczoną budowę oraz zastosowanie VPOS (Valid Power On State) dla rozwiązań związanych z wałkiem rozrządu, co minimalizuje czas synchronizacji z wałem korbowym silnika.
Komentarze (0)