Diagnostyka

9 dni temu  10.07.2019, ~ Administrator   

Diagnostyka z fachowcem - VW Caddy z silnikiem CAYD

Fot. 2. Widok komory silnika – przybliżona lokalizacja czujnika temperatury spalin i jego wtyczki

Firma Texa, specjalista od diagnostyki samochodowej, rozwiązuje usterkę powstałą w pojeździe VW Caddy z silnikiem CAYD (załączony check engine, ograniczone osiągi silnika, zarejestrowany aktywny błąd P246e czujnik temperatury spalin, obwód 1, czujnik 4).

Objawy usterki: podczas jazdy autostradowej początkowo zaczęła pulsować kontrolka świec żarowych, ze względu na brak możliwości weryfikacji usterki jazda była kontynuowana, w następstwie czego po pewnym czasie wyświetlona została kontrolka check engine, a następnie filtra cząstek stałych, zaś osiągi silnika zostały ograniczone. 
Diagnostyka silnika wykazała zarejestrowany aktywny błąd P246e (czujnik temperatury spalin, obwód 1, czujnik 4) i błąd dotyczący przekroczenia nagromadzenia sadzy w filtrze cząstek stałych. Z oczywistych względów skasowanie błędów było niemożliwe. Kontrola parametru temperatury spalin – czujnik 4 – wykazała stałą temperaturę o wartości 1273,13°C (fot. 1) – co jest wartością błędną, przyjmowaną przez sterownik w przypadku przerwy w obwodzie (przerwa w instalacji lub całkowite uszkodzenie czujnika temperatury). Kontrola parametru odczytywanego przez czujnik różnicowy filtra cząstek podczas pracy na obrotach biegu jałowego wykazała wysokie ciśnienie różnicowe, przekraczające wartość 60 mbarów – dodanie gazu powodowało znaczny wzrost tej wartości, co świadczy o zapchaniu filtra.
W opisywanym przypadku w następstwie uszkodzenia czujnika temperatury spalin sterownik nie mógł określić jednego z niezbędnych parametrów do przeprowadzenia samoczynnego dopalenia filtra podczas jazdy, co skutkowało sukcesywnym nagromadzaniu się sadzy, a w konsekwencji przekroczeniem szacowanej całkowitej zawartości w filtrze i znacznym wzrostem ciśnienia różnicowego. Z tego też powodu sterownik ograniczył osiągi silnika, by zapobiec dalszym konsekwencjom usterki. 
Wstępna weryfikacja wynikająca z analizy parametrów i błędów sugerowała do weryfikacji zarówno wiązkę idącą od sterownika do czujnika temperatury, jak i sam czujnik (fot. 2). Kontrola wiązki elektrycznej nie wykazała przerwy w obwodzie. Zadecydowano o zakupie nowego czujnika.
Wpięcie go w wiązkę, bez montażu, umożliwiło pewne potwierdzenie wstępnej weryfikacji – wartość temperatury wyświetlanej w parametrach diagnostycznych wróciła do normy.
Demontaż czujnika: ze względu na specyficzne warunki, w jakich pracuje czujnik, istniało podejrzenie jego uszkodzenia, co uniemożliwiało prawidłowe wykręcenie. W celu zminimalizowania możliwości wystąpienia takiej sytuacji połączenie czujnika z rurą wydechową zostało uprzednio spryskane odrdzewiaczem i pozostawione w celu penetracji preparatu. Wykręcenie ułatwiło również oberwanie przewodu czujnika, które pozwoliło na użycie klucza nasadowego (weryfikacja na nowym czujnika potwierdziła usterkę, dlatego nie było przeciwwskazań do oberwania przewodów). W połączeniu z nagrzewaniem (opalarka) cała operacja przebiegła pomyślnie. 
Weryfikacja wartości po wymianie czujnika (fot. 1): podczas pracy na biegu jałowym wartość temperatury jest wiarygodna i odpowiadała rzeczywistym warunkom pracy silnika.
Wymiana czujnika umożliwiła skasowanie błędu i wykonanie próby wymuszonego dopalenia filtra cząstek stałych. W tym celu użyto dostępnej w oprogramowaniu Texa IDC5 Car Plus funkcji regulacji filtra cząstek stałych (fot. 3).
Operacja wymuszonego wypalenia przebiegła prawidłowo, umożliwiając przywrócenie właściwych parametrów pracy filtra i całkowite wyeliminowanie usterki.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 1. Wartość temperatury spalin – przed i po wymianie czujnika
Fot. 3. Ekran wyboru funkcji regeneracji filtra cząstek stałych – oprogramowanie Texa IDC5 Car Plus

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony