Montaż i uruchomienie sprężarki klimatyzacji – porady Nissens
Sprężarka jest sercem układu klimatyzacji. Na jej prawidłowe działanie i trwałość wpływ mają zarówno poprawny montaż, jak i prawidłowe działanie pozostałych elementów układu klimatyzacji oraz serwisowanie.
Często przyczyną uszkodzenia sprężarki są inne elementy układu A/C lub nieprawidłowe jego serwisowanie. Dlatego najważniejszą kwestią przed montażem nowej sprężarki jest ustalenie przyczyny awarii starej.
Kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy starannym i poprawnym montażu nowej sprężarki:
- Ustalić przyczynę uszkodzenia sprężarki.
- Przeprowadzić wizualną inspekcję i ocenę stanu technicznego układu klimatyzacji, w tym ocenę stanu skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). W przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków żaluzji (lameli) zaleca się montaż nowego skraplacza klimatyzacji. Należy pamiętać, że usunięcie/pozaginanie tylko jednego rzędu żaluzji może zmniejszyć jego wydajność o niemal 3%! Wraz ze spadkiem wydajności skraplacza wzrasta obciążenie sprężarki – ciśnienie i temperatura pracy, co skutkuje jej przyspieszonym zużyciem lub zatarciem.
- W przypadku zatarcia sprężarki, w celu wyeliminowania opiłków ze skraplacza i układu, zaleca się montaż nowego, szczególnie przy skraplaczach o konstrukcji równoległej („komorowej”) oraz wykonanych w technologii mikrorurek – wydajnych, ale trudnych do płukania, w których osadzają się opiłki.
- Przy demontażu starej sprężarki należy zabezpieczyć dochodzące do niej węże, aby nie dostały się do nich żadne zanieczyszczenia.
- Przed instalacją nowej sprężarki należy odpowiednio przepłukać układ klimatyzacji. Nissens rekomenduje zastosowanie specjalnych środków przeznaczonych do płukania z uwagi na fakt, że tylko ta metoda gwarantuje pozbycie się niedrożności w układzie, usunięcie opiłków z zatartej sprężarki oraz starego, zużytego oleju. Następnie należy upewnić się, czy w układzie nie pozostał płyn płuczący oraz osuszyć go azotem pod ciśnieniem. Jest to konieczne, by usunąć wilgoć, która może zagrażać prawidłowemu działaniu sprężarki.
- Płukaniu podlegają przewody, parownik i skraplacz (jeśli pozwala na to jego stan techniczny). Nie płuczemy sprężarki, osuszacza i elementu rozprężnego.
- Zamontować nowe części składowe układu klimatyzacji: osuszacz, zawór rozprężny lub dyszę dławiącą i skraplacz – w przypadku zatarcia sprężarki lub jego złego stanu technicznego.
- Sprawdzić kontrolnie ilość oleju, jakim zalana jest nowa sprężarka, i ewentualnie dopełnić olejem do poziomu wymaganego przez instrukcję producenta auta. W przypadku dolewania należy zastosować olej odpowiedniego typu, o odpowiedniej lepkości, wg specyfikacji producenta auta.
- Następnie należy obrócić ręcznie wałem sprężarki ok. 10 razy w celu wstępnego rozprowadzenia oleju wewnątrz sprężarki. Eliminuje to szkodliwe zjawisko tzw. „suchego startu” sprężarki.
- Podczas montażu nowej sprężarki trzeba uważać, aby do sprężarki i układu nie przedostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Zaślepki na króćcach sprężarki należy zdjąć bezpośrednio przed montażem węży.
- Zastosować nowe o-ringi i uszczelki w połączeniach, które były rozmontowywane.
- Sprawdzić stan napinacza paska napędu sprężarki, sprzęgiełka alternatora i sprzęgiełka jednokierunkowego w przypadku bezpaskowych napędów sprężarek. Należy ustawić poprawne położenie i naciąg paska napędzającego sprężarkę. Zepsute sprzęgiełka jednokierunkowe wymienić na nowe.
- Układ klimatyzacji należy napełnić, zgodnie z procedurami technicznymi napraw klimatyzacji samochodowej, odpowiednią ilością czynnika roboczego, wg specyfikacji producenta pojazdu.
- Pojazd pozostawić na kilka minut z uruchomionym silnikiem, na biegu jałowym, z włączonym układem klimatyzacji i załączoną sprężarką oraz sprawdzić poprawność działania układu klimatyzacji.
Komentarze (0)