samochodowy Escort 328C
Na rynku krajowym jest znowu dostępny diagnoskop 328C produkcji firmy Escort Instruments Corporation.
Diagnoskop zawiera w jednej obudowie: konwencjonalny, dwukanałowy oscyloskop cyfrowy, oscyloskop cyfrowy z funkcjami samochodowymi, częstościomierz oraz cyfrowy multimetr. Diagnoskop jest przeznaczony przede wszystkim do sprawdzania elektronicznych podzespołów samochodu, takich jak: czujniki, zawory, przepływomierze, układy zapłonowe, wtryskiwacze, alternatory, akumulatory i inne. Diagnoskop oferuje firma Labimed Electronics. Diagnoskop Escort 328C (rys. 1) łączy się w celu pomiaru przewodami pomiarowymi bezpośrednio z wyjściem sygnałowym testowanego podzespołu samochodowego. Przy pomiarach z użyciem sekcji oscyloskopu korzysta się z gniazd BNC, a z użyciem sekcji multimetru z gniazd banankowych. Na podstawie kształtu wyświetlonego przebiegu oraz uzyskanych wyników pomiarów użytkownik diagnoskopu interpretuje otrzymane dane i ustala, czy badany podzespół jest dobry czy zły i dlaczego.
Wyświetlanie
Diagnoskop wyposażono w duży ekran ciekłokrystaliczny o wymiarach użytecznych 96 na 72 mm, podświetlany lampą fluorescencyjną z zimną katodą (CCFL). Obsługę diagnoskopu prowadzi się za pomocą menu ekranowego (są w nim dostępne różne wersje językowe, w tym polska), w którym wybiera się odpowiednią funkcję pomiarową (np. typ czujnika). Przyrząd automatycznie dobiera parametry oscyloskopu do sygnału wyjściowego tzn. typ sygnału wejściowego, czułość (liczbę woltów na działkę), przesunięcie w pionie, podstawę czasu (liczbę mikrosekund lub milisekund na działkę), poziom, szybkość i rodzaj wyzwalania tak, aby przebieg cały zmieścił się w przeznaczonym dla niego obszarze ekranu. Na pozostałej części ekranu (wyświetlacza) pojawiają się wtedy: z lewej strony, wartości nastaw oscyloskopu (czułość, podstawa czasu, numer wybranego kanału oraz wybrany tryb wyzwalania), a w górnej jego części wyniki pomiarów wybranych parametrów, zależnych od realizowanej funkcji pomiarowej. I tak na przykład przy testowaniu wtryskiwacza (rys. 2a) w górnej części ekranu jest wyświetlana: szerokość impulsu na wtryskiwaczu (w milisekundach) oraz wartość maksymalna i minimalna amplitudy tego impulsu.
Pamięć
Specjalna pamięć umożliwia zmagazynowanie w niej maksymalnie 20 przebiegów i porównanie ich w odpowiedniej chwili z przebiegiem aktualnie mierzonym. Aby ułatwić sobie porównywanie, przebieg bieżący wyświetla się w jednym kanale, a przebieg z pamięci – w drugim. W drugiej pamięci magazynuje się zestawy ustawień konfiguracyjnych (maksymalnie 10). Oznacza to, że w razie potrzeby można zrezygnować z ustawiania automatycznego i skonfigurować przyrząd ręcznie zapisując nastawy w pamięci. Z danych tych będzie można szybko korzystać później, bez potrzeby pracochłonnego konfigurowania.
Oscyloskop cyfrowy
Diagnoskop może też być wykorzystywany jak typowy, cyfrowy oscyloskop dwukanałowy, umożliwiający obserwację przebiegów elektrycznych o częstotliwościach do 20 MHz przetwarzanych z szybkością próbkowania 20 MSa/s. Czułość oscyloskopu można ustawiać w zakresie od 5 mV/dz do 10 V/dz, a podstawę czasu od 1 µs/dz do 20 s/dz.
Rys. 1. Diagnoskop samochodowy Escort 328C.
Użytkownik ma do dyspozycji szereg funkcji wyzwalania, w tym wyzwalanie zewnętrzne, do którego służy osobne gniazdo BNC. Może on regulować samodzielnie poziom wyzwalania (w zakresie ±12,8 działek), czułość, a ponadto wybierać źródło, typ wyzwalania (normalny, automatyczny, jednorazowy), miejsce i zbocze wyzwalania (narastające lub opadające). Inne, ważne funkcje oscyloskopu to praca X-Y, przewijanie przebiegu (roll mode), czyli płynąca podstawa czasu oraz pomiar parametrów sygnału za pomocą kursorów. Nasuwając dwa kursory (przesuwane niezależnie) na odpowiednie punkty wyświetlonego przebiegu można uzyskać wyświetlenie w postaci liczbowej: przyrostu napięcia (ΔV), przyrostu czasu (ΔT), odwrotności przyrostu czasu 1/ΔT (czyli częstotliwości), stosunku Vmaks/Vmin oraz wartości międzyszczytowej napięcia Vpp.
Samochodowe funkcje pomiarowe
Osobną funkcją diagnoskopu jest automatyczny pomiar parametrów sygnału doprowadzanego do jego wejścia w trakcie realizacji danej funkcji samochodowej. Wyniki wybranych parametrów uzyskane za pomocą tego pomiaru są wyświetlane nad przebiegiem sygnału pochodzącego z np. wyjścia czujnika samochodowego. Zestaw mierzonych parametrów samochodowych zawiera: współczynnik wypełnienia impulsu, liczbę obrotów na minutę, szerokość impulsu (od 1 µs do 1000 ms), kąt zwarcia styków przerywacza (z wyborem liczby suwów) oraz parametry układu zapłonowego bezrozdzielaczowego (DIS).
Rys. 2. Przebiegi sygnału na wybranych podzespołach samochodowych: a) na wtryskiwaczu, b) na uzwojeniu pierwotnym i wtórnym cewki zapłonowej, c) na sondzie lambda (z użyciem funkcji przewijania).
Z kolei z bogatego zestawu specjalizowanych funkcji samochodowych można wybrać:
Test czujników elektromagnetycznych, optycznych (współpracujących z układami cyfrowymi), wykorzystujących zjawisko Halla i polegający na obserwacji przebiegów sygnałów występujących w tych podzespołach:
- ABS SEN – czujnik systemu antypoślizgowego,
- CAM (CMP) – czujnik na wałku rozrządu,
- CRANK (CKP) – czujnik położenia wału korbowego,
- KNOCK SEN – czujnik spalania detonacyjnego,
- MAF – czujnik przepływu w kolektorze ssącym,
- MAP – czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym,
- O2 SEN – czujnik tlenu (tzw. sonda lambda),
- TP SENSOR – czujnik położenia przepustnicy,
- TEMP SEN – czujnik temperatury (możliwość wyboru czujnika temperatury płynu chodzącego ECT lub czujnika temperatury powietrza IAT),
- VEHICLE SPD – czujnik szybkości pojazdu.
Test zaworów różnego typu:
- EEC – zawór odpowietrzania zbiornika paliwa,
- EGR – zawór recylkulacji spalin,
- IDLE SP CTR – zawór sterowania wolnymi obrotami.
Osobne funkcje służą do sprawdzania podzespołów takich, jak:
- alternator - pomiar prądu alternatora, tętnień, test diod alternatora;
- akumulator - pomiar prądów rozruchowego i ładowania z użyciem przystawki cęgowej ECT-670, pomiar napięcia i sprawdzenie jakości połączenia akumulatora z masą;
- rozdzielacz zapłonu;
- obrotomierz – pomiar liczby obrotów silnika czterosuwowego i dwusuwowego z jednoczesną rejestracją wartości minimalnej i maksymalnej;
- wtryskiwacz - funkcja INJECTOR umożliwia oglądanie kształtu impulsu na wtryskiwaczu, a dodatkowa funkcja TIME mierzy i zapamiętuje maksymalną i minimalną szerokość impulsu na wtryskiwaczu;
- układ zapłonowy - w trybie tym są dostępne następujące funkcje:
– IGN-PRI - sygnał obserwowany na ekranie diagnoskopu jest zbierany z uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej (dostępne opcje to: Single Wave – pojedynczy impuls zapłonowy, DIS – zapłon bezrozdzielaczowy, SNGL-SPK COIL – pojedyncza cewka zapłonowa, DWELL – układ zapłonowy z rozdzielaczem);
– IGN-SEC - sygnał obserwowany na ekranie diagnoskopu jest zbierany z uzwojenia wtórnego cewki zapłonowej, a ściślej z przewodu łączącego cewkę zapłonową z rozdzielaczem (dostępne opcje Single Wave i DIS);
– PRI-SEC - obserwacja kształtu sygnału jednocześnie na obu wyprowadzeniach cewki zapłonowej.
- Inne przydatne funkcje to:
– kompresja względna (RELCMPR) – pomiar kompresji względnej w każdym cylindrze za pośrednictwem opcjonalnej przystawki ECT-670;
– PARADE – sprawdzanie warunków zapłonu dla każdego cylindra i wykrywanie w ten sposób przyczyn utrudniających zapłon; przy pomiarze korzysta się jednocześnie z dwóch sond pojemnościowej i indukcyjnej oraz specjalnej przejściówki (jest w wyposażeniu); na ekranie diagnoskopu jest wyświetlany wykres słupkowy, na którym dla każdego cylindra jest podana wartość wysokiego napięcia w kilowoltach.
Multimetr cyfrowy
Osobnym urządzeniem diagnoskopu jest multimetr cyfrowy, z automatyczną lub ręczną (do wyboru) zmianą podzakresów pomiarowych (maksymalne wskazanie 4000), wyświetlający wyniki pomiaru na ekranie diagnoskopu. Multimetr wyposażono w funkcje pomiarowe napięcia stałego i przemiennego na podzakresach 400 mV/4 V/40 V/300 V, prądu stałego i przemiennego na podzakresach 400 mA/4 mA/40 mA/400 mA, rezystancji na podzakresach 400 Ω/4 kΩ/40 kΩ/400 kΩ/4 MΩ/40 MΩ, a ponadto testy ciągłości obwodu (z sygnalizacją dźwiękową tego stanu) i diody. Oprócz wskazania cyfrowego odświeżanego cztery razy na sekundę jest wyświetlany bargraf (zastępujący wskazówkę miernika analogowego) zbudowany z 40 segmentów i charakteryzujący się dużą szybkością odświeżania wynoszącą 20 razy na sekundę.
W trybie multimetru można też korzystać z funkcji MAX/MIN - przyrząd zapamiętuje i wyświetla wartość maksymalną z serii wyników pomiarów, poczynając od momentu włączenia tej funkcji, REL – pomiar względny, przyrząd wyświetla wynik będący różnicą wyniku bieżącego i zapamiętanego wcześniej jako wartość odniesienia oraz HOLD - zamrażanie wskazania wyświetlacza. Przy pomiarach za pomocą multimetru korzysta się z trzech gniazd banankowych umieszczonych na płycie przedniej diagnoskopu (producent dostarcza wraz z diagnoskopem standardowo komplet przewodów pomiarowych).
Pomiar prądu
Jeśli zaistnieje potrzeba pomiaru dużych prądów (do 1000 A), to można użyć do tego przystawki cęgowej ECT-670 (rys. 3) znajdującej się w wyposażeniu opcjonalnym diagnoskopu. Aby móc mierzyć prąd, wystarczy połączyć przystawkę z gniazdami banankowymi multimetru diagnoskopu i wybrać funkcję pomiarową napięcia, a następnie podzakres 400 mV. Na wyjściu przystawki pojawi się wtedy napięcie wprost proporcjonalne do wartości prądu, np. 1 mV będzie odpowiadać 1 A, oznacza to, że wyniki pomiaru w miliwoltach trzeba będzie przeliczać na ampery. Ponadto, jeśli banankowe gniazda pomiarowe przystawki połączy się za pomocą opcjonalnego przewodu zakończonego wtykiem BNC (np. typu XLAM 414, długość 1 m lub 1,6 m) z wejściem wybranego kanału diagnoskopu, to na ekranie tego diagnoskopu będzie można obserwować przebieg zmian prądu w funkcji czasu. Przystawka ECT-670 jest rekomendowana przez producenta do pomiaru prądów ładowania akumulatora i rozruchowego oraz do sprawdzania kompresji względnej. Przy pomiarze prądów małych (mniejszych od 60 A), lecz metodą nieinwazyjną można posłużyć się opcjonalną przystawką CA113 OS/AT specjalnie zaprojektowaną do pomiarów oscyloskopowych, zintegrowaną z przewodem zakończonym wtykiem BNC. W komplecie jest też specjalna przejściówka z BNC na bananki umożliwiająca współpracę przystawki z multimetrem.
Rys. 3. Opcjonalna przystawka cęgowa ECT-670.
Częstościomierz
Osobna sekcja diagnoskopu służy do pomiaru częstotliwości do 20 MHz, przy czym na jego ekranie są wyświetlane cztery cyfry wyniku. Użytkownik może wybrać ręczną lub automatyczną zmianę podzakresu pomiarowego.
Współpraca z komputerem
Wszystkie przebiegi, zarówno z pamięci jak i na bieżąco wyświetlane na ekranie, wraz z towarzyszącymi im danymi mogą być, w celu dalszej ich obróbki, przekazywane do komputera za pośrednictwem interfejsu szeregowego RS-232C (z izolacją optyczną). Producent diagnoskopów dostarcza jako opcję program AutoViewer pracujący pod nadzorem systemu operacyjnego MS Windows 95/98/XP oraz specjalny przewód połączeniowy.
Wyposażenie standardowe i opcjonalne
Diagnoskop jest sprzedawany z bogatym wyposażeniem zawierającym: neseser z tworzywa (mieszczący oprócz przyrządu także wyposażenie), gumową osłonę chroniącą diagnoskop przed narażeniami mechanicznymi, pakiet akumulatorów, sondy indukcyjną (pomiaru do obrotów) i pojemnościową (do funkcji wysokonapięciowych), komplet przewodów pomiarowych do multimetru, zasilacz sieciowy (służący też do ładowania akumulatorów), zestaw akcesoriów pomiarowych (w tym wysokonapięciowe przewody pomiarowe, zaciski krokodylowe i sondy igłowe), filtr pomiarowy (tłumiący sygnały zakłócające) oraz przejściówkę do funkcji PARADE. Przyszły użytkownik diagnoskopu może zakupić też jako wyposażenie opcjonalne: oprogramowanie AutoViewer, przewód do połączenia z komputerem (z izolacją optyczną), przystawkę cęgową ECT-670, zasilacz łączony chwytakami krokodylowymi z akumulatorem samochodowym), przewody pomiarowe z wtykami banankowymi, sondy oscyloskopowe z izolowanymi wtykami BNC, dodatkowy zestaw akumulatorów oraz specjalny pomiarowy chwytak krokodylowy KLEPS 2700 z wysuwaną igłą przebijającą izolację.
Zasilanie
Przyrząd można zasilać z sieci, a przy braku przy braku takiego zasilania (np. przy pracy w terenie) z pakietu akumulatorów. Ze względu na ograniczony maksymalny czas pracy akumulatorów (w przybliżeniu 2 godziny), zaleca się używanie opcjonalnego zasilacza łączonego z akumulatorem samochodu za pomocą chwytaków krokodylowych. Warto mieć wtedy też w zapasie naładowany dodatkowy zestaw akumulatorów.
Wymiary i masa
Diagnoskop ma wymiary 284 x 152 x 82 mm, a jego masa wynosi 2 kg. Cena diagnoskopu Escort 328C (bez opcji) 3950 zł (bez VAT)
Leszek Halicki
Komentarze (0)