– czujników monitorowania ciśnienia w kołach samochodowych
Użytkownicy samochodów w Polsce coraz częściej spotykają w swoich autach, szczególnie tych z “wyższej półki”, systemy monitorowania ciśnienia w kołach. Działanie takiego systemu polega na komunikowaniu się z komputerem pokładowym specjalnych zaworów zamontowanych w kołach z czujnikiem ciśnienia, temperatury, bateryjką i odpowiednim układem elektronicznym. Komunikacja odbywa się za pomocą fal radiowych odbieranych przez komputer samochodu. W przypadku problemów z ciśnieniem w oponie komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole nastąpił spadek. Ma to oczywisty związek z bezpieczeństwem, a także z optymalizacją zużycia paliwa oraz opon. Systemy takie są montowane w coraz większej liczbie “zwykłych” samochodów, a w USA wszystkie nowe auta muszą być w te systemy wyposażone.
Aby taki układ działał prawidłowo, konieczna jest aktywacja zaworu (przed zamontowaniem w samochodzie jest on “uśpiony”, aby nie tracić energii baterii), sprawdzenie poprawności jego działania (wskazań wartości ciśnienia, temperatury, stanu baterii) oraz identyfikacji w komputerze pokładowym (komputer musi wiedzieć, że zawór umieszczono np. w prawym tylnym kole). Podczas montażu samochodu w fabryce czynności te są wykonywane na linii produkcyjnej, natomiast w stacjach serwisowych, np. podczas wymiany zaworu lub przestawienia kół, konieczne jest specjalne oprzyrządowanie do komunikacji z zaworem oraz do identyfikacji zaworu w komputerze. Firma ATEQ oferuje takie proste, ręczne urządzenia dla stacji serwisowych, które pozwalają na wykonanie aktywacji, sprawdzenie prawidłowego działania zaworu, a także, w niektórych przypadkach, do identyfikacji w komputerze samochodu. Urządzenia te są uniwersalne dla wszystkich marek samochodów i wszystkich typów zaworów. Użytkownik wybiera z menu markę samochodu i może przystąpić do aktywacji i diagnostyki zaworu. Będący opcją kabel podłączeniowy umożliwia komunikację z komputerem, ale tylko dla zaawansowanych użytkowników.
Komentarze (0)