Części i regeneracja

ponad rok temu  10.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 1 minuta

Dlaczego docisk sprzęgła może pęknąć?

Fot. 1. Przegrzana tarcza sprzęgłowa

Silniki EcoTec produkowane przez Opla są w Polsce bardzo popularnymi jednostkami. Ta sprawdzona konstrukcja od lat napędza kolejne modele niemieckiej marki. Tak jak każdy produkt ewoluuje, tak i Opel wprowadził pewne modyfikacje. W tym artykule skupimy się zmianach związanych z układem przeniesienia napędu oraz ich technicznymi skutkami.

Układ ten wyposażony jest w sztywne koło zamachowe i sprzęgło standardowe – bez układu samoregulacji. Niestety w pewnych przypadkach dochodzi do bardzo szybkiej awarii. Sprzęgło ulega spaleniu już po przejechaniu kilkuset czy kilku tysięcy kilometrów. W najgorszym scenariuszu dochodzi jeszcze pęknięcie płyty dociskowej.
Dlaczego tak się dzieje? Zakres pracy standardowego sprzęgła wynosi 1,5 mm. Po zdjęciu tej grubości materiału z tarczy sprzęgłowej zaczyna się poślizg. Z jakiego powodu sprzęgło ślizga się praktycznie od wymiany? W biuletynie technicznym LuK nr 0030 możemy przeczytać o zmianie głębokości koła zamachowego. Samochody wyprodukowane do maja 2007 roku mają koła zamachowe o głębokości 19 mm. Po tej dacie wszystkie koła mają 21,6 mm. Różnica to 2,6 mm, a to więcej niż zakres kompensacji zużycia standardowego sprzęgła. Jeżeli nie zwrócimy uwagi na ten istotny fakt, nie sprawdzimy, które sprzęgło z tabeli powinno być zamontowane, to z powodu przegrzania może dojść nawet do pęknięcia docisku.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników:

www.repxpert.pl

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 2. Docisk pęknięty na skutek przegrzania
Fot. 3. Service Info opisujące problem doboru sprzęgieł

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony