Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Dogrzewanie silników

wysokoprężnych TDI

Silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim odznaczają się wysoką sprawnością, co powoduje, że w fazie rozgrzewania, przy niskiej temperaturze zewnętrznej, mogą pojawić się problemy z osiągnięciem w szybki sposób optymalnej temperatury pracy silnika. Dlatego firma Volkswagen wprowadziła do niektórych silników TDI dodatkowy układ dogrzewania cieczy chłodzącej, składający się ze świec żarowych, które wbudowane są w obwód chłodzący silnika.

Schemat układu sterowania silnika EDC – VW Golf IV 1.9 TDI, AGR.

W tych przypadkach elektroniczny układ sterowania silnika EDC musi posiadać dodatkową funkcję, która umożliwi wysterowanie świec żarowych dogrzewających ciecz chłodzącą. Sterownik silnika ma dwa wyjścia (dwie końcówki mocy) - patrz schemat. Umożliwiają one wysterowanie dwóch przekaźników obsługujących świece żarowe dogrzewania układu chłodzącego. Na przykładzie schematu układu do silnika 1.9 TDI o oznaczeniu AGR widać, że przekaźnik o oznaczeniu K3 obsługuje dwie świece żarowe dogrzewania cieczy chłodzącej, natomiast K4 tylko jedną. Podział ten związany jest z możliwością dostosowania obciążenia ze strony owych świec żarowych do aktualnego obciążenia alternatora, które znane jest sterownikowi silnika na podstawie informacji z zacisku DF alternatora. Do poprawnego działania systemu dogrzewania cieczy chłodzącej, oprócz wymienionego sygnału DF, sterownik silnika wykorzystuje informacje z czujnika temperatury w układzie dolotowym powietrza oraz czujnika temperatury silnika. System dogrzewania uaktywniany jest przy temperaturze w układzie dolotowym powietrza poniżej 5o C, wyłączany natomiast w momencie, gdy ciecz chłodząca silnika osiągnie optymalną temperaturę. Opisany system dogrzewania cieczy chłodzącej silników TDI nie jest stosowany w pojazdach przeznaczonych na rynki o bardzo łagodnym klimacie lub samochodach z fabrycznym ogrzewaniem postojowym.

Jacek Pochopień
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony