Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Dla serwisów i pomocy drogowych (2)
Relacja z targów IAA 2012. Ogromną część hanowerskiej IAA zajęły pojazdy warsztatowe. Jest to wynikiem większego zapotrzebowania na usługi naprawcze. W czasach kryzysu lepiej i taniej jest naprawiać niż wymieniać na nowe – takie wypowiedzi można było usłyszeć niemal na każdym stoisku z meblami warsztatowymi.

Lekkie konstrukcje
Dalszy rozwój lekkich konstrukcji warsztatowych można było zobaczyć na stoisku Sortimo. Globelyst C to pierwsza zabudowa warsztatowa wykonana z włókien kompozytowych. To nie tylko lekkie, elastyczne i wytrzymałe, ale również ekologiczne rozwiązanie. Mimo to firma Sortimo nie zamierza zrezygnować z innych materiałów konstrukcyjnych – ideą jest oferowanie kilku linii produktów, tradycyjnych i nowoczesnych. Z kolei X-Shell to nowy system transportu narzędzi w warunkach ekstremalnych. Firma Sortimo opracowała nowy system transportowy, który spełnia wymagania najbardziej wymagających klientów, m.in. serwisantów pojazdów i maszyn górniczych. X-Shell to pojemnik transportowy dla wszystkich „klocków” z asortymentu Sortimo. Jego główne cechy to solidna, wodoodporna budowa i wielofunkcyjność. Ciekawym pojazdem wykorzystującym system Sortimo był Peugeot IOn – mały, elektryczny hatchback – pomyślany jako ekologiczny samochód serwisowy. Tego typu pojazdy powoli mają coraz większe wzięcie z powodu coraz bardziej restrykcyjnych norm ekologicznych w centrach miast, ale nie tylko. Zasilanie elektryczne pozwala docierać do wnętrz hal fabrycznych i magazynowych, szklarni itp. np. w celu napraw elektrycznych wózków widłowych.


Zabudowa z włókna węglowego
Firma Bott idzie w stronę włókien węglowych. Na IAA zaprezentowano prototyp zabudowy węglowej o bardzo ciekawej estetyce, dużej lekkości i małej masie. Włókna węglowe zdaniem przedstawicieli firmy to przyszłość, ale muszą się do nich przekonać klienci.
Ciekawą nowością tej firmy jest linia skrzynek narzędziowych bott vario. Ergonomiczne i trwałe walizki można ze sobą łączyć przez sztaplowanie. W opcji z przeźroczystymi pokrywami wzrasta szybkość pobierania np. części zamiennych, gdyż łatwo je można zlokalizować jeszcze przed otwarciem skrzynki. Bezpieczeństwo transportu walizek wspomaga specjalna dźwignia dociskająca „kanapkę” walizek do podłogi samochodu.

Zwarty kontener

Interesującą zabudowę warsztatową oferuje włoska firma GENTLI. Produkt o nazwie NUCLEO (jądro) Super POD stanowi zwarty kontener do zamocowania na ramie samochodu dostawczego/pick-upa. NUCLEO skierowane jest do serwisantów wykonujących prace na zewnątrz. Dzięki prostym kształtom jest to wyjątkowo pojemna zabudowa, dostępna przez drzwi z 3 stron. Idea „jadra” polega na jego możliwościach przeniesienia na inne podobne podwozie. Z reguły zabudowy warsztatowe przeżywają 3-4 podwozia/furgony, a tyle trwa zwykle cykl leasingu. Łatwiej też sprzedać bardziej uniwersalny pojazd, jakim jest „gołe” podwozie niż specjalistyczny warsztat. W razie wypadku można postąpić podobnie – wymienić podwozie. Inną zaletą w przypadku dużych flot serwisowych jest standaryzacja. Gdy skończy się leasing podwozi, uniwersalność NUCLEO pozwala przenieść je na podwozie innego producenta.

Mniej kontuzji dzięki windzie
Wśród dodatkowych akcesoriów przydatnych w mobilnych warsztatach wyróżniała się winda firmy MAD – EasyLoad. Ten holenderski produkt jest wynikiem obserwacji służb BHP, które zauważyły, że największa liczba kontuzji kierowców i kierowców-mechaników powstaje przy wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny oraz przy ręcznym załadunku. EasyLoad można zamontować w każdym nadwoziu furgonowym. We wnętrzu, pod sufitem zawieszane jest teleskopowe ramię z wciągarką, przesuwane w poprzek ładowni. Ramię porusza się wszerz pojazdu na „bramkach”, a wzdłuż wysuwa teleskop do 115 cm poza tylne drzwi furgonu. Tego typu suwnica idealnie sprawdza się przy ciężkim sprzęcie warsztatowym, który trzeba wyjąć lub włożyć z mobilnego serwisu. Mogą to być kompresory, beczki z olejami itp. Udźwig urządzenia wynosi 250 kg, a jego wysokość do 300 cm. Masa własna suwnicy to 110 kg. Urządzenie w fazie spoczynku znajduje się pod sufitem po jednej ze stron furgonu, także nie przeszkadza w poruszaniu się wewnątrz. Zasilanie pracy odbywa się z elektrycznej instalacji pojazdu, a sterowanie za pomocą kablowego pilota. Gama uchwytów obejmuje widły do palet, chwyt do beczek i kilka rodzajów haków. W Holandii i na Wyspach Brytyjskich korzystają z takich urządzeń serwisanci maszyn budowlanych.

Ułatwiający życie stopień
Kolejnym gadżetem ułatwiającym życie serwisanta jest stopień do furgonu firmy SafetyStep GmbH. Za pomocą czujnika ruchu połączonego z mechanizmem otwierania drzwi stopień automatycznie wysuwa się pod stopę. To proste, ale bardzo praktyczne urządzenie chroni kierowcę przed kontuzjami. Stopnie mocowane na stałe często przeszkadzają np. w parkowaniu lub gdy chcemy ciągnąć przyczepę. Wersje składane wymagają fatygi i pamiętania o ich złożeniu/rozłożeniu. SafetyStep działa automatycznie i to w dwóch fazach: przy wchodzeniu do pojazdu i przy wychodzeniu z niego. W praktyce często serwisant wchodzi po narzędzia jednymi drzwiami, a wychodzi drugimi. Za każdym razem, gdy jest na progu, musiałby zwracać szczególną uwagę, gdzie postawić stopę, zwłaszcza gdy ma zajęte ręce lub ograniczone pole widzenia (np. przez niesiony właśnie karton z częściami). Otwarcie drzwi ładowni uruchamia SafetyStep, który wysuwa się poza obrys pojazdu. Nie trzeba się schylać, brudzić rąk i pamiętać o rozłożeniu. Produkt ten został doceniony przez środowiska kurierów i serwisantów w Niemczech.

Zawieszenie do autolawet i mobilnych warsztatów
VB-Suspension jest producentem układów zawieszenia półpneumatycznego do samochodów dostawczych. Dla branży serwisowej zaleca swoje produkty do autolawet i mobilnych warsztatów. W tych pierwszych sterowanie miechami umożliwia znaczące obniżenie ramy przy załadunku lub przy przewozie wysokich pojazdów (np. dostawczych). Także przy jeździe na pusto można zauważyć korzyści z takiego zawieszenia – autolaweta mniej podskakuje i lepiej się prowadzi. W mobilnych warsztatach regulacja wysokości zawieszenia także przydaje się przy załadunku, a w trudniejszym terenie umożliwia zwiększenie prześwitu. W Hanowerze zaprezentowano model VB-FullAir-2C o skoku (w stosunku do zwykłego zawieszenia) 640 mm. Wysokość regulowana jest za pomocą pilota.

Łukasz Lubnau

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony