Diagnostyka

Artykuł sponsorowany

7 dni temu  14.10.2020, ~ Administrator   

Diagnostyka układu hybrydowego przy pomocy testera diagnostycznego
Strona 1 z 2

Wszystko wskazuje na to, że elektromobilność w najbliższych latach będzie odrywała coraz większą rolę. Na rynku pojawia się coraz więcej hybrydowych oraz elektrycznych modeli pojazdów. Również rynek pojazdów używanych jest coraz bogatszy w modele wykorzystujące elektryczny lub hybrydowy napęd. Szczególnie pojazdy z napędem hybrydowym licznie występują na rynku wtórnym i jednocześnie stanowią coraz większy udział w zleceniach warsztatowych niezależnych serwisów samochodowych.

Aby naprawy pojazdów tego typu przebiegały sprawie i były możliwe do wykonania, niezbędne jest odpowiednie zaplecze. Prawidłowa diagnostyka może odbywać się tylko przy użyciu specjalistycznego sprzętu, najlepiej renomowanego producenta. Na podstawie samochodu hybrydowego Toyota Prius (ZWV) z 2016 roku przedstawiono przykładowe możliwości wykorzystania sprzętu diagnostycznego firmy TEXA – Navigator TXTs wraz z oprogramowaniem IDC5 CAR do diagnozowania tego pojazdu.

Kluczową cechą pojazdu hybrydowego aby w ogóle możliwe było nazwanie go „hybrydą” jest obecność dwóch różnych przemienników energii i dwa różne układy gromadzenia energii do jego napędzania. Dlatego też np. pojazd z instalacją gazową nie może być kategoryzowany jako hybryda . Rozpatrywana Toyota jak najbardziej spełnia wymóg, ponieważ posiada silnik spalinowy oraz elektryczny – dwa przemienniki energii, jak również zbiornik paliwa i zespół akumulatorów – dwa układy gromadzenia energii.

Wykorzystując oprogramowanie IDC5 wybieramy odpowiedni pojazd a następnie łączymy się ze sterownikiem układu hybrydowego [Rysunek 1].

Rysunek 1. Wybór pojazdu oraz diagnozowanego systemu.

Diagnozując pojazd niezwykle pomocny jest podgląd do parametrów bieżących. Na ich podstawie jesteśmy w stanie ocenić pracę danego układu. Dla rozpatrywanego pojazdu dostępnych jest ponad 200 parametrów bieżących [Rysunek 2].

Rysunek 2. Zestawienie przykładowych parametrów związanych z systemem hybrydowym

Aby ułatwić diagnozowanie możemy skorzystać z opracowanych przez firmę TEXA kart Dashboard, dzięki którym w formie graficznej przedstawione wyselekcjonowane parametry związane z danym układem. Pierwsza z kart przedstawia dane dotyczące pracy układu na podstawie parametrów takich jak :

- wysokie napięcie przed jego kompensacją

- wysokie napięcie po kompensacji dodatkowej

- system hybrydowy – natężenie akumulatora, stan naładowania akumulatora, napięcie akumulatora

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony