Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

3 godziny temu  27.11.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dlaczego ustawienie geometrii to konieczność?

Każda ingerencja w elementy zawieszenia lub układu kierowniczego bezpośrednio wpływa na ustawienie kół. Najmniejsze odchylenie zbieżności, nachylenia czy wyprzedzenia sworznia zwrotnicy wpływa na zużycie opon, prowadzenie i stabilność pojazdu. Przy coraz bardziej rygorystycznych tolerancjach w nowoczesnych pojazdach nawet drobne odchylenie może powodować zauważalne skutki.

Źle ustawione podwozie powoduje dodatkowe obciążenia elementów, prowadząc do przedwczesnego zużycia lub luzów, co może skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego.

Geometria kół nie podlega obowiązkowej kontroli, jednak jej nieprawidłowość może doprowadzić do niezaliczenia badania.

Oto możliwe skutki:

NIERÓWNOMIERNE LUB NADMIERNE ZUŻYCIE OPON

Zużycie opon jest dokładnie sprawdzane podczas badania technicznego. Widoczne zużycie po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie opony lub nierównomierny bieżnik mogą skutkować niezaliczeniem badania. Takie zużycie jest często bezpośrednim skutkiem nieprawidłowej geometrii kół lub niewłaściwego ciśnienia.

ODMIENNA, NIEPRAWIDŁOWA REAKCJA UKŁADU KIEROWNICZEGO.

Podczas jazdy próbnej diagnosta może zauważyć nieprawidłowe zachowanie pojazdu.  Skrzywiona kierownica, ściąganie pojazdu na jedną stronę lub nienaturalna reakcja układu kierowniczego mogą skłonić diagnostę do dodatkowych kontroli lub uwag w raporcie.

LUZY W ELEMENTACH UKŁADU KIEROWNICZEGO I ZAWIESZENIA.

Jakiekolwiek widoczne uszkodzenia tych elementów oznaczają automatyczne niezaliczenie badania. Dodatkowe obciążenia wynikające z nieprawidłowej geometrii przyspieszają zużycie lub powstawanie luzów, np. na sworzniach zwrotnicy, co również może prowadzić do niezaliczenia badania.

KORZYŚCI TECHNICZNE I BIZNESOWE

Dla warsztatu regularne ustawianie geometrii po naprawach jest nie tylko technicznie uzasadnione, lecz także korzystne biznesowo. Oto korzyści:

  • Gwarancja jakości: mniejsze ryzyko reklamacji lub ponownych wizyt klientów z problemami z prowadzeniem pojazdu.
  • Niższe zużycie paliwa i dłuższa żywotność opon: ta korzyść jest bezpośrednio odczuwalna dla klienta.
  • Lepsze przygotowanie do badania technicznego: szczególnie gdy pojazd ma być sprawdzony w krótkim terminie, kluczowe jest, aby opony i prowadzenie były w porządku.
  • Dodatkowa usługa: odnotowanie ustawienia geometrii na zleceniu i wyjaśnienie powodów podnosi profesjonalizm warsztatu.

KIEDY NALEŻY WYKONAĆ USTAWIENIE GEOMETRII?

Traktuj geometrię jako niezbędny etap końcowy po następujących pracach:

  • Wymiana lub demontaż wahaczy, sworzni zwrotnic, poduszek amortyzatorów, drążków kierowniczych, przekładni kierowniczych lub amortyzatorów
  • Regulacja lub obniżenie zawieszenia (również aftermarket)
  • Naprawy po wypadkach wpływających na ramy pomocnicze lub nadkola
  • Stwierdzenie odchylenia pozycji kół podczas jazdy na wprost, niestabilności jazdy, wibracji kierownicy lub nierównomiernego czy nadmiernego zużycia opon.

PROFESJONALNA PRACA ZACZYNA SIĘ OD POMIARU.

Zainwestuj w nowoczesny zestaw do geometrii 3D lub CCD i zadbaj o przeszkolenie personelu w zakresie wykonywania i interpretowania pomiarów geometrii. Pracuj według standardowej procedury:

  1. Sprawdź ciśnienie w oponach i ich stan wizualny.
  2. Porównaj wartości nachylenia, wyprzedzenia sworznia i zbieżności z wartościami zalecanymi przez producenta.
  3. Wykonaj niezbędne regulacje i udokumentuj wartości końcowe w raporcie.
  4. Poinformuj klienta, zwłaszcza gdy występują odchylenia, których nie da się wyregulować i które mogą skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego.

WYSOKIEJ JAKOŚCI CZĘŚCI ROBIĄ RÓŻNICĘ.

Jakość zamontowanych części decyduje o prawidłowym ustawieniu geometrii kół. W przypadku napraw zawieszenia i układu kierowniczego kluczowe jest stosowanie części wysokiej jakości, zgodnych z OEM. Przykładami są wahacze, sworznie zwrotnic, osłony, końcówki drążków i amortyzatory. Te elementy mają bezpośredni wpływ na prowadzenie, kontakt z nawierzchnią i ogólną stabilność pojazdu. Części niskiej jakości lub niedopasowane szybciej powodują luzy lub odkształcenia. Wpływają również na precyzję ustawienia geometrii, co obniża bezpieczeństwo i komfort.

Samochód naprawiony z użyciem części wysokiej jakości oferuje wyraźnie wyższy komfort jazdy. Zapewnia stabilniejsze prowadzenie i dłuższą żywotność opon oraz podzespołów. Zmniejsza to także ryzyko nowych usterek w krótkim czasie oraz ryzyko negatywnych uwag podczas badania technicznego. Jako właściciel warsztatu lub serwisu samochodowego pokazujesz w ten sposób nie tylko swoje techniczne know-how, lecz także dbałość o bezpieczeństwo i satysfakcję klienta. Najlepsze jest najtańsze, zwłaszcza gdy chodzi o kluczowe elementy podwozia.

PODSUMOWANIE

Ustawienie geometrii kół jest absolutnie konieczne po naprawach zawieszenia lub układu kierowniczego. Dla profesjonalistów świadczy to o umiejętnościach; dla klientów to dodatkowa wartość; a w kontekście badania technicznego to sposób na zmniejszenie ryzyka.

Gdy nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo, diagnosta często zaleca dokładne sprawdzenie lub regulację geometrii, ponieważ nie jest ona objęta badaniem technicznym. Biorąc pod uwagę przyszłe skutki i dodatkowe koszty, warto potraktować tę radę poważnie, będąc odpowiedzialnymi kierowcami.

Eksperci marki SIDEM

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony