Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Do spinania sprężyn

W aktualnym stanie techniki motoryzacyjnej do spinania i rozpinania sprężyn na amortyzatorach samochodowych, w tym do spinania kolumn McPhersona, są stosowane różnego rodzaju ściągacze ręczne z wykorzystaniem tak zwanych śrub rzymskich lub wymiennych uchwytów (talerzy). Rozwiązania te są czasochłonne, wymagają doboru do każdego rozmiaru sprężyny innego oprzyrządowania, przy pracy dużego wysiłku fizycznego, oraz nie zabezpieczają mechanika przed skutkami pęknięcia ściskanej sprężyny lub jej gwałtownego wypadnięcia z uchwytów. Gdańska firma NAGENGAST – od kilkudziesięciu lat specjalizująca się w regeneracji oraz wymianach amortyzatorów samochodowych – opracowała, opatentowała i ostatnio uruchomiła produkcję nowatorskiego uniwersalnego przyrządu o napędzie elektrycznym do spinania sprężyn na amortyzatorach samochodowych wszystkich marek (fot. 1).



Istotą tego rozwiązania jest konstrukcja przyrządu zawierająca w górnej części dwa haki do chwytania górnego zwoju ściskanej sprężyny, a w części środkowej ramę nośną z saniami, po których, liniowo w płaszczyźnie pionowej przemieszcza się wózek ze specjalnym uchwytem mocującym amortyzator z talerzem pod sprężynę. Uchwyt jest tak skonstruowany, że umożliwia szybkie, przy pomocy jednego pokrętła, zamocowanie w nim dowolnego amortyzatora samochodu osobowego lub dostawczego, w tym co jest istotne, również dowolnej kolumny z piastą koła (fot. 2).



Dodatkowo, za pomocą dwóch pokręteł można płynnie odchylać zamocowany amortyzator do 25 stopni od pionu we wszystkie strony, co umożliwia precyzyjne osadzenie górnego zwoju sprężyny w gnieździe poduszki amortyzatora. Wózek otrzymuje ruch liniowy od gniazda z gwintem i napędowej śruby odbierającej ruch obrotowy od pasowej przekładni oraz elektrycznego silnika o zmiennym kierunku obrotów zabudowanych w dolnej części ramy nośnej. Napęd mechaniczny eliminuje wysiłek fizyczny i nie wymaga przebywania mechanika w bezpośredniej bliskości ściskanej sprężyny, co czyni obsługę przyrządu bezpieczną. Przyrząd charakteryzuje się prostą i lekką konstrukcją, łatwą obsługą, niewymagającą wysokich kwalifikacji od mechanika, a także, co nie jest bez znaczenia, skraca czas procesu rozpinania i spinania sprężyny na amortyzatorze do kilku minut. Prototypowy egzemplarz przyrządu od kilku już lat jest bezawaryjnie używany w firmie NAGENGAST i w tym czasie spięto na nim bezproblemowo kilka tysięcy sprężyn.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony