Ogumienie

7 godzin temu  19.12.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dlaczego warto regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach?

Bezpieczeństwo na drodze to wypadkowa wielu czynników, od stanu klocków hamulcowych i tarcz, przez jakość amortyzatorów, po prawidłowe działanie świateł. Wśród nich często pomijanym, a niezwykle istotnym aspektem jest odpowiedni poziom ciśnienia w oponach. To właśnie on wpływa m.in. na długość drogi hamowania, przyczepność do nawierzchni czy stabilność jazdy, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Niestety zdarza się, że kierowcy podchodzą po macoszemu do tej sprawy, lekceważąc między innymi wskazania czujników. 

Zimą różnice temperatur potrafią być drastyczne, samochód nocą stoi w minusowych temperaturach, by rano wjechać do ciepłego garażu. To właśnie wtedy dochodzi do zjawiska spadku ciśnienia powietrza w oponach, co może mieć poważne konsekwencje.

Co dzieje się z ciśnieniem zimą?

Z fizycznego punktu widzenia, zimą zimne powietrze kurczy się, co powoduje, że spada ciśnienie w oponach, nawet o 0,2–0,3 bara na każde 10°C spadku temperatury. W praktyce oznacza to, że opony napompowane prawidłowo przy temperaturze +20°C, przy mrozie -10°C mogą być już realnie niedopompowane. Co więcej, wilgotność powietrza również wpływa na zmienność ciśnienia.

Taka sytuacja wydłuża drogę hamowania, zwiększa zużycie paliwa, obniża precyzję prowadzenia i wpływa na szybsze zużycie opon, zwłaszcza na zewnętrznych krawędziach.

Jak prawidłowo kontrolować ciśnienie w oponach?

  • Sprawdzaj na zimnych oponach, czyli zanim ruszysz w trasę. Po przejechaniu kilku kilometrów ciśnienie może być zawyżone.
  • Korzystaj z dobrego manometru  np. na stacji benzynowej lub w serwisie wulkanizacyjnym.
  • Porównuj z zaleceniami producenta informacje znajdziesz w instrukcji pojazdu lub na naklejce (np. przy słupku drzwiowym).

Zimą ciśnienie to więcej niż komfort jazdy

Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do:

  • pogorszenia reakcji pojazdu na ruchy kierownicą,
  • większego ryzyka aquaplaningu (szczególnie na roztopionym śniegu),
  • dłuższej drogi hamowania nawet o kilkanaście procent!

A zbyt wysokie? Może skutkować utratą przyczepności na zakrętach, mniejszym komfortem i szybszym zużyciem środkowej części bieżnika.

- Sprawność układu hamulcowego to podstawa, ale efektywność każdego hamowania zaczyna się tam, gdzie opona styka się z asfaltem. Dlatego podczas zimowych przeglądów, obok kontroli klocków i tarcz, nie zapominajmy o prostym, ale kluczowym nawyku – regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach. Tylko wtedy możemy mówić o realnym bezpieczeństwie na drodze - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony