Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dopasowanie koloru Szkoła lakiernicza PPG (1)

Zapraszamy do nowego cyklu, poświeconego renowacji samochodów. Przy współpracy z firmą PPG Industries Poland, postaramy się przybliżyć tajniki sztuki lakierniczej we wszystkich etapach procesu naprawy.

Zwieńczeniem naprawy lakierniczej jest uzyskanie efektu niewidocznego przejścia między naprawianym obszarem, a powłoką oryginalną. Naprawa wykonana nawet na najwyższym poziomie, której poszczególne etapy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki lakierniczej, spełznie na niczym, jeżeli będzie widoczna różnica w kolorach. Dopasowanie idealne nie jest możliwe (ze względu na “starzenie się” lakieru fabrycznego pod wpływem działania czynników atmosferycznych, różną percepcję kolorów przez ludzi, itd.). Rozwiązaniem jest stosowanie różnych technik minimalizujących te różnice, takich jak cieniowanie. Jednak umiejętne wykorzystanie wiedzy z zakresu kolorymetrii oraz postępowanie według zaleceń producentów systemów lakierniczych, pozwoli uzyskać bardzo dobre wyniki, eliminując konieczność robienia poprawek.


Postrzeganie koloru w różnym oświetleniu.


Oto najważniejsze informacje z teorii koloru, pozwalające zrozumieć zasady dopasowywania kolorów:
- Im dłużej patrzy się na dopasowywany kolor, tym trudniej jest ocenić, czy wybrany wariant jest najlepszy. Jest to związane z funkcjonowaniem mózgu człowieka. Długie wpatrywanie się jest męczące dla oczu i zakłóca komunikację między wzrokiem a mózgiem. Dlatego, jeśli nie można podjąć szybko decyzji o poprawności wyboru, należy odłożyć tą pracę na kilka minut, pozwolić odpocząć oczom i dopiero wtedy ponowić próbę.
- Należy z uwagą dozować ciemne pigmenty. W przypadku ich nadmiernej ilości, rozjaśnienie mieszanki pozwalające na uzyskanie poprawnej receptury będzie niezmiernie trudne.
- W zależności od barwy światła zmienia się postrzeganie kolorów. Wiarygodną ocenę daje jedynie światło białe (dzienne). W każdym innym świetle barwy będą zafałszowane, ponieważ sztuczne światło emituje tylko pewną część widma. To zjawisko jest nazywane absorpcją selektywną.
- Należy być świadomym, jaki rodzaj oświetlenia jest zainstalowany w warsztacie. W świetle wolframowym wszystko ma cieplejsze barwy, podczas gdy oświetlenie fluorescencyjne uwidacznia przede wszystkim niebieskie i zielone składniki koloru. Lampy sodowe również mają znaczny wpływ na postrzegane kolory, gdyż emitują tylko zielony i żółty wycinek widma.
- W przypadku dobarwiania pigmentami spoza receptury, może pojawić się zjawisko metameryzmu: w świetle dziennym naprawa jest niewidoczna, natomiast przy sztucznym świetle (na przykład pod latarnią) wyraźnie widać różnice w kolorach.
- Wynikiem dobarwiania pigmentami sąsiadującymi ze sobą na kole kolorów będzie uzyskanie czystych odcieni. Jeżeli natomiast zmieszane zostaną pigmenty z przeciwnych stron, powstanie kolor zbrudzony.
- Sfałszowanie postrzeganych barw może być spowodowane również przez kolory ścian i urządzeń w warsztacie. Mogą się one odbijać na lakierze samochodu, zniekształcając w ten sposób jego prawdziwy odcień.
Znajomość problematyki kolorymetrii to nie wszystko. Właściwe dopasowanie koloru będzie możliwe dopiero wtedy, gdy wiedza o kolorach będzie umiejętnie połączona z przestrzeganiem zasad postępowania z systemami lakierniczymi:
1.) Naprawy należy dokonywać stosując produkty z jednej marki i linii produktów. Wykorzystywanie różnych marek na poszczególnych etapach renowacji może spowodować powstanie wad, zmuszających lakiernika do rozpoczęcia pracy od nowa.
2.) Przed wstawieniem nowego pigmentu do mieszalnika, należy go wymieszać ręcznie.
3.) Mieszalnik powinien być uruchamiany minimum dwa razy dziennie: na 15 minut rano i popołudniu.
4.) Należy dbać o czystość dzióbków dozujących pigment, nakręcanych na puszki.
5.) Należy zachować czystość miejsca pracy oraz odzieży roboczej. W szczególności zadbać o czystość wagi.
6.) Należy upewnić się, że cały sprzęt jest sprawny i poddawany regularnym przeglądom.
7.) Należy umiejscowić wagę w miejscu wolnym od drgań i przeciągów – czynników zakłócających jej pracę.
8.) Trzeba używać katalogu wariantów do zidentyfikowania koloru najbardziej zbliżonego do lakieru na samochodzie.
9.) Należy dokładnie wymieszać lakier przed aplikacją.
10.) Należy sprawdzić, czy jest w pistolecie ustawione jest właściwe ciśnienie, a także dbać, by do mieszanki lakieru dodano odpowiednie rozcieńczalniki i aktywatory.
11.) Należy robić natryski próbne, aby uzyskać najbardziej wiarygodną próbkę wymieszanego koloru.

Katalog odcieni pozwala dobrać kolor najbliższy oryginałowi.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony