Paliwa i oleje

ponad rok temu  12.06.2014, ~ Administrator   

Dodatki do paliwa – Liqui Moly radzi

Jak dobrze wiemy, jakość paliw stosowanych do zasilania silników spalinowych ma ogromny wpływ na ich osiągi oraz trwałość. Zastosowanie paliwa z niewłaściwym składem lub zbyt dużą ilością zanieczyszczeń może dać natychmiastowy skutek w postaci spadku mocy czy unieruchomienia silnika. Jeśli natomiast odstępstwa od normy jakości paliwa są niewielkie, to destrukcja elementów układów zasilania postępuje powoli i jest trudna do zauważenia przez użytkownika samochodu.

Warto pamiętać, że przez układ zasilania samochodu przepływają ogromne ilości paliwa i nawet jeśli jest ono zgodne z normami, to również może powodować powstawanie tzw. nagarów na elementach układu zasilania czy w komorze spalania silnika. W sytuacji, gdy ewidentnie zostało zatankowane złe paliwo, jedyną słuszną metodą postępowania będzie wypompowanie wadliwej substancji z samochodu, a następnie przepłukanie układu zasilania i wymiana filtra paliwa. Natomiast efekty powolnego, destrukcyjnego działania paliwa można w znacznym stopniu niwelować przez stosowanie odpowiednich dodatków. Na rynku motoryzacyjnym znajduje się ogromna liczba produktów tego typu, pochodzących od różnych producentów i według ich zapewnień działających bardzo skutecznie. Czym się kierować przy doborze dodatków do paliwa? Jak radzi Rafał Kobza, Manager ds. Wsparcia Technicznego Liqui Moly Polska Sp. z o.o., w celu uzyskania pozytywnego działania dodatków do paliw należy pamiętać o dwóch istotnych czynnikach. Pierwszym jest stosowanie produktów pochodzących od sprawdzonego, renomowanego producenta. Drugim – odpowiednie działanie produktu.


- Należy zadać pytanie o pożądany efekt, jaki chcemy osiągnąć, a następnie, jaki produkt pomoże w osiągnięciu tego celu – tłumaczy ekspert. - Uważajmy na „cudowne” dodatki, które według zapewnień ich producenta mają niwelować większość problemów występujących w czasie eksploatacji silnika. Efekty działania takich preparatów bywają często bardzo wątpliwej jakości. Na podstawie wybranych produktów Liqui Moly przedstawimy, jak za ich pomocą można wpłynąć na poprawę osiągów i trwałość silnika. Podejmując temat dodatków do paliwa, należy w pierwszej kolejności dokonać wyraźnego podziału na te przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych.

Podstawowe cele stosowania dodatków do benzyny to:
- polepszenie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej,
- zapobieganie odkładaniu się osadów na elementach układu zasilania (np. na wtryskiwaczach) i w komorze spalania (zawory, tłoki),
- czyszczenie silnika z osadów już wytworzonych,
- zapobieganie korozji elementów układu zasilania,
- zwiększenie liczby oktanowej paliwa.

Nawet w paliwach spełniających obowiązujące normy znajduje się pewna ilość substancji odkładających się np. na wtryskiwaczach. Nieuniknione jest też występowanie w paliwie śladowej ilości wody. Aby zniwelować negatywny wpływ tych czynników, można zastosować środek do ochrony układu wtryskowego (nr art. 5108).
W procesie spalania paliwa powstaje pewna ilość popiołów, które mogą osadzać się w postaci nagaru w komorze spalania i na zaworach. Duża ilość osadów w komorze spalania może prowadzić do spalania stukowego, natomiast zanieczyszczenie zaworów pogarsza wymianę ładunku, a co za tym idzie – osiągi silnika. Zjawisko to nasila się przy eksploatacji pojazdu w ruchu miejskim. Nagary takie można usunąć przy pomocy oczyszczacza zaworów (nr art. 1014).
Osobną grupę stanowią dodatki do silników zasilanych olejem napędowym. Cele, które można osiągnąć przy ich pomocy, są podobne jak w przypadku silników benzynowych (zapobieganie tworzeniu się osadów, ochrona przed korozją, czyszczenie osadów, polepszenie spalania), występuje jednak kilka istotnych różnic. Pierwszą jest zdolność paliwa do samozapłonu (tzw. liczba cetanowa). Im jest ona wyższa, tym łatwiejszy rozruch i lepsze spalanie paliwa. Proces spalania oleju napędowego można poprawić, stosując modyfikator paliwa Diesel (nr art. 2663).

Kolejną różnicą jest występująca w niskich temperaturach tendencja do wytrącania się z oleju napędowego parafiny. Prowadzi to do zablokowania filtra paliwa i unieruchomienia silnika. Zjawisko to można zniwelować, stosując depresator Liqui Moly (nr art. 8344). W przypadku układów zasilania nowoczesnych silników wysokoprężnych (Common Rail, pompowtryskiwacze) dużo większego znaczenia niż przy silnikach benzynowych nabiera kwestia zapobiegania osadzaniu się w nich zanieczyszczeń. Z powodu bardzo małych tolerancji wykonania tych układów nawet niewielkie ilości osadów mogą powodować niewłaściwą pracę, a nawet całkowite uszkodzenie np. wtryskiwaczy. Znacznie większe są także koszty ewentualnych napraw. Można temu zapobiec, stosując prewencyjnie odpowiednie dodatki. Istotne jest też, że produkty te poprawiają własności smarne paliwa, a co za tym idzie, ograniczają zużycie precyzyjnych elementów układu zasilania. W przypadku Liqui Moly dobrym przykładem jest tutaj dodatek do Common Rail (nr art. 2185). W nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi montowane są obecnie tzw. filtry cząstek stałych (DPF). Stwarzają one użytkownikom, zwłaszcza tym wykorzystującym pojazd wyłącznie na krótkich odcinkach, wiele problemów eksploatacyjnych. Można temu zapobiec, stosując dodatek do ochrony filtra DPF (nr art. 2650).

Opisując niekorzystne zjawiska możliwe do zniwelowania wskutek odpowiednio dobranych dodatków, przedstawiono tylko kilka z szerokiej gamy produktów Liqui Moly. Szczegółowe charakterystyki oraz przeznaczenie poszczególnych produktów są dostępne na firmowej stronie internetowej i w drukowanych katalogach.
- Dzięki odpowiedniemu doborowi i użytkowaniu dodatków można widocznie polepszyć pracę silnika i ograniczyć koszty ewentualnych napraw. Polepszenie pracy jednostki napędowej oznacza również zmniejszenie zużycia paliwa, a więc dzięki stosowaniu odpowiednich dodatków do paliw można ograniczyć koszty użytkowania samochodu – podsumowuje Rafał Kobza.

B1 - prenumerata NW podstrony

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony