Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii priorytetami stają się ekologia i ochrona środowiska. Udział w rynku pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych systematycznie rośnie, co jednoznacznie wskazuje na rosnące znaczenie transportu niskoemisyjnego. Konsekwencją tego jest wzrost zapotrzebowania na specyficzne środki smarne do samochodów napędzanych silnikiem innym niż spalinowy. Czy firmy olejowe są gotowe na to wyzwanie?
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec lutego 2021 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t wynosiła ponad 22 tysiące. Prawie połowę aut z wtyczką stanowią pojazdy zarejestrowane w ubiegłym roku. Było ich 9987, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2019 roku. Pojazdów hybrydowych jest w naszym kraju jeszcze więcej. Od stycznia do września 2020 roku polskie urzędy zarejestrowały ponad 46 tysięcy aut z takim napędem. To o 60% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Pojazdy nisko- i zeroemisyjne stanowiły 17,6% wszystkich nowo rejestrowanych samochodów w Polsce w 2020 roku. Segment pojazdów elektrycznych oraz hybryd HEV i PHEV stanowił w 2020 roku 7,1% polskiego rynku.
W ciągu najbliższych 10 lat spodziewany jest jeszcze gwałtowniejszy wzrost rynku samochodów hybrydowych. Ponadto ciągłe zmniejszanie pojemności silników i rozwijający się segment pojazdów hybrydowych będą napędzać zapotrzebowanie na wysoko wydajne i paliwooszczędne środki smarne.
Specyficzne wymagania pojazdu hybrydowego
Niskoemisyjne samochody z silnikami hybrydowymi, ze względu na swoją specyficzną budowę i inny od spalinowego sposób działania, wymagają stosowania specjalistycznego środka smarnego. Przy niższych temperaturach roboczych, wynikających z krótszych okresów pracy silnika, olej silnikowy musi mieć odpowiednią płynność, aby szybciej dotrzeć do poszczególnych elementów jednostki napędowej i gwarantować ich odpowiednią ochronę. Musi także zapewniać lepszą ochronę przed korozją zachodzącą pod wpływem wody kondensacyjnej. Ze względu na większą liczbę zatrzymań i rozruchów silnika spalinowego, który w miarę możliwości jest zastępowany przez silnik elektryczny, olej silnikowy w hybrydzie musi zapewniać większą ochronę przed zużyciem.
– Oleje do silników hybrydowych, a właściwie do silnika spalającego paliwo, to produkty, które powinny posiadać kilka znaczących parametrów – wyjaśnia Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell. – Wynikają one z uwzględniania kwestii wpływu na środowisko naturalne i dbania o nie, na przykład poprzez ograniczanie emisji CO2. Z tego powodu oleje do takich jednostek napędowych są produkowane z baz syntetycznych, na przykład PAO lub GTL. Bazy takie umożliwiają uzyskanie olejów o niskiej lepkości, jak 0W-20, 5W-20 o wysokim wskaźniku lepkości (> 150). Oleje lekkobieżne pozwalają uzyskać oszczędności na zużyciu paliwa, co również obniża emisję CO2 do atmosfery. Jednocześnie olej taki jak Shell Helix Hybrid 0W-20 ma temperaturę płynięcia na poziomie < -50°C, co świadczy o doskonałej płynności i gwarantuje szybkie rozprowadzenie po wszystkich smarowanych części silnika.
Do pojazdów niskoemisyjnych
Jak w przypadku oleju do konwencjonalnej jednostki napędowej, olej do hybrydy powinien być dobrany zgodnie z wytycznymi i spełniać wymagania stawiane przez producenta takiego pojazdu. Przykładem takiego produktu jest olej silnikowy Shell Helix Hybrid, opracowany z myślą o nowoczesnych, paliwooszczędnych silnikach benzynowych stosowanych w pojazdach hybrydowych. Nowy produkt w ofercie Shell może być stosowany w większości pojazdów tego typu, w tym w autach japońskich i amerykańskich producentów. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym zapewnia dłuższą ochronę silnika, hamując proces starzenia się oleju. Shell Helix Hybrid chroni silnik przed zużyciem, wodą i kwasem, gwarantując szybki przepływ do najważniejszych elementów silnika. Doskonale sprawdza się w temperaturze nawet do -40°C, co jest szczególnie ważne dla łatwiejszego rozruchu i szybszego rozgrzania silnika zimą. Podobnie jak inne syntetyczne oleje Shell Helix, również ten wytwarzany jest z wykorzystaniem technologii Shell PurePlus, która umożliwia uzyskiwanie z gazu ziemnego kryształowo czystego oleju bazowego. Jest on praktycznie wolny od zanieczyszczeń występujących w ropie naftowej – stopień oczyszczenia sięga 99,5%. Do tego stosowanie syntetycznego oleju Shell Helix Ultra Hybrid 0W-20 umożliwia nawet o 3,6% większą oszczędność paliwa. Zasięg pojazdu, który na pełnym zbiorniku paliwa przejeżdża zazwyczaj 640 km, po zmianie oleju ze standardowego może wzrosnąć o dodatkowe 23 km.
Niezależnie od marki czy lepkości zastosowanego w pojeździe hybrydowym oleju, bardzo ważne jest regularne wymienianie środka smarnego zgodnie z wytycznymi producenta samochodu, które mogą różnić się w zależności od danego modelu. Postępowanie zgodnie z zaleceniami producenta oraz stosowanie olejów spełniających określone przez niego normy i wymagania pozwoli na bezproblemową eksploatację wozu.
Komentarze (0)