Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  04.08.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dobór właściwego koloru lakieru renowacyjnego

Dla laika dopasowanie koloru lakieru w naprawianym pojeździe może wydawać się sprawą łatwą – wystarczy sprawdzić kod koloru oraz skorzystać z odpowiedniej receptury, która jest mu przypisana. Jednak każdy specjalista wie, że dobór koloru często przysparza wielu problemów.

Wynika to między innymi z uwarunkowań powstających już na etapie produkcji samochodu. Najczęściej wprowadzenie nowego koloru przez producenta samochodów rozpoczyna się wraz z ustaleniem z dostawcą lakieru tzw. Master Sample, czyli wzorca koloru. Następnie, przed wprowadzeniem koloru do seryjnej produkcji, pracownicy lakierni wraz z dostawcami starają się tak przygotować lakier oraz ustawić parametry linii produkcyjnej, aby uzyskać kolor zgodny z tym wzorcem. Czasami okazuje się to niemożliwe, w takim przypadku dostawca ustala z fabryką tzw. standard produkcyjny, który staje się wzorcem koloru dla danej fabryki.
Ponieważ lakiery dostarczane są w oddzielnie przygotowanych partiach, już po rozpoczęciu produkcji mogą wystąpić problemy z utrzymaniem tego samego odcienia. Do tego dochodzą możliwe zmiany w ustawieniach urządzeń w lakierni czy potencjalna zmiana dostawcy lakieru. Wszystko to powoduje, że drobne różnice kolorystyczne są w zasadzie nieuniknione. Szczególnie często problem ten pojawia się w przypadku kolorów z efektem, wówczas nawet poszczególne elementy karoserii tego samego auta mogą się nieznacznie od siebie różnić.


Liczba i stopień odchyleń kolorystycznych występujących dla danego koloru na rynku zależy od trzech czynników: liczby fabryk, w których stosowany jest dany kolor, liczby dostawców lakieru oraz stopnia kontroli na poszczególnych liniach produkcyjnych. W przypadku dużych odchyleń wprowadzane są warianty danego koloru.
Jak z tymi różnicami radzą sobie dostawcy lakierów renowacyjnych? Sytuacja wymusza na nich systematyczne śledzenie kolorystyki samochodów trafiających na rynek. Pierwszy krok to zdobycie oficjalnego standardu koloru i przygotowanie według niego receptury standardowej. Następnie systematycznie sprawdzane jest, czy kolor samochodów opuszczających fabryki pozostaje w tolerancji do standardu. Kontrola ta odbywa się poprzez systematyczny pomiar koloru na nowych samochodach za pomocą urządzenia zwanego spektrofotometrem. Każdy wykonywany pomiar jest porównywany ze standardem, istniejącymi wariantami oraz poprzednio wykonanymi pomiarami. Pomiary są wykonywane systematycznie przez cały okres życia danego koloru na samochodach różnych modeli, pochodzących z różnych fabryk, co pozwala statystycznie opisać zróżnicowanie koloru na globalnym rynku. Kiedy zebrane pomiary wskazują na pojawienie się dużego odchylenia kolorystycznego, zostaje wprowadzony nowy wariant danego koloru.

W ten sposób lakiernik dokonujący naprawy uszkodzonego samochodu staje przed o wiele trudniejszym zadaniem niż proste odczytanie kodu koloru z tabliczki znamionowej. Musi wybrać jego odpowiedni wariant. Istnieje szereg narzędzi ułatwiających mu to zadanie. Przede wszystkim jest to dokumentacja kolorystyczna zawierająca wizualizację poszczególnych wariantów w postaci wzorników pokrytych lakierem. Narzędzie to umożliwia wzrokowe dopasowanie koloru.
Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest dokonanie pomiaru koloru na pojeździe za pomocą spektrofotometru. Doskonałym przykładem tego typu narzędzia jest oferowane przez AkzoNobel urządzenie firmy BykMac o nazwie Automatchic, które w połączeniu z oprogramowaniem Color Manager pozwala wybrać najlepszy wariant i zoptymalizować recepturę tak, by kolor idealnie pasował do naprawianego samochodu.
Po uzyskaniu dokładnego odwzorowania koloru proces kolorystyczny przestaje zależeć od precyzyjnych technologii cyfrowych oraz pomiarów dokonywanych przez specjalistów kolorystycznych. Na tym etapie to od profesjonalizmu i umiejętności lakiernika zależy, czy wykonana naprawa będzie niewidoczna i satysfakcjonująca dla klienta, który pozostawił swe auto w serwisie. Poza jego fachową wiedzą na końcowy rezultat w postaci dobrze dopasowanego koloru mają wpływ między innymi także narzędzia stosowane podczas aplikacji lakieru, techniki aplikacji, kształt obiektu oraz źródło światła. Dlatego tak ważne są szkolenia personelu lakierni w tym zakresie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony