Szerokie portfolio Ravenol pozwala idealnie dopasować produkt i gwarantuje optymalne warunki pracy, czego dowodem są liczne aprobaty i specyfikacje producentów
Nieustanny rozwój manualnych i automatycznych skrzyń biegów stawia przed producentami olejów coraz większe wymagania. Duża moc, wysoki moment obrotowy i wszechobecny downsizing powodują, że od płynów ATF wymaga się coraz więcej.
Aktualnie średni przebieg pojazdu jeżdżącego po polskich drogach to kilkaset tysięcy kilometrów. Aby skrzynia biegów czy elementy z nią współpracujące pracowały w optymalnych warunkach i bezawaryjnie, należy regularnie je serwisować.
Jeszcze kilka lat temu wśród producentów pojazdów popularnym stwierdzeniem było „life time fill” – olej na cały okres użytkowania, bez potrzeby wymiany. Doświadczenie pokazało jednak, że idea Ravenol – poparta wieloletnimi badaniami – sprawdza się w praktyce. Obserwujemy ogromne zmiany w podejściu producentów pojazdów, którzy zalecają wymianę olejów nawet już co 30 tys. km, niezależnie od tego, czy jest to automatyczna, czy manualna skrzynia biegów lub skrzynka rozdzielcza. Skąd taka zmiana? Częste awarie, większe wymagania i zalecenia producentów skrzyń biegów stały się faktem.
Dodatki do olejów – jakie są ich zadania?
Przyjrzyjmy się dodatkom dyspergująco-myjącym odgrywającym ważną rolę w utrzymaniu odpowiednich parametrów oleju w czasie jego eksploatacji, a których zawartość i jakość potrafią być bardzo różne. Podczas pracy w skrzyni biegów właściwości oleju zmieniają się, między innymi przez gromadzące się w nim różnego typu zanieczyszczenia, powodujące pogorszenie warunków smarowania i przyspieszenie zużycia. Zanieczyszczeniem oleju nazywa się każdą substancję, która olejem nie jest i nie stanowi jego integralnej części. Wśród zanieczyszczeń olejów smarnych wyróżnić można wilgoć, powietrze i największą grupę – zanieczyszczenia stałe, do których zalicza się:
- pył z powietrza,
- koks,
- popiół,
- produkty zużycia tribologicznego skrzyni,
- produkty korozji,
- cząstki powłok itd.
Obecność zanieczyszczeń stałych w olejach jest bardzo szkodliwa. Powoduje zakłócenia w pracy układów smarowania, zwiększenie zużycia tribologicznego współpracujących elementów, a nawet ich zniszczenie. Degradacja tego medium jest procesem zależnym od czasu i warunków eksploatacji, typu skrzyni i jej stanu technicznego, a także jakości użytego do smarowania oleju. Ze względu na duże niebezpieczeństwo ze strony zanieczyszczeń stałych w oleju smarowym skrzynie wyposaża się w filtry, jednak te, choć pomocne, nie są zdolne do pełnego oczyszczania oleju w skrzyni biegów w trakcie eksploatacji. Należy też mieć na uwadze fakt, że w niektórych modelach skrzyń filtry bywają zabudowane wewnątrz i w związku z tym mogą być wymieniane tylko podczas ich kapitalnego remontu.
Detergenty
Detergenty (czynniki myjące) są pochodzenia organicznego i rozpuszczają się w oleju. Najczęściej są to związki soli wapnia, magnezu, sodu i baru. Z natury są one spolaryzowane, co pozwala im przyczepiać się do powierzchni, na którą oddziałują. Usuwają depozyty z powierzchni poddanej ich działaniu, a następnie tworzą na tej samej powierzchni chemiczny film zabezpieczający przed ich ponownym osadzaniem. Neutralizują kwaśne produkty dzięki wchodzeniu w reakcje chemiczne z kwasami, przekształcając je w nieszkodliwe, obojętne substancje chemiczne. Każdy detergent dodawany jest do oleju w ograniczonej ilości, zatem ilość cząsteczek (depozytów i kwasów), które są wymywane i neutralizowane przez detergent, jest ograniczona, a sprawność substancji spada po wyczerpaniu jego rezerw. Skutkiem może być tworzenie się depozytów na powierzchniach i wzrost zakwaszenia oleju, co ostatecznie prowadzi do degradacji jego lepkości.
Dyspergatory
Dyspergatory (rozpraszacze) to dodatki do olejów smarowych, których zadaniem jest zabezpieczenie krytycznych powierzchni przed tworzeniem się osadów, nagarów i laków. Utrzymują w rozproszeniu produkty uboczne powstające podczas eksploatacji skrzyni, umożliwiając ich usunięcie w trakcie wymiany oleju. Zadania dodatków dyspergujących to:
- utrzymanie zanieczyszczenia w rozproszeniu,
- przeciwdziałanie tworzeniu się osadów (szlamów),
- przeciwdziałanie formowaniu się większych cząsteczek, mających wpływ na degradację powierzchni,
- przeciwdziałanie niepożądanemu wzrostowi lepkości oleju,
- zabezpieczanie przed tworzeniem się depozytów związanych z utlenianiem.
Dyspergatory otaczają poszczególne cząsteczki zanieczyszczeń, formując micele, przez co tracą one zdolność do łączenia się w większe konglomeraty, które mogłyby powodować na przykład zmniejszenie przepływu lub kompletne zablokowanie kanałów płyty sterującej czy uszkodzenia współpracujących elementów, gdyby dostały się między pracujące powierzchnie. Dodatkowo, korzystając ze spolaryzowanej budowy, odpychają rozdrobnione cząsteczki od powierzchni komponentów skrzyni, utrudniając tworzenie złogów.
Produkty Ravenol – gwarancja najlepszej jakości
O jakości oleju świadczy to, na ile dopasowany jest do wymagań producentów konkretnych skrzyń biegów i technologii ich produkcji. W przypadku olejów Ravenol obie te cechy są na najwyższym poziomie.
Ravenol od początku stawia na najwyższej jakości formulacje, które idealnie spełniają normy producentów skrzyń biegów. Taka polityka powoduje, iż produkty Ravenol można znaleźć w wielu pojazdach jako first service fill. Obecnie w ofercie firmy jest prawie 80 referencji ATF i MTF. Tak szerokie portfolio w pełni zaspokaja potrzeby mechanika podczas serwisu. Środki do automatycznych i manualnych skrzyń biegów, mechanizmy różnicowe, konwertery, sprzęgła mokre, skrzynki rozdzielcze i nowość do sprzęgieł Haldex.
W połączeniu z urządzeniem do dynamicznej wymiany oleju ATF Professional Line Ravenol dostarcza warsztatowi kompleksowe rozwiązanie, a klientowi 100% pewności, że olej w skrzyni został całkowicie wymieniony. Urządzenie ATF Proffesional Line jest polskie. Projekt i wykonanie należą do inżyniera od wielu lat związanego z firmą Ravenol, który wykorzystał doświadczenia zbierane podczas szkoleń dla mechaników. W efekcie powstało jedno z najlepszych urządzeń do dynamicznej wymiany oleju ATF dostępnych na rynku.
Olej odpowiedni do konkretnej skrzyni biegów zamontowanej w samochodzie dobrać można na:
www.ravenol.pl/content/8-dobierz-olej
Komentarze (0)