Paliwa i oleje

7 miesięcy temu  11.09.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dlaczego hybrydy wymagają innego oleju silnikowego?

Samochody hybrydowe przyczyniają się do mniejszego zanieczyszczenia środowiska spalinami, ale ich układ napędowy poddawany jest większym obciążeniom. Efektywne smarowanie pracującego w nich silnika zapewnia olej o odpowiedniej lepkości.

Od 2035 roku w Europie ma obowiązywać zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym. W ich miejsce oferowane będą najprawdopodobniej wyłącznie pojazdy elektryczne. Rozwiązaniem przejściowym są hybrydy, które oferują dzisiaj różne możliwości, jeśli chodzi o ładowanie układu elektrycznego. Z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż hybryd typu plug-in.
Oba rozwiązania wymagają zastosowania innego podejścia do kwestii smarowania niż w pozostałych silnikach spalinowych. Powodem są przede wszystkim krótsze cykle pracy jednostki spalinowej oraz działanie systemu start-stop. Należy więc zapewnić optymalne smarowanie całego układu przy znacznie niższych temperaturach roboczych i w krótszym czasie.
Odpowiedzią na te wyzwania jest syntetyczny olej silnikowy Shell Helix Hybrid 0W-20. Został on opracowany z wykorzystaniem unikatowej technologii Shell PurePlus, która umożliwia spełnienie wielu sprzecznych wymagań: pracy przy dużej rozpiętości temperatur, małych oporów przepływu, czystości silnika oraz sporej odporności na wysoką temperaturę. Dzięki dużej czystości i składowi olej ten wydatnie przyczynia się do redukcji śladu węglowego i ochrony środowiska naturalnego, co łączy się też z rozwojem samochodów hybrydowych.
Co jednak ważne dla kierowcy, Shell Helix Hybrid 0W-20 umożliwia osiągnięcie mniejszego nawet o 3,6% zużycia paliwa*. W praktyce zasięg samochodu na dystansie 640 km może wzrosnąć o kolejne 23 km. Niska temperatura płynięcia oleju zapewnia bowiem szybsze smarowanie wnętrza silnika, a tym samym płynniejszą jazdę. Shell Helix Hybrid gwarantuje również efektywniejsze zabezpieczenie elementów układu napędowego przed mechanicznym zużyciem czy odziaływaniem wody kondensacyjnej bądź kwasów.
– Największym obciążeniem mechanicznym i termicznym dla silnika spalinowego są cykle rozruchu. Praca systemu start-stop potęguje te wyzwania – zwraca uwagę Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale sprzedaży dystrybucyjnej środków smarnych Shell Polska. – W samochodach hybrydowych, w zależności od cyklu, układ włącza się z inną częstotliwością, np. w mieście większa część trasy pokonywana jest w trybie elektrycznym. W tym czasie silnik spalinowy nie zużywa praktycznie paliwa, ale w każdej chwili musi być gotowy, by powrócić do pracy na wysokich obrotach. Typowy olej, nawet syntetyczny, z uwagi na swoją charakterystykę lepkościową nie zapewniłby dostatecznie szybkiego smarowania, dlatego w takich pojazdach należy stosować olej silnikowy o niższej lepkości. Ze względu na większą liczbę zatrzymań i rozruchów spowodowanych przenoszeniem mocy pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym olej silnikowy musi zapewniać większą ochronę przed zużyciem. Shell Helix Hybrid 0W-20 doskonale spełnia te wymagania.

*Na podstawie wyników badania zużycia paliwa ACEA M111 (CEC L-054-96) w porównaniu z branżowym olejem referencyjnym.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony