Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Diagnostyka truck

Obecnie “elektronika” w samochodach ciężarowych jest najszybciej rozwijającym się działem motoryzacji.

W ostatnich latach, w celu zwiększenia bezpieczeństwa, użyteczności i komfortu w samochodach ciężarowych, wprowadzono coraz więcej zaawansowanych systemów elektronicznych, takich jak ABS, AirBag, kontrola silnika, kontrola zawieszenia. Powszechnym stało się także stosowanie w samochodach ciężarowych systemu CAN. Obecnie “elektronika” w samochodach ciężarowych jest najszybciej rozwijającym się działem motoryzacji. W związku z tak rozbudowaną siecią systemów elektronicznych w samochodach ciężarowych, nowego spojrzenia wymaga również ich naprawa.
W grupie samochodów dostawczych, gdzie postój oznacza bardzo duże straty ekonomiczne, szybkość, jakość i profesjonalizm obsługi mają decydujące znaczenie podczas wymaganych eksploatacji i napraw tychże pojazdów.
Większość nowych systemów zamontowanych w samochodach ciężarowych umożliwia komunikację z urządzeniami diagnostycznymi, przekazanie zawartych w nich informacji serwisantowi, który musi szybko i trafnie podjąć decyzję o prawidłowym wyeliminowaniu przyczyn błędu. Niestety, każdy producent samochodów, wdrażając swoje własne i indywidualne pomysły techniczne do wytwarzanych samochodów, wymaga również diagnozy systemów (ECU) umieszczonych w pojeździe za pomocą własnych urządzeń diagnostycznych. Stanowi to bardzo duży problem techniczny i finansowy dla sieci warsztatów niezależnych, gdyż dla poszczególnych marek samochodów musiałby posiadać inne urządzenie diagnostyczne. Firma Magneti Marelli, jako czołowy producent systemów elektronicznych, wprowadza na rynek polski uniwersalne urządzenie do diagnozy wielomarkowej samochodów ciężarowych,naczep, ciągników siodłowych i autobusów. Urządzenie przeznaczone jest do diagnozy sterowników: silnika, ABS, AirBag, zawieszenia, skrzyni automatycznej, klimatyzacji itp.

Wyposażone jest w zestaw oryginalnych przewodów służących do diagnostyki z poszczególnymi markami samochodów, a dzięki rozbudowanej opcji pomocy diagnosta jest na bieżąco informowany o sposobie i typie podłączenia.
Wykorzystując program autodiagnostyki, mechanik ma możliwość kontroli dowolnych sygnałów elektrycznych podłączonych do centralki w czasie rzeczywistym, porównanie wartości mierzonych z wartościami rzeczywistymi, kontrolę czujników wchodzących w skład danego systemu.
Program umożliwia:
- odczyt błędów aktywnych występujących w danej chwili w centralce, odczyt i kasowanie błędów zapamiętanych, odczyt i weryfikację błędów wykasowanych. Odczyt kodów ISO przekazywanych przez sterownik, identyfikacja poszczególnych wtryskiwaczy wraz z informacją o kodach długich wtryskiwacza, odczyt kodów zamiennika, identyfikacja software wraz z datą i wersją wgranego oprogramowania do sterownika;
- kontrolę elementów pracujących w stanach 0/1, włącz/wyłącz, umożliwiając kontrolę poprawności działania przekaźników podłączonych do centralki;
- aktywację elementów wykonawczych, umożliwiając w ten sposób kontrolę, aktywację elementów wykonawczych, którymi zarządza sterownik;
- diagnosta ma również możliwość wprowadzania nastaw podstawowych, programowania sterowników, wykonanie kasowania autoadaptacji sterownika, programowania i kodowania sterownika immobilizera.




Na rynku polskim w ofercie handlowej jest kilka urządzeń diagnostycznych przeznaczonych dla samochodów ciężarowych, musimy zwrócić tu jednak uwagę na wiarygodność firmy sprzedającej takie urządzenie. Od kilku lat pojawiają się w Polsce firmy, których historia jest bujna, ale krótka. Firmy znikają, zostawiając klientów samych sobie z urządzeniami, które bez możliwości aktualizacji oprogramowania, możliwości rozbudowy, naprawy lub nawet z wygasłą licencją na oprogramowanie, są nic niewartymi atrapami. Historia firmy, marka, jej rozwój na rynku polskim, kapitał jakim dysponuje, kto jest gwarantem, są rzeczami bardziej istotnymi przy tego rodzaju zakupie niż cena urządzenia (w rozsądnych granicach). Często za niską ceną kryje się również brak informacji technicznej, możliwości szkoleń a nawet trudności w egzekwowaniu praw gwarancyjnych w przypadku uszkodzenia urządzenia.

RGZ Magneti Marelli Aftermarket Sp. z o.o.
Plac Pod Lipami 5
40-476 Katowice
checkstar@marelli.rgzgroup.com
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony