Inne

ponad rok temu  21.07.2010, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Po udanym wprowadzeniu na rynek równoległych napędów hybrydowych firma Bosch zwiększyła nakłady inwestycyjne w technologie napędowe przeznaczone dla pojazdów stricte elektrycznych. – Ten rodzaj napędu będzie orientował się w przyszłości na indywidualnych potrzebach użytkowników. Samochody elektryczne będą przy tym odgrywać coraz większą rolę – wyjaśnia dr Rolf Bulander, Prezes Zarządu działu Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH.

Samochody elektryczne mają wiele atutów, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, gdzie mogą zmniejszyć obciążenie aglomeracji emisją spalin. Auta zasilane prądem ze źródeł odnawialnych przyczyniają się w dużym stopniu także do obniżenia emisji CO2. Średni i daleki zasięg to nadal domena udoskonalanych, oszczędnych pod względem spalania nisko- i wysokoprężnych silników spalinowych. Pojazdy hybrydowe spełniają wymagania wszystkich trzech profili jazdy, natomiast pojazdy z ogniwami paliwowymi są przeznaczone przede wszystkim do pokonywania długich dystansów. – Dlatego zajmujemy się obydwoma tematami – doskonalimy silniki Diesla oraz silniki benzynowe, a jednocześnie zwiększamy zaangażowanie w działania mające na celu elektryfikację napędów samochodowych – mówi Bulander.

[img_full]7338|8085[/img_full]


Rozwiązania Bosch dla pojazdów hybrydowych już w produkcji seryjnej

Napędy hybrydowe będące kombinacją silnika spalinowego i elektrycznego są pomostem na drodze do aut z napędem czysto elektrycznym. Modele hybrydowe Porsche Cayenne S i Volkswagen Touareg zadebiutowały w tym roku jako pierwsze pojazdy z innowacyjnym, równoległym napędem hybrydowym firmy Bosch. Również koncern PSA prowadzi z firmą Bosch współpracę w zakresie rozwoju pojazdów hybrydowych z silnikami Diesla i napędem elektrycznym na cztery koła, które od roku 2011 mają wejść do produkcji seryjnej. Bosch projektuje i dostarcza moduły energoelektroniczne oraz silniki elektryczne dla koncernu PSA. Utworzony w 2009 roku dział produktowy technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych ma w planach kolejne projekty. W 2004 roku rozpoczęło działalność Biuro projektów technologii hybrydowych, zatrudniające wówczas ok. 100 pracowników. Obecnie nad technologiami dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych pracuje w Boschu ok. 800 pracowników na całym świecie. Doliczyć do nich należy ok. 650 pracowników zatrudnionych przez utworzoną w roku 2008 spółkę SB LiMotive - joint venture Boscha z Samsungiem - która pracuje nad akumulatorami litowo-jonowymi do zastosowań w motoryzacji.

Pierwszym klientem spółki jest BMW. Producent aut z Bawarii będzie zamawiać w SB LiMotive ogniwa akumulatorowe dla elektrycznego modelu Megacity Vehicle.

Pełne portfolio produktów dla napędów hybrydowych i elektrycznych

Bosch dysponuje już pełnym portfolio produktów dla napędów hybrydowych i elektrycznych. Zawiera ono komponenty podstawowe, jak np. moduły energoelektroniczne, które sterują przepływem energii elektrycznej w pojazdach hybrydowych i elektrycznych oraz silniki elektryczne o wysokim momencie obrotowym. W Reutlingen przygotowywana jest właśnie linia do produkcji seryjnej modułów energoelektronicznych, a druga linia, produkująca silniki elektryczne, powstaje w Hildesheim. Do tego dochodzą jeszcze specjalne ładowarki, które w hybrydach Plug-in oraz w autach elektrycznych będą umożliwiały doładowanie akumulatora z gniazda elektrycznego. Celem dalszego rozwoju tych komponentów jest obecnie redukcja ich ciężaru i wielkości konstrukcyjnej, a także poprawa sprawności tak, aby przy danej pojemności akumulatora można było osiągnąć jak największy zasięg pojazdu elektrycznego. Dzięki akumulatorom litowo-jonowym, które powstają w SB LiMotive, Bosch jest już w stanie oferować kompletne napędy elektryczne – od zasobnika energii aż po silnik elektryczny. Blisko 400 milionów euro rocznie Bosch przeznacza na badania i rozwój elektryfikacji napędu.
Zastosowanie napędów hybrydowych i elektrycznych ma wpływ na wiele innych komponentów i systemów w pojeździe, w których rozwój Bosch także inwestuje. Wśród tych komponentów znajdują się np. elektryczne układy wspomagania kierownicy, systemy hamulcowe oraz ESP, przystosowane specjalnie do potrzeb pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych i kontrolujące efektywność hamowania tradycyjnych hamulców ciernych oraz hamowania elektrycznego. W grupie produktów powiązanych znajdują się także efektywne systemy zarządzania energią cieplną dla systemów ogrzewania i klimatyzacji w pojazdach elektrycznych czy też systemy nawigacyjne, obliczające optymalne i energooszczędne trasy przejazdu.

[img_full]7338|8087[/img_full]


Elektromobilność to więcej niż tylko komponenty do napędów
Dzięki swojemu know-how firma Bosch wnosi znaczący wkład w analizę, ocenę i dalszy rozwój techniki, infrastruktury i koncepcji mobilności, tworząc tym samym warunki przyjazne dla sukcesywnego wprowadzania pojazdów elektrycznych na rynki światowe. Według prognoz Bosch w 2020 roku po ulicach jeździć będzie ok. 3 miliony pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu Plug-in oraz ok. 6 milionów samochodów hybrydowych przy ogólnej liczbie ok. 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów. Liczba ta może się jednak zmienić, w zależności od przyszłych przepisów ustawowych, rosnących cen paliwa oraz postępu w dziedzinie technologii akumulatorowych. Jednak nawet jeśli dalsza przyszłość należy do pojazdów elektrycznych, jasne jest, że w ciągu najbliższych 20 lat na rynku dominować będą wciąż silniki spalinowe.

GALERIA ZDJĘĆ

Długofalowa strategia na rzecz elektromobilności
Długofalowa strategia na rzecz elektromobilności
Długofalowa strategia na rzecz elektromobilności

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony