Paliwa i oleje

wczoraj  05.08.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Dobór i eksploatacja oleju w motocyklu. Praktyczny przewodnik
Strona 1 z 2

Zużyty olej zawiera zanieczyszczenia i produkty spalania zmywane ze ścianek oraz kwasy, które tworzą ze spalin tlenki azotu i siarki. Do wnętrza silnika może dostawać się również woda w postaci pary wodnej. Nowy olej silnikowy ma odczyn zasadowy, który zmienia się wraz z przebiegiem.

Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna, nawet jeśli motocykl pokonuje niewielkie przebiegi roczne, w szczególności na krótkich dystansach. Taka eksploatacja degraduje olej, co powoduje szybsze zużycie silnika. Niezależnie od jakości oleju podczas pracy jednostki dostaje się do niego paliwo oraz skrapla para wodna, które na krótkich dystansach nie mają szans na odparowanie, tak jak ma to miejsce podczas długich dystansów w dobrze rozgrzanym silniku. 

Oszczędność czy bezpieczeństwo?
Koszt oleju silnikowego stanowi niewielką część wydatków ponoszonych na motocykl. Wybierając odpowiedni środek smarny, możemy sporo zaoszczędzić – ten o niskiej jakości lub zużyty nie spełni swojej roli i może być powodem wielu problemów, takich jak:

  • Tworzenie osadów. Możliwa przyczyna: zużyte dodatki lub zanieczyszczony olej. Możliwe konsekwencje: samozapłon, spadek mocy, dymienie.
  • Zużycie ścierne. Możliwa przyczyna: cząstki ścierne w oleju silnikowym, zużycie dodatków uszlachetniających, zanieczyszczenie, zbyt niski poziom oleju. Możliwe konsekwencje: defekt podzespołu lub awaria silnika.
  • Wzrost lepkości oleju. Możliwa przyczyna: zużycie dodatków uszlachetniających, utlenienie i zanieczyszczenia. Możliwe konsekwencje: zła cyrkulacja oleju, zużycie kluczowych elementów silnika, awaria mechaniczna.
  • Degradacja termiczna. Możliwa przyczyna: zużycie dodatków uszlachetniających, utlenienie oleju, przegrzewanie silnika. Możliwe konsekwencje: wzrost gęstości, niedobór oleju, problem z uruchomieniem zimnego silnika, awaria silnika.
  • Problem z cyrkulacją. Możliwa przyczyna: usterka pompy oleju, zatkane kanaliki, zbyt niski poziom oleju. Możliwe konsekwencje: niskie ciśnienie oleju, zużycie kluczowych elementów silnika, problem mechaniczny.

Tym problemom możemy zapobiec, stosując olej silnikowy wysokiej jakości oraz regularnie go wymieniając, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Produkt wysokiej jakości zawiera wszystkie dodatki uszlachetniające potrzebne do zabezpieczenia silnika, nie ma więc potrzeby kupowania dodatków chemicznych do oleju lub płynów do płukania.

Nie ma też potrzeby częstszych wymian niż zaleca producent pojazdu. Jedyny wyjątek stanowi użytkowanie w trudnych warunkach, wówczas należy wymieniać olej częściej. Jeśli jeździsz turystycznie, na długich dystansach, to silnik i olej lepiej pracują, więc przy wysokiej jakości oleju niewielkie przekroczenie przebiegu do wymiany nie stanowi problemu.

Normy API i JASO
Olej silnikowy dobierz zgodnie z wymaganiami z instrukcji obsługi. Pamiętaj, że najczęściej są to wymagania minimalne, więc zwykle nie ma przeszkód, by zastosować lepszy produkt. Jednak pod uwagę weź także dotychczasowy sposób eksploatacji. Wśród szerokiej oferty rynkowej warto zwrócić uwagę na oleje silnikowe Silkolene z serii XP (eXtreme Performance). Jak dobrać odpowiedni? Skorzystaj z internetowej wyszukiwarki na stronie www.silkolene.com.

Oleje są klasyfikowane według jakości i lepkości, o czym informują specjalne oznaczenia i symbole na opakowaniu:

  • API (American Petrol Institute). Jest to klasyfikacja jakościowa oleju. Pierwsza litera, czyli S, oznacza olej do silników z zapłonem iskrowym. Druga określa klasę jakości – im dalsza litera alfabetu, tym wyższa klasa oleju (aktualnie najwyższa klasyfikacja oleju motocyklowego to API SP). 
  • JASO (Japan Automobile Standards Organization). Klasyfikacja opracowana przez japońskich producentów motocykli jest obecnie najważniejsza dla olejów do motocyklowych czterosuwów. MA to oleje do silników z mokrym sprzęgłem, a MB – do silników, w których nie ma mokrego sprzęgła lub pracuje w osobnym oleju. Norma MA została w 2011 r. podzielona na MA-1 i MA-2. Przy określaniu tej kategorii mierzy się dwa momenty obrotowe: przenoszony przez sprzęgło w warunkach poślizgu (cechuje pracę sprzęgła przy ruszaniu) i przenoszony przy braku poślizgu (zesprzęglone sprzęgło), mierzy się też czas przejścia sprzęgła od pracy w poślizgu do pracy bez niego (ważne przy ruszaniu). Certyfikat MA-2 potwierdza także, że olej może być zastosowany w silniku z katalizatorem. Zgodność z klasą MA-2 potwierdza numer certyfikatu JASO umieszczony na etykiecie oleju.

Klasa lepkości
Lepkość jest miarą tarcia wewnętrznego cieczy, które przeciwstawia się przesuwaniu warstw oleju względem siebie. Organizacja SAE klasyfikuje oleje, mierząc dla klas zimowych temperaturę, przy której olej umożliwia uruchomienie silnika zimą, oraz temperaturę pompowalności oleju, a dla klas letnich – lepkość kinematyczną (w 100°C) i dynamiczną (w 150°C). Obecnie w motocyklach stosuje się 6 klas zimowych – liczby 0, 5, 10, 15, 20 i 25, oznaczonych literą W (winter), i 5 klas letnich – liczby 20, 30, 40, 50 i 60.

Współczesne oleje motocyklowe można eksploatować przez cały rok. Świadczy o tym podwójne oznaczenie, np. 10W-30. Zakres temperatur ich stosowania jest szeroki, np. olej 5W-40 zapewnia dobre smarowanie oraz łatwy rozruch w niskich (jak SAE 5W) i w wysokich temperaturach (jak SAE 40). W książce serwisowej producent często podaje wymagane klasy lepkości oleju dla warunków klimatycznych, w których motocykl jest eksploatowany. 

Jakie informacje zawiera etykieta przednia i tylna

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony